"זוגות צעירים במחיר למשתכן - העשירים הבאים"

מנהל אגף בכיר במשרד, בני דרייפוס, נגד ראשי הערים שסבורים כי דירות במסגרת מחרי למשתכן הן שכונות מצוקה: "ראשי ערים לא רוצים זוגות צעירים. כשאנחנו רוצים להוריד את מחירי הדירות ב-20% - לא מדובר בשכונות מצוקה כפי שהם חושבים, והם מפחדים"

פרסום לכל דירה שנמכרת / צילום: מירב מורן
פרסום לכל דירה שנמכרת / צילום: מירב מורן

"למרות כל הביקורת שהיתה על הרגולציה, יש לנו הצלחה של 90% במכרזי מחיר למשתכן", כך אמר הבוקר מנהל אגף בכיר במשרד השיכון עו"ד בני דרייפוס בכנס הנדל"ן השנתי של משרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' שהתקיים בתל אביב. "מי שעושה תחשיב כלכלי לפני המכרז מבין שיש פוטנציאל", לדבריו.

יחד עם זאת, דרייפוס מתח ביקורת על התייחסות ראשי הערים לתוכנית. "ראשי ערים לא רוצים זוגות צעירים. כשאנחנו רוצים להוריד את מחירי הדירות ב-20% - לא מדובר בשכונות מצוקה כפי שהם חושבים, והם מפחדים. מדובר בזוגות צעירים ולא רק, חלק מהם הם העשירים הבאים. ואם הם יכולים, שיקבלו גם פנטהאוז".

 

על רקע שיווקי הקרקעות שמציגה הממשלה בגאווה אמר עו"ד אמיר הלר, סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, כי הממשלה כוללת בנתונים שבה היא מתגאה גם שיווקים שנכשלו ולא הבשילו לבסוף לעסקאות בפועל, ולכן הנתונים לא מדויקים: "בשנת 2014 הממשלה התגאתה ששיווקה קרקעות למעלה מ-50 אלף יחידות דיור, בעוד בפועל הקרקעות שאכן נמכרו ליזמים היו מיועדות ל-30 אלף יחידות דיור בלבד" אמר הלר. "ב-2015 המדינה הצהירה על שיווק של קרקעות ל-44 אלף יחידות דיור, אבל בפועל העסקאות שהבשילו היו ל-34 אלף יחידות דיור בלבד".

בתגובה לדברים אמר דרייפוס, כי "כל פעם המדינה מעלה רעיון אחר ואז הממשלה מתחלפת, כמי שצריך ליישם את התוכניות, זה לא פשוט". הוא הדגיש כי "למדינה יש קושי בביצוע ויישום, לכן צריך למצוא שילוב של יישום תוכניות המדינה עם השוק הפרטי, בלוחות זמנים קצרים יותר. כמו למשל הקמת מוסדות ציבור על ידי הקבלן הזוכה תוך התחייבות שטופס 4 יינתן כאשר מוסדות הציבור כבר קיימים".

הלר התייחס לבעיה אקוטית שניצבת היום במוקד שוק הנדל"ן: "המשבר הבא הוא האשראי, הוא כבר בפתח הדלת. המדינה חייבת להתערב ויפה שעה אחת קודם. האשראי לענף הבנייה עומד על 260 מיליארד שקל. הבנקים באטרף, העמלות צומחות פי 2 ולמה? כי אפשר. יש מחסור בכסף ואנשים צריכים אותו. נכון תעשה הממשלה אם תבצע פעולות יחד עם הגורמים הרלבנטיים למגר את הבעיה טרם נצלול לתהום".