איך קרה שאג"ח מרכנתיל בתשואה נמוכה משל הפועלים

הבנק הנפיק אתמול בשלב המוסדי אג"ח בהיקף של 245 מיליון שקל ■ ההתנפלות של המוסדיים על סדרת האג"ח הביאו אותו לסגור במרווח זעום של 86 נקודות בלבד מהממשלתי המקביל ונמוך ב-4 נקודות מהאג"ח המקביל של הפועלים

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

שוק ההנפקות ממשיך לסעור ואמש נרשמו ביקושי עתק של 1.25 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח של בנק מרכנתיל

הבנק שאין לו סדרות אג"ח בשוק ביקש לגייס 250 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח והמשקיעים המוסדיים שלא חשופים בכלל לבנק הזרימו ביקושי עתק כך שהמרווחים סגרו ברמה זעומה של 86 נקודות (0.86%) מעל הממשלתי המקביל. המרווח הזעום מקבל משנה תוקף אם לוקחים את האג"ח המקביל של פועלים הנ אגח32  (סדרה 32) שנסחר במרווח של 90 נקודות והוא מדורג בדירוג AAA בעוד האג"ח שהונפק על ידי מרכנתיל מדורג בדירוג AA.

הסיבה המרכזית לכך שהאג"ח של מרכנתיל הונפקת במרווחים נמוכים מהאג"ח של הפועלים היא שהמשקיעים המוסדיים חשופים לבנקים פועלים  ומזרחי טפחות  בשיעורים גבוהים במיוחד מה שמגדיל את הסיכון של המוסדיים ואת החשיפה שלהם לירידות באג"ח הבנקים הגדולים בעוד שלבנק מרכנתיל אינם חשופים כלל, יחד עם זאת לא ברור מדוע מוכנים המוסדיים לקבל ריביות נמוכות יותר ממרכנתיל שמדורג בדירוג נמוך יותר מהפועלים.

כך למשל קרן נאמנות שמתמחה בהשקעות בבנקים מחזיקות אג"ח של פועלים ומזרחי הרבה יותר ממשקלם בשוק הבנקאות ולכן קרנות הנאמנות הללו מעוניינות לגוון את החזקותיהם באגרות חוב בנקאיות שאינן פועלים ומזרחי.

לציין שאג"ח של דקסיה במח"מ קצר יותר נסחר במרווח של 100 נקודות.

בסיכומו של דבר המכרז המוסדי באג"ח של מרכנתיל נסגר בריבית 2.07% כשלאחר עמלת התחייבות מוקדמת של 0.5% משקפת ריבית הסגירה מרווח של 86 נקודות מעל הממשלתי. מרכנתיל יגדיל את היקף הגיוס ל-300 מיליון שקל בשלב הציבורי.

יש לציין כי מדובר בסוג של עיוות של המשקיעים המוסדיים וזאת בשל העובדה כי בנק הפועלים גייס סכום עתק של 3 מיליארד שקל לפני פחות מחודש והביקושים לאג"ח של הפועלים היו של כמעט 5 מיליארד שקל ולכן האג"ח של בנק הפועלים משקף תשואה גבוהה ב-0.04% מאג"ח של מרכנתיל.

את הנפקת מרכנתיל הובילה חברת החיתום של בנק דיסקונט, דיסקונט חיתום.