הנאמן: אור שילמה לגרוש מקופת החברה, לא שילמה מע"מ על דירות; ממליץ על פירוק

לפי דוח הנאמן, אור סיטי קרסה בין היתר עקב משיכות אישיות ב-6.5 מיליון שקל לטובת ענבל אור: "השתמשה בכספי החברות כרכושה הפרטי" ■ אור: "דוח מגמתי" ■ השופט אורנשטיין הורה לאור: הגיבי לדוח הנאמן עד מחר

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

הנאמן בהקפאת ההליכים של קבוצת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור, עו"ד איתן ארז, הגיש הבוקר (ה') את הדוח הראשוני שלו על מצב החברה.

בדוח נחשפים פרטים על החשדות כלפי אור בתיק החקירה שניהלה נגדה רשות המסים. לפי החשד (כך עולה מן הדוח), אור נהגה שלא לשלם מע"מ כלל על זכויות שנרכשו לדירות בקבוצות הרכישה משנת 2011, וזאת על בסיס חוות-דעת משפטית שקיבלה מעו"ד מאיר מזרחי.

לפי הדוח, "משיחותיו של הנאמן עם מנהלת המחלקה לפירוקים וגבייה קשה במע"מ, עולה כי מע"מ מתעתד לדרוש כ-16-17 מיליון שקל מן החברות", כאשר "למיטב הבנת הנאמן, דרישות מע"מ נובעות מן העובדה שהחברות לא העבירו מע"מ בגין תשלומים שגבו מרוכשי זכויות בקרקע, כאשר מאז 1.1.2011 הייתה חובה לגבות מע"מ בגינן ולהעבירו לרשות המסים.

"בעלת השליטה טוענת כי הצטיידה בחוות-דעת של עו"ד מאיר מזרחי המתמחה במסים, אשר על סמכה, החברות היו פטורות מחלק מתשלומי המע"מ. למיטב ידיעת הח"מ, רשות המסים שוללת את תוקפה של חוות-הדעת מכל וכל. עוד יצוין כי בקבוצות רכישה אחרות נהוג לגבות מע"מ מרוכשי זכויות בגין רכיב הקרקע כדבר שבשגרה".

עו"ד ארז מציין כי ממידע נוסף שקיבל, עולה כי אור הנפיקה (לפחות בפרויקט אחד) חשבוניות של חברה שלא היה לה כלל תיק במע"מ (או שהתיק נסגר).

"להערכת חשב הקבוצה וסמנכ"ל הכספים שלה, חוב הקבוצה למע"מ הוא כ-8 מיליון שקל, ועלולים להתווסף לו ריבית, הפרשי הצמדה וקנסות", מציין הדוח. 

משיכות ב-6.5 מיליון שקל לטובת אור - שאינן משכורת או דיבידנד

בין הסיבות לקריסת אור סיטי נדל"ן מונה הנאמן "הוצאות-עתק על פרויקט בבלי, הוצאות מטה מופרזות, משיכות אישיות של בעלת השליטה במיליוני שקלים, החזקת משרד יקר ומשכורות גבוהות ביותר".

הנאמן מציין כי בין עובדי החברה מספר עובדים שזכו לקבל שכר-עתק שבין 35,000 שקל ל-57,000 שקל לחודש. "לגבי עובדת אחת נמסר לצוותו של הנאמן כי עלותה היא קרוב ל-40,000 שקל לחודש", ציין הנאמן, וזאת למרות שאותה עובדת מועסקת בחצי משרה - עד השעה 14:00.

הנאמן טוען כי מבדיקת הנהלת החשבונות עולה כי ענבל אור משכה מהחברה סכומים בסך כולל של כ-6.5 מיליון שקל, "כמשיכה ולא כשכר או כדיבידנד".

עוד מפרט עו"ד ארז כי "הסתבר כי אור השתמשה בכספי החברות כרכושה הפרטי ובכלל זה השתמשה בכספי החברות לצורך מתן הלוואות לבני משפחתה".

הנאמן מפרט כי אחיה של אור, חיים קריאף-אור, "מצוי ביתרת חובה לחברת אור סיטי נדל"ן בסך של 172,502 שקל - סכום המורכב בין היתר מהלוואות".

עוד מציין הנאמן כי "כרטסת הנהלת החשבונות של אור כוללת הוצאות פרטיות רבות, כגון טיסות לחו"ל וחופשות משפחתיות בעשרות אלפי שקלים ואחזקת גינה בכ-17,000 שקל, רכישת אופנוע בכ-18,000 שקל".

סעיף אחר נוגע ל"רכישות תכשיטים בעשרות אלפי שקלים מחברת ה.שטרן ואחרים". בהקשר הזה ראוי להזכיר כי רק אתמול (ד') טענה אור כי גייסה 73,000 דולר כדי לממן את הקפאת ההליכים ממשכון תכשיטיה האישיים - דבר שהוצג כמעשה של הקרבה אישית על-ידי אור. נזכיר כי בנק לאומי סירב להעביר את הכספים לנאמן בשל חשש להלבנת הון.

עוד ציין הנאמן כי כספי אור סיטי נדל"ן שימשו לרכישות בעשרות אלפי שקלים בחנויות אופנה, לתשלום שכר למטפלת לילדיה של אור ולרכישות רבות של אביזרים לתינוקות.

 

רוכשי הדירות מימנו את הסכם הגירושים של אור

בנוסף לכך, הנאמן מציין כי אור שילמה לגרוש שלה מקופת החברה סכום של 1.7 מיליון שקל, סכום שהייתה חייבת לו מכוח הסכם הגירושים.

"הסכם הגירושים קבע כי על אור לשלם לגרוש פיצוי של 'איזון משאבים' בסך 5 מיליון שקל שישולמו באמצעות 60 צ'קים מעותדים שיימסרו למר גרינפלד (הגרוש - ג'מ') מראש. פיצוי זה, שאמור היה להיות משולם כמובן מכספה האישי של הגברת אור, שולם בסך של כ-1.7 מיליון שקל מכספי החברה, דהיינו מכספי רוכשי הדירות. אמור מעתה: אדם שרכש דירה ברמת-גן וחשב שכספו מובטח ומיועד לבניית הבניין, למעשה שילם את הסדר הגירושים של הגברת ענבל אור מבעלה".

השורה התחתונה: "אין כל סיכוי להבראה" 

"אין כל סיכוי להבראת החברות", קובע הנאמן בסיכומו של הדוח וממליץ להעביר את קבוצת אור סיטי למסלול של פירוק. זאת, כדי "לאפשר לכל פרויקט ופרויקט להיבנות בשיטת 'משק סגור' על-ידי הדיירים ובעלי הקרקע, בסיוע מפרק זמני".

בין הסיבות להמלצה מפרט עו"ד ארז כי אין טעם בניסיון להמשיך ולקיים את קבוצת אור סיטי, שכן אין בידיה שום נכס שנותן ערך מעבר לפרויקטים עצמם - שניתן לנהל אותם כל אחד בנפרד ("המותג שהיה לחברה איבד את שוויו לחלוטין, ואין לחברות כיום יכולת שיווק").

הנאמן מציין כי לעובדי החברות יש סיכוי לקבל את המגיע להם דרך המוסד לביטוח לאומי במקרה של צו פירוק.

עוד מנמק עו"ד ארז כי התקופה הנקובה בחוק להבראת חברה היא 9 חודשים, ולא ניתן להשלים את הפרויקטים בתקופה כה קצרה. לדבריו, "רק במסגרת של פירוק ניתן יהיה לבצע חקירות ומהלכים של ביטול הענקות, הרמות מסך והליכים דומים". 

אור סיטי: "דוח מגמתי" 

חברת אור סיטי מסרה בתגובה לדוח הנאמן: "מדובר בדוח מגמתי הבוחר להתעלם מהנתונים הפיננסיים האמיתיים של החברה. יצוין כי סוגיית המע"מ מצויה בבדיקה, וכי טרם יצאו שומות, ועל כן לא ניתן כל פירוט בעניין.

"אנו נקרא את הדוח לעומקו, נגיב עניינית לבית המשפט על כל טענה וטענה, ונוכיח כי עיקר הטענות אינן מדויקות וכי חברת אור סיטי היא חברה ריווחית, אשר יש ביכולתה לחזור לפעילות תוך מימוש תוכנית הבראה". 

אורנשטיין לאור: הגיבי לדוח עד מחר

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, דחה בהמשך היום את בקשתה של ענבל אור לארכה בת 7 ימים לתגובה לדוח הנאמן החמור שהוגש הבוקר בתיק הקפאת ההליכים בחברת אור סיטי נדל"ן שבשליטתה.

אור טענה כי לאור הטענות החמורות בדוח הנוגעות לשיקוף לא מהימן של מצבה הכספי של החברה בדוחותיה הכספיים, על בית המשפט להעניק לה ארכה לשכור את שירותיו של רואה חשבון שייבחן את הטענות.

עד כה נעזרה אור בשירותיו של רו"ח יזהר קנה. ואולם, מסתבר כי החברה נדרשה לשלם על שירותיו של קנה. לאחר הקפאת ההליכים העביר קנה לנאמן, עו"ד איתן ארז, דרישת תשלום בסך עשרות אלפי שקלים.

השופט אורנשטיין דחה את הבקשה והורה לאור להתייחס לדוח עד מחר (ו'). 

"הדברים אמורים להיות בידיעתה של החברה ובעלת השליטה", ציין השופט. "אציין למשל את האמור בדוח בקשר לתביעה בסך 18.6 מיליון, שלא הוגשה, הגם שהוצגה כ'מלאי' (כלומר כאילו הוגשה וסיכוייה להתקבל אף גבוהים - ג'מ') במאזן, וזו רק כדוגמה מכלל העניינים שדרושים להתייחסות".