הבוטיק של ילין ולפידות הניב להם יותר מ-200 מיליון שקל ב-8 שנים

עיקר ההכנסה של השניים, שמחזיקים יחד 50% בבית ההשקעות ילין לפידות (לצד לידר שוקי הון) היא מהדיבידנדים שהשניים מקבלים עבור החזקתם ■ מחזיקים בידיהם במניות של בית ההשקעות שהקימו, ששוות מאות מיליוני שקלים

218 מיליון שקל - זהו היקף ההכנסות של דב ילין ויאיר לפידות, מייסדי ומנהלי בית ההשקעות ילין-לפידות, בשמונה השנים האחרונות. מדובר בהכנסות בהיקף ממוצע של כמעט 30 מיליון שקל שקיבלו השניים בכל אחת מהשנים מאז 2008 ועד היום.

עיקר ההכנסה של השניים, שמחזיקים יחד 50% בבית ההשקעות (לצד החברה הציבורית לידר שוקי הון) היא מהדיבידנדים שהשניים מקבלים עבור החזקתם. דב ילין ויאיר לפידות, אשר זוכים להערכה רבה בשוק על מקצוענותם, הקימו את ילין-לפידות מאפס, בשנת 2004. מלכתחילה הם מיצבו אותו כ"בוטיק" השם דגש על ניהול השקעות ואנליזה. כיום מדובר בבית השקעות גדול, צומח, המציג רווחיות יוצאת דופן בענף, וזאת הודות לתשואות גבוהות שהם רושמים לאורך זמן.

שניהם רואי חשבון בעלי ניסיון עשיר בשוק ההון. ילין כיהן בעבר כשותף וכמנהל בכיר בחברת דש ני"ע והשקעות, כשייסד את קופות הגמל של דש וניהל את ההשקעות בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות שלה בין השנים 1994-2003. לפידות שימש במשך 13 שנים כמנכ"ל חברת הייעוץ נשיונל קונסלטנטס (N.C) מקבוצת בנק לאומי.

קצת יותר מעשור לאחר שהקימו את בית ההשקעות המשותף השניים צברו כאמור מאות מיליוני שקלים בשכר ובדיבידנדים. ואולם, המספרים האמורים לא מגלים את כל התמונה. המגמה, מבחינתם של לפידות וילין, טובה בהרבה מהמספרים המרשימים גם כך שהם מציגים.

מדוע? משום הגידול בהכנסות וברווחי בית ההשקעות שאותו הם מנהלים, שהרוויח בשמונה השנים האמורות כ-353 מיליון שקל. כך, בעוד שאצל מייסדי חברת הברוקרים הוותיקה אנליסט, למשל, מצאנו לאחרונה גרף יורד משנה לשנה בכל הקשור לדיבידנדים ולהכנסות הכוללות שלהם מבית ההשקעות שייסדו, הרי שאצל לפידות וילין מדובר במגמה הפוכה.

סך הכנסותיהם של השניים משכר (במונחי עלות) וחלקם בדיבידנדים (לא כולל דיבידנד בהיקף כולל של 22 מיליון שקל, שעליו הוכרז ברבעון הראשון ב-2016), הגיע ב-2015 לכ-54.1 מיליון שקל, סכום הגבוה ביותר מ-40% מהסכום הכולל שקיבלו השניים ב-2014. השינוי נובע מהיקף הדיבידנד שחילק בית ההשקעות ב-2015.

ב-2014 קיבלו השניים סך של כ-38.5 מיליון שקל, שהיה גבוה בכ-27% מהסכום שקיבלו ב-2013. אז דובר על עלייה של כ-52% ביחס לתגמולים ולדיבידנדים שקיבלו מבית ההשקעות ב-2012. קודם ל-2008, כך על פי דוחות לידר שוקי הון, ילין לפידות לא חילק דיבידנדים, וגם רווחיו היו נמוכים יותר מכפי שהם כיום.

בית ההשקעות שבניהול השניים מציג הצלחה בשלל תחומי הפעילות שלו: גמל והשתלמות; קרנות נאמנות וגם ניהול תיקים, שם הם נהנים מגידול עקבי בנכסים המנוהלים, הודות למוניטין הטוב שיצרו לבית ההשקעות, וכפועל יוצא רושמים גידול נאה גם בהכנסות. עקב כך נראה שהשניים ימשיכו ליהנות מהכנסות ניכרות גם בעתיד הנראה לעין. באשר לשכרם, ילין ולפידות זכאים למענק שנתי של 5% מהרווח השנתי לפני מס של בית ההשקעות, והחל מ-2014, המענק שהם מקבלים מוגבל ברף של 3.2 מיליון שקל לשנה.

ומה הלאה? בלידר שוקי הון ציינו בדוחות ל-2015 כי "נכון למועד דוח זה, החברה מנהלת מו"מ עם ילין ולפידות לעדכון תנאי הסכם ההשקעה בחברת ילין-לפידות, ותנאי הסכמי הניהול של חברת ילין-לפידות עם ילין ולפידות (באמצעות חברות בשליטתם). במסגרת המו"מ דנים הצדדים, בין היתר, בהארכת הסכמי הניהול של ילין ולפידות, קביעת תקרה לעלות השכר השנתית של ילין ולפידות, השעיית מנגנון הבמב"י בין הצדדים ובעדכונים נוספים בזכויות הצדדים על פי ההסכמים הנ"ל".

הרווח גם של לידר

כאמור, מדובר בבוננזה אדירה לא רק עבור השניים, אלא גם עבור חברת לידר שוקי הון, שעוסקת בתחומי שוק ההון: חיתום, הנפקות, ברוקראז' ומסחר בני"ע ובמכשירים פיננסיים, ושנסחרת כיום בבורסה לפי שווי של כ-555 מיליון שקל. לידר שוקי הון, שבשליטת לידר השקעות של יורשי דן דוד, נסחרת לפי שווי גבוה יותר מזה של אי.בי.אי הוותיק יותר (שעומד על כ-329 מיליון שקל) ושל אנליסט הקטן יותר (שעומד על כ-173 מיליון שקל). למעשה, לידר שוקי הון - שעיקר הנכסים שלה הם ההחזקה במחצית מבית ההשקעות ילין לפידות - שווה לא הרבה פחות מבתי השקעות הגדולים הרבה יותר: מיטב דש (שנסחר לפי שווי של כ-733 מיליון שקל) ואקסלנס (שנסחר לפי שווי של כ-783 מיליון שקל).

עבור לידר שוקי הון, ההשקעה בילין לפידות בוצעה בתנאים חלומיים, שמסבירים נסיקה של כ-560% במניית לידר שוקי הון ביחס למועד שקדם לתחילת רכישת המניות בילין לפידות. באפריל 2006 היא שילמה כ-9.2 מיליון שקל בתמורה להקצאה ולהעברה של מניות בית ההשקעות, שהיוו כ-30% מההון של ילין-לפידות. מספר חודשים לאחר מכן, באוקטובר 2006, השלימה לידר רכישה של 50% מהון המניות ומזכויות ההצבעה בבית ההשקעות ילין-לפידות, לאחר שמימשה אופציות לעוד 20% בתמורה ל-6.7 מיליון שקל. כך, עלות הרכישה של מניות ילין-לפידות הסתכמה מבחינתה של לידר שוקי הון בכ-16.3 מיליון שקל - עסקה מאוד מוצלחת עבור הרוכשים.

ילין ולפידות עצמם מחזיקים בידיהם במניות של בית ההשקעות שהקימו, ששוות מאות מיליוני שקלים עבור כל אחד מהשניים, וזאת נוסף על הכספים שקיבלו, ושימשיכו לקבל, בדמי ניהול ומענקים, כמו גם בדיבידנדים.

הבוננזה של דב ילין ויאיר לפידות
 הבוננזה של דב ילין ויאיר לפידות