החברות של ענבל אור הולכות לפירוק: "אין סיכוי להבראה"

השופט אורנשטיין: "מסד הנתונים מעיד על חדלות פירעון, לחברות חובות במאות מיליוני שקלים, תהיות בקשר למהימנות הדוחות הכספיים; החברות בקבוצה נוהלו בשיטת הפירמידה" ■ הדיון בבקשה לצו לכינוס נכסים - ב-1 ביוני

ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף
ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, שלח הבוקר (ג') את חברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור ואת החברות הבנות של אור סיטי, לפירוק. אורנשטיין פסק כי "אין סיכוי להבראת החברות, ואין תוחלת להמשך הקפאת ההליכים".

השופט החליט גם למנות כונס נכסים אישי לאור, הוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגדה וקבע דיון בבקשה למתן צו לכינוס נכסים קבוע (במסגרת בקשת פשיטת-הרגל האישית נגד אור) ליום 1.6.16.

עו"ד איתן ארז, ששימש כנאמן לקבוצת אור סיטי בימים האחרונים, ימונה למפרק החברות וגם לכונס הנכסים הזמני של אור. אור תתייצב לחקירה בפני עו"ד ארז במועד שיתואם בימים הקרובים.

בניגוד לדרכה בדיונים הקודמים, ענבל אור לא התפרצה לדיון היום ולא נשאה דברים. למשמע ההחלטה של השופט, ישבה בזרועות חבוקות והרכינה ראש. לאחר הדיון היא אזרה כוחות כדי להתמודד עם עדת הצלמים שהמתינה לה מחוץ לאולם - ויצאה מבית המשפט, בעוד עשרות הצלמים דולקים אחריה.

ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף
 ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף

ענבל אור הבוקר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב 

"ניהול בשיטת הפירמידה"

השופט אורנשטיין קבע בהחלטתו: "עד כה נמנעתי מהעברת החברה לפירוק, שכן נטיית בית המשפט לאפשר הבראה. ואולם, השתכנעתי כי אין סיכוי סביר להבראת החברות".

השופט מנה בין היתר את הגילויים אודות עירוב כספי הרוכשים זה בזה ואת משיכת הכספים לצרכים האישיים של ענבל אור. נתונים אודות המשיכות עולים מן הדוח הראשוני שהגיש עו"ד ארז לבית המשפט, ואלה לא נסתרו. בין היתר פורט כי אור שילמה 1.7 מיליון שקל לגרוש שלה, במסגרת הסכם הגירושים בין השניים - מקופת החברה. עו"ד ארז פירט עוד על משיכות שלא כדין (לכאורה) נוספות לצרכיה של אור בגובה 6.5 מיליון שקל.

אורנשטיין קבע אף כי החברות נוהלו ב"שיטת הפירמידה", כאשר כספו של הרוכשים החדשים משמש לעמידה בהתחייבויות לרוכשים קודמים. "החברה קיבלה מקדמות מהרוכשים, ואלה הופקדו על-ידה בחשבון אחד ששימש לפעילות הכוללת של קבוצת החברות. הואיל והחשבון לא נוהל באופן ייעודי, לכל פרויקט נוצר חשבון פירמידאלי ששימש לצורכי כלל הפרויקטים ולפעילות שוטפת של החברות, ולאו דווקא לצורכי הפרויקט הספציפי".

השופט הזכיר בהחלטתו את מאות הצ'קים החוזרים, את המכירה בכפל של זכויות לקבלת דירות - שהוגדרה על-ידי אור כ-"Overbooking" (מונח שלטעמה של אור מפחית משום מה מן החומרה של המעשים) - ואת אי-העמידה של אור בתשלומים לקופת ההקפאה.

השופט קיבל את עמדתו של הנאמן לגבי מצבה של הקבוצה, בפרט את דבריו לפיהם חובותיה של הקבוצה לעמידה בהתחייבויותיה בחודשיים הקרובים עולים על 140 מיליון שקל, כשמרבית הסכום מיוחסת לעמידה בתשלומים לרכישת קרקעות של קבוצות הרכישה - כספים שאם לא ישולמו במועדם, עלולה הקבוצה לאבד את הזכות בקרקעות.

"לא ניתן לשלול חדלות פירעון" 

השופט פסק כי הנזק כתוצאה מהליך פירוק אינו גדול מהנזק בהליך ההקפאה, ופירט כי "הכף נוטה להורות על מינוי מפרק זמני כאשר הוכח כי יש בסיס מוצק לבקשת הפירוק, ובנוסף הוכח כי קיים חשש שאם לא יינתן הסעד של מינוי מפרק זמני, עד לדיון בבקשת הפירוק עלולות להתבצע בחברה פעולות חד-צדדיות הפוגעות בנושים, ומשכך יהיה קושי להשיב את המצב לקדמותו".

"שוכנעתי שקם המסד למינוי מפרק זמני לקבוצת החברות", פסק השופט בסיכום הדברים, ופירט בין היתר את "המצב שבו נמצאים הרוכשים, הביטולים, הקפאת הפרויקטים, הצורך לבחון את שנעשה, תפיסת הנכסים, החשש מפני הברחת רכוש והעדפת נושים על-ידי על בעלת השליטה".

"מסד הנתונים שהונח לפניי מצביע על חדלות פירעון שמהווה אחת מעילות הפירוק", פסק אורנשטיין. "לעניין זה דומה כי אין חולק שקיימת חדלות פירעון תזרימית, ולא ניתן לשלול חדלות פירעון גם מבחינה מאזנית".

השופט הוסיף כי "לחברות יש חובות במיליוני שקלים שאין ביכולתן לפרוע ושמועד פירעונם חלף; קיימות תהיות באשר לנתונים שבדוחות הכספיים המבוקרים של החברות... איני יכול להסתמך על אלה".

אורנשטיין הוסיף כמה מילים על "הסכנה" שמהווה אור לחברותיה ולנושים: "סבורני כי אין מקום להותיר את המשך ניהול החברות בידי בעלת השליטה נוכח חשש לפגיעה בנושים. לעניין זה אפנה לכך שלא מן הנמנע שתימשך התופעה של משיכת כספי החברות שמקורם בהפקדות הרוכשים לצרכים פרטיים של בעלת השליטה; גם כמו המשך מכירת זכויות ליחידות מעבר למותר ועוד. לכן, נכון יהיה שלא להותיר את המשך הניהול בחברות בידי בעלת השליטה".

ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף
 ענבל אור/ צלם: שלומי יוסף

חקירה גם במשטרה

ההחלטה היום הגיעה לאחר דיון דרמטי שהתקיים בתחילת השבוע בבית המשפט ולאחר מכתב אישי ששיגרה אור לשופט, בו טענה לקיומם של מקורות חדשים למימון הקפאת ההליכים. זאת, לאחר שלא עמדה בתשלום לקופת הקפאת ההליכים עד כה.

הנאמן בתיק, שהפך לבינתיים למפרק הזמני של החברות כאמור, עו"ד איתן ארז, התייחס לטענות החדשות בביטול ותיאר אותן כ"שפן" ששלפה אור ברגע האחרון, במטרה לדחות את הקץ. הבוקר פסק השופט לטובתו של ארז כשהורה על פירוק החברות.

השופט אורנשטיין הטיח בדיון שלשום (א') ביקורת קשה באור וברואי החשבון שלה ממשרד שטינמץ-עמינח, וזאת במיוחד ביחס לדיווחים החשבונאיים הבעייתיים לכאורה של אור בדוח הכספי של אור סיטי לשנת 2014, שנחתם באמצע 2015. בין היתר ביקר השופט את הכללת זכות התביעה בנוגע לאופציה שפקעה לרכישת קרקע בפרויקט "בבלי דרום" כמלאי בשווי כ-18 מיליון שקל, זאת בעוד תביעה בגין הזכות טרם הוגשה.

נציגיה של אור הסבירו כי המלאי נרשם על בסיס מחיר עלות. עו"ד ראובן בילט, המייצג את אור, טען כי הוצג לרואי החשבון מכתב מעורך הדין של אור סיטי, שהעריך כי הסיכויים להחזרת ההשקעה בקרקע גבוהים, ולכן אין למחוק את שווי "הנכס" מן הספרים. ואולם, ככל הידוע, המכתב הזה (ככל שהוא אכן קיים) לא הוגש לבית המשפט, חרף הפצרותיו של השופט אורנשטיין בעניין.

צו הפירוק הטרי הוא ממש לא הצרה היחידה של ענבל אור. אתמול (ב') פורסם כי המשטרה פתחה בחקירה פלילית נגד אור, בחשד להונאה ומירמה של רוכשי הדירות. החוקרים מתמקדים בדוח הנאמן, שהראה כי אור הונתה רוכשי דירות לכאורה, וכי נהגה לרשום הערות אזהרה בקשר לזכויות לרכישת דירות על שמם של שני רוכשים במקביל, כמו גם מכירת זכויות לדירות יותר מההיתכנות התיכנונית בפרויקט (115 דירות בפרויקט של 75 דירות - לדוגמה).

כזכור, לאחרונה עלו טענות נגד יזמית הנדל"ן גם על הצגת מסמך מזויף לבנק מזרחי-טפחות. בנק מזרחי טען אף כי אור "מכרה דירה בעורמה ותוך הטעיית קונה" בדרך של הסתרת משכנתא שרבצה על הדירה לטובת הבנק. לטענת הבנק, אור חתמה על הסכם מכר למכירת דירה שבבעלותה ברחוב ריינס בגבעתיים, לאחר שהייתה כבר בקשה לפירוק זמני נגדה. אור הכחישה את הדברים וטענה כי ההסכם נחתם לפני הצו האוסר על המכירה (אך ככל הידוע, אין ספק כי ההסכם הושלם לאחר מתן הצו, מבלי לעדכן את בית המשפט).

כן נזכיר כי אור נחקרה מספר פעמים ברשות המסים בחשד להעלמות מע"מ בהיקף עשרות מיליוני שקלים. ההערכות הן כי גם חקירת רשות המסים עשויה להתרחב, לאור נתונים שהוצגו בדוח של עו"ד ארז, בין היתר על משיכת מיליוני שקלים לטובתה של אור מקופת אור סיטי נדל"ן, לכאורה בדרך שאינה משכורת וגם אינה דיבידנד.

עו"ד עופר שפירא, המייצג את קבוצת הרכישה ברחוב הושע בתל-אביב, מסר כי "החלטת בית המשפט אינה פוגעת בזכויות של קבוצות שכבר נרשמו בטאבו. בפרויקטים שכבר נרשמו, הארגון של הקבוצה הסתיים, והחברות של ענבל אור יצאו מן התמונה. הבעלים ימשיכו את הפרויקט ויממשו את זכויותיהם במלואן".

מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור
 מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור
מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור
 מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור
מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור
 מגדלי קלפים: סטטוס הפרויקטים של ענבל אור / שלומית צור