הפגנה של מגדלי הביצים בצפון: "המטת אסון כלכלי"

המגדלים הפגינו נגד תוכניתם של שרי החקלאות והאוצר לבטל את מכסות הייצור בביצים ■ ראש המועצה האזורית מרום הגליל: "מחסלים אזור שלם בגליל, ויוקר המחיה לא יירד בשקל" ■ "האיום הביטחוני בצפון התחלף במתקפה מבית"

הפגנת מגדלי הביצים / צילום: דוברת תנועת המושבים, דפנה כהן נוריאל
הפגנת מגדלי הביצים / צילום: דוברת תנועת המושבים, דפנה כהן נוריאל

מגדלי הביצים בצפון מפשילים שרוולים במאבק נגד תוכניתם של שרי החקלאות והאוצר לבטל את מכסות הייצור בביצים. בשעה זו מפגינים (ב') מאות חקלאים במושב אביבים מול גדר המערכת שבגבול לבנון, לאחר שראשי שלוש המועצות האזוריות בצפון השביתו היום כליל את השירותים ואת מערכות החינוך.

המועצות האזוריות הקימו מטה מאבק משותף, שבראשו עומדים ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר; ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן-מובחר; וראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה. למאבק שותפה התאחדות חקלאי ישראל בראשות מאיר צור.

בשיחה עם "גלובס" מבהירים האחרונים כי ההפגנה היום היא רק צעד ראשון במאבק עיקש שהם מתכננים לנהל נגד הממשלה. באזור הצפון ישנם למעלה מ-2,700 בעלי לולים המגדלים ביצים. בתחום המועצה האזורית מרום הגליל גרים כשליש מהם, כאשר 80% מהם זה עיסוקם העיקרי בחקלאות, וחלקם אף העיסוק היחיד.

ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר, אומר כי התוכנית לביטול מכסות הייצור היא "המטת אסון כלכלי על כל האזור. השבתנו היום את כל השירותים, כולל מוסדות החינוך, וזו רק התחלה, כי זה מאבק קיומי מבחינתנו. אין לנו בית אחר, ואין לנו מקור הכנסה אחר. האבסורד הוא שמשרד החקלאות יוצא לחסל את החקלאות. בשנות ה-50-60 המשפחות הפריחו כאן את שממת ההר וכנגד כל הסיכויים עשו כאן ציונות, הקימו ישובים, טיפחו חקלאות והגדילו את ההתיישבות. והיום האידיאולוגיה התפוגגה. אותו איום ביטחוני בצפון התחלף דווקא במתקפה מבית".

על הרצון להוריד את יוקר המחיה הוא אומר: "זה מאוד פופוליסטי לדבר על הורדת יוקר המחיה. המהלך הזה לא יגרום לכך. הנתונים מדברים בעד עצמם. החקלאי מוכר את הביצה ב-49 אגורות, והצרכן קונה אותה בסופרמרקט בשקל. כל זאת למרות שהחקלאי הוא זה שמתמודד עם כל הסיכון שיש בחקלאות - עם העבודה הקשה, המחויבות, התחלואה, ועושה הכול וגם מצליח שאיכות התוצרת הישראלית תהיה הטובה ביותר - ומי שגוזר את הרווח הגדול זה המשווקים והסופרמרקטים.

 

"עוד הטעיה היא להגיד תחרות ושוק חופשי, כאשר מה שיקרה בפועל עם ההפקרה של כוחות השוק הוא שבמקום מאות משפחות של מגדלים שעוסקים בחקלאות, בציונות ובהתיישבות על הגבול, יהיו לנו כמה טייקונים בודדים שיעשו כסף על גבם של החקלאים וימשיכו לגזור את הרווח על גבם של כולנו ושל כל הצרכנים.

"התוצאה היא חיסול של החקלאים, חיסול של אזור שלם בגליל, וגם יוקר המחיה לא יירד בשקל. בתרבות הישראלית, הדחוף דוחף הצידה את החשוב. 10 שנים לא הייתה כאן מלחמה. כואב לי לומר, אבל זה כנראה המצב שבו קל לשכוח אותנו על גבול הלבנון".

סופר מוסיף: "אני אומר את זה בכאב. נסראללה לא צריך לטרוח כל-כך, כי משרד החקלאות יהפוך את היישובים לישובי רפאים בשבילו. אנחנו ניאבק בכל העוצמה בגזירה הזאת, ואני יודע שיישובים שלמים פשוט יקומו על זקניהם וטפיהם ויעזבו. תהיה כאן ממש יציאת מצרים. אני מציע ששר החקלאות וראש הממשלה יתעשתו".

גם אם התוכנית אל תצא אל הפועל, החקלאים בצפון עלולים לספוד מכה כלכלית אנושה מפקיעת תוקפו של חוק הגליל שבאמצעותו מקבלים מגדלי הביצים סובסידיה. מדובר בסובסידיה שאחראית לעשרות אחוזים מהכנסתם כתוצאה מגידול הביצים.

בהתייחס לכך אומר סופר: "באמצעות הסיפור הזה זרו לנו חול בעיניים, עד כדי כך שהחקלאים אפילו לא מדברים על חוק הגליל, אבל המאבק יהיה גם על חוק הגליל, כי הוא חלק מהפרנסה. אם חוק הגליל לא יוארך, לאותו חקלאי גם לא יהיה כדאי מבחינה כלכלית להמשיך לגדל".

גם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, הבהיר היום כי "לא נוותר על הערכים שלנו, על הפרנסה ועל ההתיישבות על הגבול. אנחנו לא ניתן שיהפכו אותנו לסקטור נתמך שמקבל דמי אבטלה. אנחנו נחושים להמשיך ולבנות יחד עם הממשלה את התוכנית האסטרטגית לחקלאות".