עוף החול: ויסמן רוכש את סונול עם פחות מ-200 מ' ש' במזומן

(עדכון) בזמן שהנושים מתקוטטים על שרידיה של קבוצת אלון אותה הוביל במשך שנים, סיכם ויסמן על רכישת חברת הדלק מידי קבוצת עזריאלי ב-364 מיליון שקל ■ ויסמן על העיסקה שדווחה לראשונה באתר "גלובס": "זו סגירת מעגל מבחינתי"

דודי ויסמן / צילום: יוסי כהן
דודי ויסמן / צילום: יוסי כהן

אחרי יותר משלוש שנים של ניסיונות למכירת חברת הדלק סונול וכחצי שנה לאחר שדיווחה על תחילתו של מו"מ עם דודי ויסמן, חתמה קבוצת עזריאלי  על הסכם למכירת סונול לידי ויסמן - מי שנחשב לאחר מ"אדריכלי" הקריסה של רשת מגה והקשיים הפיננסיים אליהם נקלעה בעלת השליטה בה, קבוצת אלון (ויסמן הודח בתחילת 2015 מניהול עסקי הקבוצה, שבה הוא עדיין בעל מניות, בעקבות סכסוך עם שותפו שרגא בירן).

מדובר בעסקה יצירתית, שבה ויסמן אינו נעזר בבנקים כלל ומביא כסף קטן יחסית מהבית. סך התמורה בעסקה תעמוד אומנם על 364 מיליון שקל, אך רק 188 מיליון שקל מתוכם ישולמו "מכיסו" של ויסמן במועד השלמת העסקה.

 

יתרת התמורה תשולם במספר אופנים: 98 מיליון שקל באמצעות הלוואת מוכר שתעמיד עזריאלי לויסמן, שתהיה מובטחת בשיעבוד מלא על מניות סונול, תישא ריבית שנתית של 1% מעל ריבית הפריים ותשולם על בסיס רבעוני; 53 מיליון שקל באמצעות דיבידנדים שתחלק סונול; 21 מיליון שקל תוך שנה וחצי ממועד השלמת העסקה; ו-5 מיליון שקל ישולמו כנגד "פירעון חובות מסויימים של חייבים של סונול". את הרכישה יבצע ויסמן באמצעות השותפות המוגבלת Israel Oil & Gas Fund, שהשותף הכללי בה נמצאת בשליטתו.

בעזריאלי ציינו היום כי העסקה לא כוללת את נכסי הנדל"ן של סונול באזור פי גלילות לגביהם היא מנהלת מו"מ למכירה בשווי מוערך של 107 מיליון שקל, כך שסך התמורה שתקבל בגין סונול מסתכמת להערכתה בכ-470 מיליון שקל. השלמת העסקה תלויה בכמה תנאים, בהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים וויסמן העמיד לעזריאלי ערבות להבטחת התחייבויותיו בהתאם להסכם.

בעזריאלי הוסיפו כי השלמת העסקה לא תשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות, וכן כי במסגרת ההסכם היא התחייבה לא להתחרות בעסקי סונול למשך ארבע שנים ממועד השלמת העסקה. יובל ברונשטיין מנכ"ל קבוצת עזריאלי מסר כי "מכירת סונול היא חלק נוסף במימוש אסטרטגית הקבוצה המתמקדת בפעילות הליבה בתחומי הנדל"ן המניב" וציין כי מימוש ההחזקות עד כה, כולל סונול, צפוי להסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

דודי ויסמן מסר כי "Israel Oil & Gas fund LP נרשמה בישראל על מנת לבצע השקעות בתחום האנרגיה. זוהי העסקה הראשונה של השותפות בישראל. סונול היא אחת מחברות האנרגיה הוותיקות והטובות במשק ומהווה הזדמנות עסקית ייחודית".

עזריאלי מחזיקה בסונול באמצעות חברת גרנית הכרמל, שמחזיקה עבורה גם בחברת סופרגז. מניות גרנית הכרמל נמחקו מהבורסה באוקטובר 2012, ומאז פועלת קבוצת עזריאלי למכירת החזקותיה, מאחר שהן אינן חלק מליבת פעילותה בתחום הנדל"ן המניב.כבר ב-2014 חתמה עזריאלי על הסכם למכירת סונול לידי קבוצת הליסינג שלמה תמורת 450 מיליון שקל, אולם עסקה זו בוטלה טרם השלמתה בעקבות מותו הפתאומי של בעל השליטה בקבוצה הרוכשת, שלמה שמלצר ז"ל.

מכירת סונול
 מכירת סונול

סונול מחזיקה ב-231 תחנות תידלוק בשטח של כ-40-130 מ"ר כל אחת, מתוך כ-1,000 תחנות תידלוק ציבוריות הפועלות ברחבי הארץ. מלבד בנזין וסולר לתחבורה משווקת סונול סולר להסקה, נוזל הסקה, דלק סילוני ונפט וכן דלקים שחורים (בעיקר זפת) ושמנים. חברת הזיקוק בזן אחראית למכירת כ-90% מכלל מוצרי הנפט של סונול.

הנהלת ומטה סונול ממוקמים בנתניה בבניין בבעלותה ובסך הכול היא מעסיקה כ-1,900 עובדים, עיקרם עובדי תחנות התידלוק ואנשי שיווק ומכירות. מנכ"ל החברה הוא ניר גלילי שעלות העסקתו ב-2015 עמדה על 2.6 מיליון שקל. 81% מהתחנות של סונול (187 תחנות תידלוק) הן בהפעלתה והיתר באמצעות מפעילים חיצוניים. לצד תחנות הדלק מפעילה החברה את רשת חנויות הנוחות סוגוד (Sogood), בהם מציעה סונול מוצרי צריכה שונים.

מכירתה של סונול נעשית בתקופה עסקית שלילית של חברת הדלק, על רקע ירידת מחירי הנפט ורמות השפל בהן נסחרו בשנה האחרונה. תוצאות סונול מושפעות בעיקר מהשינויים במחירי הנפט ועל רקע צניחת מחירי הנפט שהשפיעו על מחירי הדלקים שהיא מוכרת את 2015 סיכמה עם ירידה של 22% בהכנסותיה, שעמדו על 3.7 מיליארד שקל. למרות זאת, סונול נהנתה מעלייה בהפרשי שער שסייעו לה להציג שיפור של 2% ברווח הגולמי, לרמה של 658 מיליון שקל.

אולם עלייה בהפרשות משפטיות הגדילו את הוצאותיה ובנוסף היא סבלה מעלייה בהוצאות המימון בעיקר בשל הפסד מעסקאות הגנה שביצעה, שקוזז בחלקו מירידה בהוצאות על הלוואות צמודות למדד וירידה בריבית. כך, הרווח התפעולי שלה נשחק ב-28% ל-39 מיליון שקל והרווח שלה לפני מס צנח ב-66% ל-13 מיליון שקל.מחזור המכירות השנתי של חנויות הנוחות של סונול ב-2015 גדל ב-3% ל-314 מיליון שקל והרווח הגולמי מהן עלה ב-5.5% ל-96 מיליון שקל. עוד בדוחות 2015 עדכנה סונול כי מסגרות האשראי הבנקאיות שלה, לטווח קצר וארוך, עומדות על כ-1.4 מיליארד שקל, ויתרות האשראי המנוצלות עומדות על כ-920 מיליון שקל.

העסקה לרכישת סונול שמקדם ויסמן היא חלק מהניסיון שלו לחזור לקידמת הבמה של עולם העסקים הישראלי לאחר שעד לפני כשנה היה כאמור המנכ"ל הדומיננטי של חברת ההחזקות הכושלת אלון, ממנה הודח.

ויסמן נותר בעל הון רב. כך בשנת 2015 לבדה הוא קיבל תגמולים בעלות של 1.3 מיליון דולר (כ-5 מיליון שקל) מחברת בתי הזיקוק ותחנות הדלק האמריקאית אלון USA, בה הוא מכהן כדירקטור וכיו"ר שותפות שבשליטתה. ויסמן גם מחזיק ב-4.3% ממניות החברה, ששוויין הנוכחי עומד על כ-30 מיליון דולר. באחרונה מכר ויסמן את מניות חברת אלון חיפושי גז, שמחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר, תמורת 34 מיליון שקל.

ויסמן מכיר היטב את שוק הדלק המקומי. עד שהודח בידי שותפיו מניהול קבוצת אלון, הוא שימש יו"ר החברה הבת (והמתחרה של סונול) דור אלון, במשך כ-21 שנה, מספטמבר 99' ועד אפריל 2015.היום ויסמן ציין כי "לפני כארבעים שנה לאחר שהשתחררתי משירות קבע בצה"ל, מקום העבודה הראשון בו התחלתי את דרכי היה תחנת הדלק של סונול הצמודה למרכז הרפואי רבין בפתח תקווה. זוהי סגירת מעגל עבורי. מאז ועד היום הייתי מעורב ברוב המהלכים המהותיים במשק האנרגיה לרבות הקמת דור אלון, מתקן ההתפלה באשקלון, קידוח הגז "תמר" ואחרים. פעילות מקבילה בתחום האנרגיה הקמתי גם בארה"ב".