פופוליסט מול אינטרסנטית

מי נפגע מהוויכוח בין כחלון לרעיה שטראוס? רק אנחנו

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

הקרב המילולי בין שר האוצר משה כחלון "הורס החקלאות" לרעיה שטראוס "שומן על השפתיים", הוא קרב בין פופוליסט חסר אומץ ואינטרסנטית לא מתוחכמת.

"פעם אכלנו עגבניות רק בקיץ", שוררה שטראוס, "לא היו חממות ולא עגבניות כל השנה. אם מחירו של מוצר גבוה, צריך להרוס את כל החקלאות? אם יקר שלא יאכלו".

כחלון השיב לה כאחרון הטוקבקיסטים המתלהמים: "אנשים אטומים עם שומן על השפתיים שאומרים לאחרים אל תאכלו עגבנייה, ועוד תוקפים אותי שאני מזיל מחירים ומחזיר תקווה לצעירים".

רעיה שטראוס אינה מדקלמת את דף המסרים של הלובי החקלאי מתוך דאגה ללולנים המסכנים, אלא דווקא לחברה המשפחתית ולסדר הקיים. יש קשר גורדי בין החקלאים ליצרני המזון, שטראוס, תנובה וטרה. היצע התוצרת החקלאית מוגבל, וכל יצרן מטפח את מגדלי החצר שלו, ודואג למנוע תחרות בכל דרך.

הבסיס עליו בנוי המונופול הוא משטר התכנון והמכסות, עליו מגנה הגברת שטראוס בכל כוחה. אגב, שטראוס התנגדה בעבר להסרת הפיקוח על מוצרי חלב. למה? מתוך דאגה כנה לבעלי הרפתות כמובן. לא לשורת הרווח שלה, חלילה, מה פתאום?

רעיה שטראוס בן דרור, נובל אנרג'י והסוכנות היהודית "פותחים עתיד" / צילום: ששון תירם
 רעיה שטראוס בן דרור, נובל אנרג'י והסוכנות היהודית "פותחים עתיד" / צילום: ששון תירם

על תרומתה הכספית הגדולה לצפון אין עוררין, אבל הבחירה של רעיה שטראוס להיות הסנגורית של המגדלים, מדגישה את היותה בת למשפחה עשירה כקורח, והופכת את דבריה לאוסף קלישאות מנותקות שמתאימות לצאת מפיה של "נערה עשירה ומסכנה".

כחלון העדיף להיטפל לעושר שלה, במקום למהות. במקום להסביר לאזרחים את טיב יחסי הגומלין בין החקלאים והמונופולים ולחדד את הפחד הגדול של שטראוס, שהיום יפתחו את השוק ליבוא של עגבניות ומלפפונים, ומחר יתירו יבוא של מילקי ומוצרי חלב אחרים - במקום זה, הוא העדיף להתבכיין בפופוליזם צדקני כדוגמת "תוקפים אותי שאני נלחם ביוקר המחיה בישראל, שאנחנו עוזרים לחלשים".

אם אתה באמת רוצה לעזור לחלשים, אדוני שר האוצר, ולהוריד עבורם את יוקר המחיה, כמו שאתה מבטיח לנו מתחילת הקדנציה - בוא נראה אותך הולך על הראש של החקלאים, ולא מתעמת עם מישהי חלשה יחסית, שאולי מבינה בעניינים רוחניים, אבל פחות בביזנס - או פותח חזית מול מיכאל ועפרה שטראוס.

כחלון וג'ורג' / צילום:איציק בירן
 כחלון וג'ורג' / צילום:איציק בירן

או אולי, כחלון, במקום עימותים מילוליים שעושים הרבה כותרות ומעט עובדות בשטח, צא למלחמה אמיתית על הרפורמה בחקלאות, על ביטול המכסות ופתיחת היבוא. זה הרבה יותר קשה וגם יותר מסוכן. בטח גם אתה ראית איך סגן השר ירון מזוז טועם מנחת זרועם של בני המגזר הכי מאותרג ומסובסד במשק, שמרשים לעצמם להשתולל בשם הציונות הקדושה ולמען עצמם.

אז מה יצא לאזרחי ישראל מכל זה? שום דבר. רפורמה בחקלאות כנראה כבר לא נקבל. הספין הכפול, לעומת זאת, כאן ועוד איך. 

רעיה שטראוס: העגבניות יקרות? אז שיאכלו משהו אחר

כחלון נגד שטראוס: "אנשים אטומים עם שומן על השפתיים"