שגריר ישראל באו"ם לנציג הפלסטיני: "אתה לא מתבייש"?

המענה: "תתביישו לכם על הרג אלפי ילדים פלסטינים" ■ נתן ורננה מאיר, בעלה ובתה של דפנה מאיר שנרצחה בפיגוע בעתניאל, נכחו בדיון ואמרו: "בלב כואב ומדמם אנו באים לבקש את הבנת הקהילה הבינלאומית"

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

עימות חריף בין שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, לנציג הפלסטיני, ריאד מנסור, התלקח בדיון חודשי של מועצת הביטחון על המזה"ת, אתמול (ב'). בעיצומו של העימות, הטיח דנון במנסור: "אתה לא מתבייש?". מנסור התפרץ: "תתביישו לכם על הרג אלפי ילדים פלסטינים". חילופי הצעקות היו חריגה נדירה מהאווירה הרגועה ששוררת בדרך כלל בדיוני המועצה.

"ההסתה המתמשכת והאדרת הטרור ברשות הפלסטינית הן הסיבות הישירות לרצח של ישראלים חפים מפשע", אמר דנון בתחילת נאומו. הוא מתח ביקורת קשה על מועצת הביטחון בגין הימנעותה מגינוי גל הטרור שמציף את ישראל כבר שבעה חודשים ובמהרה גלש הנאום לתחרות של חילופי האשמות.

"היות שהמועצה אינה שואלת את השאלות הקשות, אני אשאל", הכריז דנון. הוא פנה למנסור ושאל בתקיפות: "האם תהיה מוכן לגנות ברגע זה טרור נגד ישראלים חפים מפשע"? מנסור ניסה להשיב, אך המיקרופון שעל שולחנו לא פעל ודבריו לא נשמעו. כשלא קיבל את המענה המבוקש, הטיח דנון בדיפלומט הפלסטיני: "תתבייש! במקום לגנות את הטרור אתה מעודד אותו".

כשהמקרופון שב לפעול, השיב מנסור: "אנו מגנים הרג אזרחים חפים מפשע, לרבות אזרחים פלסטיניים. האם אתם מוכנים לעשות אותו דבר"?

דנון האשים את הפלסטינים שהם מטיפים ל"משטמה" בבתי-הספר שלהם ושהם נותנים לרחובות שמות של טרוריסטים. "אתם משלמים למשפחות של טרוריסטים", הוא הוסיף. "אתם מאדירים את הטרור. בושה וחרפה שאתם עושים זאת".

מנסור: "אנו לא עושים זאת".

דנון לא ויתר: "בושה וחרפה על שאתם מאדירים את הטרור".

מנסור: "בושה וחרפה על שאתם הורגים ילדים פלסטיניים".

לאחר שחילופי הדברים הוסיפו להתלהט, הנחית היו"ר התורן של המועצה, שגריר סין ליו ג'יאל, את פטישו וקרא את דנון ומנסור לסדר. השגריר התעלם והוסיף לפנות ישירות לנציג הפלסטיני: "אינך יכול לגנות את הטרור... אינך יכול לומר זאת כאן ברגע זה... ילדים פלסטיניים צופים בך עתה... תתבייש שאינך מסוגל לעשות זאת".

מנסור השיב בצעקה: "שחררו את העם שלי. אתם כובשים. אתם קולוניאליסטים. עזבו אותנו בשקט".

הדיון החל זמן קצר לפני הפיגוע באוטובוס בירושלים, אך בעיצומם של חילופי הדברים הודיע דנון על הפיצוץ.

נתן ורננה מאיר, בעלה ובתה של דפנה מאיר ז"ל, שנרצחה בפתח ביתה בישוב עתניאל ע"י מחבל פלסטיני בן 15, בינואר השנה, נכחו בדיון מועצת הביטחון כאורחי דנון, והוא העלה לפני המועצה את סיפורם. "היום נתן ודפנה מאיר יושבים כאן מאחורי, במועצה", הוא אמר. "תרבות השנאה ושטיפת המוח הפלסטינים חוללו רציחות של יותר מדי ישראלים...אלה הסיבות הישירות לרצח דפנה מאיר ז"ל".

בפתיחת הדיון, אמרה רננה למועצה: "קשה להביע במילים את הכאב העצום, את הקושי, את הגעגוע. קשה להביע כמה השכול קורע את הלב ואת הנשמה. בלב כואב ודומם אנו באים לבקש את הבנת הקהילה הבינלאומי. אנו שומעים קולות שזה בא מתסכול, שצריך הפרדה וגינוי, ואנו שואלים: האם יש תסכול גדול משלנו"?

מנסור הכריז, כי הפלסטינים מוסיפים לקדם הצעת החלטה במועצת הביטחון שתתייחס להתנחלויות ושמטרתה לפוגג את המתיחות באזור, לבנות אמון הדדי ולנוע לקראת שלום צודק, בר-קיימא ומקיף". בשלב זה טרם ברור אם ארה"ב תטיל וטו על הצעת ההחלטה.