ירדן מזהירה: יהיו השלכות חמורות לעליית יהודים להר הבית

דובר הממשלה בעמאן אמר כי "מעשי הכיבוש הישראלי והמתנחלים מחללים את זכויות המתפללים במסגד אל-אקצא" ■ אתמול הגיעו עשרות יהודים להר הבית, 13 מהם אף הורחקו

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

ירדן הזהירה היום (ב') את ישראל מ"השלכות חמורות" להמשך עלייתם של קבוצות של יהודים להר הבית בירושלים. זאת ברקע הגעתם של עשרות יהודים למקום אתמול, עם תחילת חול המועד. 13 מהם אף הורחקו כי הפרו את כללי הביקור.

דובר הממשלה בעמאן מוחמד אל-מומני אמר לסוכנות הידיעות הירדנית "פטרה" כי "מעשי הכיבוש הישראלי והמתנחלים מחללים את זכויות המתפללים במסגד אל-אקצא". אל-מומני, שמשמש גם שר התקשורת, הזהיר כי התנהלות זו תוביל להשלכות חמורות. הוא קרא לממשלת ישראל להפסיק את "כניסת כוחות הביטחון והמבקרים היהודים להר באופן מיידי".

סוגיית העלייה להר הבית הייתה אחת הסיבות לפרוץ גל הטרור בחודש אוקטובר שעבר. במהלכו הציעה הממלכה להציב מצלמות במתחם הר הבית, במטרה להפיג את המתיחות בין ישראל לפלסטינים. ואולם, בשבוע שעבר הודיע ראש ממשלת ירדן עבדאללה א-נסור כי הפרויקט נעצר. זאת, לדבריו, בשל התנגדותם של שני הצדדים.

 

1,043 מבקרים פקדו אתמול את מתחם הר הבית, בהם 885 תיירים. במהלך היום הוצאו 13 מבקרים יהודים, בהם שלושה נערים, שהפרו את כללי הביקור במקום. לפי התקנות, מהשעה 7:30 ועד 11:00 ומ-13:30 ועד 14:30 מורשים יהודים להגיע למקום.

פעיל הימין יהודה גליק אמר אתמול בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי האנשים שהגיעו להר הבית "לא באו כדי להפר סדר או כדי ליצור מתיחות". הוא שיבח את פעילות המשטרה במקום, אך ציין כי לדעתו היא נוקטת לעתים פעולות חריפות מהנדרש.

לנוכח המתיחות, מפקד פיקוד העורף, אלוף יואל סטריק, הוציא לכמה פעילי ימין צווים המגבילים את כניסתם לירושלים. ביום שישי, בערב החג, עלו כמה פעילים, בהם אחד המורחקים רפאל מוריס, מראשי תנועת "חוזרים להר". חלקם הביאו עמם גדיים, בניסיון להקריב קורבן כפי שהיה נהוג בזמן בית המקדש. כ-15 מהם עוכבו או נעצרו, ובראשם מוריס.