לידר שוקי הון: "העזיבה של מנכ"ל פריגו נראית לא טוב"

לידר שוקי הון: "בחודשים האחרונים ראינו ניצנים של בעיות, ואותו מנכ"ל שסמכו עליו עוזב עכשיו. חלק לא מבוטל מהתמחור הגבוה של פריגו נבע מהפרמיה שהשוק ייחס להנהלה בראשות פאפא" ■ פריגו צנחה 19% בת"א

ג'ו פאפא, ג'ון הנדריקסון / צילומים: תמר מצפי, רויטרס
ג'ו פאפא, ג'ון הנדריקסון / צילומים: תמר מצפי, רויטרס

צניחה של 18.1% במניית פריגו  בניו יורק, במחזור מסחר עצום, הובילה את המניה למחיר שנמוך מ-100 דולר, לראשונה זה למעלה משלוש שנים. בעקבות כך רשמה היום פריגו  צניחה חדה גם בבורסה בת"א, ואיבדה 19% מערכה.

הנפילות במניית פריגו הגיעו לאחר ההודעה שפרסמה אתמול חברת התרופות על עזיבת המנכ"ל והיו"ר המוערך ג'וזף פאפא (לטובת ניהול חברת התרופות Valeant). אמנם הדיווח הרשמי לא היה בגדר הפתעה, לאור העובדה שידיעה על כך כבר התפרסמה בוול סטריט ג'ורנל כמה ימים קודם לכן, אך לצד ההודעה על מינוי המנכ"ל חדש, ג'ון הנדריקסון, והיו"רית חדשה, לורי ברלס, פריגו גם פרסמה אזהרת רווח לרבעון הראשון, והורידה שוב את התחזית השנתית שלה.

כל אלה הבליטו את משבר האמון בין החברה לשוק, חודשים ספורים בלבד אחרי שהנהלת החברה זכתה להצבעת אמון גורפת, כשרוב בעלי המניות תמכו בעמדתה והדפו את ניסיון ההשתלטות העוינת של מיילן. מאז איבדה פריגו - שמתמחה בתרופות ללא מרשם רופא (OTC) ופעילה במקביל בשווקים משיקים - כבר מעל 8 מיליארד דולר משוויה. כעת, לאחר הנפילה אתמול, החברה נסחרת בשווי של 14.2 מיליארד דולר.

מה כלל העדכון של פריגו מאתמול? החברה עדכנה שברבעון הראשון הכנסותיה יסתכמו ב-1.33-1.35 מיליארד דולר, והרווח הנקי למניה יגיע ל-1.71-1.77 דולר - נמוך משמעותית מקונצנזוס האנליסטים שדיבר על הכנסות של 1.4 מיליארד דולר, ורווח של 1.89 דולר למניה.

במקביל, התחזית השנתית הופחתה שוב. פריגו מצפה כעת לרווח נקי של 8.2-8.6 דולר למניה ב-2016 - אמנם מדובר בעלייה מ-7.59 דולר ב-2015, אך התחזית כבר הונמכה לאחרונה מרמה של 9.5-10.1 דולר למניה ל-9.5-9.8 דולר למניה.

הפחתת התחזיות מוסברת על ידי החברה בשני גורמים: ירידה בתמחור בתחום תרופות המרשם בשל לחצים תחרותיים בסקטור, והמשך החולשה בתוצאות חטיבת ה-BCH, שהיא למעשה חברת אומגה שנרכשה בשנה שעברה תמורת 3.8 מיליארד אירו.

 

ההסבר שנוגע להתגברות הלחצים בתחום תרופות המרשם הוביל אתמול לחולשה גם במניות חברות אחרות בסקטור, שעלולות להערכת המשקיעים להיפגע מהמגמה: מיילן נפלה 6.8%, טבע נחלשה 2.2% ותרו 3.8%; מניות מיילן וטבע נסחרו היום בירידות דומות בת"א, והדגישו עד כמה הפך סקטור הפארמה לדומיננטי בבורסה המקומית. טבע, מיילן ופריגו הן שלוש החברות בעלות השווי הגבוה ביותר בת"א, ויחד עם אופקו - חברת פארמה דואלית נוספת - משקלן המצרפי בת"א 25 מגיע לכמעט 30%. ת"א 25 איבד היום בעקבות האירועים 1.4%.

הפחתות חשבונאיות בדרך?

הקשיים באומגה, שכבר השפיעו לרעה על תוצאות הרבעון הקודם בפריגו, עלולים להוביל גם להפחתות חשבונאיות של נכסים בלתי מוחשיים. פריגו ציינה שתעדכן בנושא עם פרסום דוחות הרבעון הראשון (אלה, אגב, יפורסמו ב-12 במאי - יום בו הבורסה בישראל תהיה סגורה לרגל יום העצמאות), ובשלב זה אינה יודעת להעריך את היקף ההפחתות, שעלולות להיות מהותיות.

פאפא ניהל את פריגו כמעט עשור והוביל אותה להתרחבות מהותית, גם באמצעות רכישות, ולתשואה פנומנלית במניה. המנכ"ל החדש של פריגו, שייאלץ להתמודד עם הקשיים הנוכחיים, הוא כאמור ג'ון הנדריקסון, שמגיע מתוך החברה, בה הוא עובד מ-1989. הנדריקסון שימש כנשיא פריגו מ-2015 וקודם כיהן בתפקידי ניהול בכירים בחברה, כולל מנהל התפעול ושרשרת האספקה.

אתמול מסר הנדריקסון: "יש לי הזכות להיבחר כמנכ"ל ולהוביל את החברה קדימה. צוות ההנהלה הוותיק בפריגו ממצב את החברה בהצלחה לקראת עתיד נהדר. אנו מטמיעים תוכניות אסטרטגיות בארגון ומכירים בצורך להשיג את יעדינו תוך שאנו ממוקדים במשמעת תפעולית".

לאחרונה ביקר הנדריקסון בישראל והתראיין ל"גלובס". בראיון הוא התייחס לאכזבת המשקיעים מהתוצאות ברבעון הקודם והפחתת התחזיות הקודמת, ונשאל האם המשקיעים מתחרטים על הסירוב למיילן. "אני מקווה שלא", אמר אז הנדריקסון. "אני מקווה שהם עדיין מאמינים בסיפור של פריגו כחברה עצמאית, שיש לה יכולת להמשיך לפתח ולהביא מוצרים לשוק, להציג רווחים ולצמוח. אני מכיר בכך שאנחנו לא נמצאים כרגע במקום שאנחנו מאמינים שאנחנו צריכים להיות בו".

שינויים נוספים עליהם מסרה החברה נוגעים לדירקטוריון: תפקיד היו"ר והמנכ"ל יפוצלו וברלס תחליף את פאפא כיו"ר. בנוסף, מארק קוק - מייסד אומגה שנמכרה לפריגו - לא יעמוד לבחירה מחודשת לדירקטוריון. קוק היה אמור לעמוד לבחירה מחודשת עד 2017 באסיפה (שנערכת היום באירלנד), ולפי הדיווח, מועמדותו הוסרה על ידי ועדת המינויים והממשל של הדירקטוריון. קוק מחזיק בכ-3.8% מניות פריגו שקיבל כחלק מרכישת אומגה. הוא גם זכאי לתגמולים שנתיים בסך 1.2 מיליון אירו עבור תפקידו בהנהלת אומגה תחת פריגו.

האם הנפילה במניית פריגו מהווה דווקא הזדמנות קנייה? בדויטשה בנק הורידו את ההמלצה למניה מ"קנייה" ל"החזק" ומחיר היעד נחתך מ-172 דולר ל-120 דולר; "ייקח זמן למשקיעים ולנו להבין את מודל הצמיחה באומגה ובתרופות המרשם", כתבו שם.

"ההנהלה שמרה על עצמה"

אנליסטית הפארמה של לידר שוקי הון, סבינה לוי, אומרת בשיחה עם "גלובס" כי היא "עדיין חושבת שפריגו חברה טובה עם עסקים טובים ב-OTC ופוטנציאל צמיחה לא מבוטל, אבל נכנס אלמנט של אי-ודאות בתחום הגנרי, שהיה הסיבה המרכזית להורדת התחזיות".

לדבריה, "פריגו לא סיפקה הבהרות לגבי המשמעות לשנים הבאות, לכן קיים קושי לתמחר את הצמיחה ושולי הרווח של הסגמנט הזה, שהוא אחד הרווחיים בחברה ונדבך חשוב בשווי שלה. מצד אחד, במחיר של 99.4 דולר למניה, כביכול המחיר לא יקר; מצד שני, יש אי ודאות בגנריקה, הפחתות צפויות באומגה וחששות בנוגע ליציבות השדרה הניהולית". לוי לא צופה זעזועים נוספים בהנהלה הבכירה לאור העובדה שהנדריקסון מגיע מתוך החברה.

עוד היא מציינת כי בניגוד למיילן וטבע, המוצרים הגנריים של פריגו נישתיים יותר ופחות חשופים לתחרות, כך שהיא הצליחה עד כה לצמוח גם באמצעות העלאת מחירים בהם. כיום, על רקע הלחצים להפחתת מחירי התרופות בארה"ב, היא תתקשה לעשות זאת.

- המשקיעים חשים נבגדים מהעזיבה של פאפא, זמן קצר אחרי הדיפת הצעת הרכש ממיילן?

"אני לא יודעת אם הם חשים נבגדים, אבל הם בהחלט מאוכזבים. העזיבה של פאפא נראית מאוד לא טוב, כי רק לפני חצי שנה הוא הסביר על הפוטנציאל כחברה עצמאית. כעבור כמה חודשים ראינו ניצנים של בעיות, ואותו מנכ"ל שסמכו עליו עוזב עכשיו. זו התנהלות מאוד בעייתית. אני חושבת שחלק לא מבוטל מהתמחור הגבוה של פריגו ביחס לתעשייה בשנים קודמות נבע מהפרמיה שהשוק ייחס להנהלה בראשות פאפא".

לוי מוסיפה עוד תהייה ברמה כללית יותר: "מה שצורם פה זו גם השאלה עד כמה הדברים שהנהלות משדרות ומשווקות לקהילת המשקיעים משקפים את האינטרס של המשקיעים, או שהם משקפים דווקא את זה של ההנהלה. מה שראינו סביב מיילן היה מלחמה של המנכ"ל על הפרנסה שלו, וההנהלה שמרה על עצמה. השאלה כמה היא שמרה על המשקיעים".