המפסיקים לגדל פלפלים קיבלו מענקים - המחיר זינק

הממשלה החליטה להעביר 100 מיליון שקל לתמיכה בחקלאים, ומאז מחיר הפלפל מרקיע שחקים והגיע הבוקר ל-10.5 שקלים לק"ג בשוק הסיטונאי ■ בכיר בענף: "המחיר הגבוה הוא תוצאה של מדיניות הממשלה. היו לה עוד דרכים לתמוך בחקלאים מבלי לדרוש את צמצום הגידולים"

פלפלים / צילום: תמר מצפי
פלפלים / צילום: תמר מצפי

כשנה אחרי החלטת הממשלה להעביר תמיכה כספית לחקלאים בערבה שיפסיקו לגדל פלפלים, מחיר הפלפל כובש שיאים. הבוקר (א') נמכר פלפל אדום בשוק הסיטונאי במחיר של 10-10.5 שקלים לק"ג. המחיר לצרכן גבוה משמעותית, אם כי חלק מרשתות השיווק בוחרות למכור את הפלפל במחיר הפסד ולגלגל את ההפרש למחיר גבוה יותר של הפירות.

בענף החקלאות אומרים כי החקלאים מקבלים היום 7-8 שקלים לק"ג פלפל אדום באיכות טובה, והפער עד למחיר של 10-10.5 שקל נמצא במרווח של המשווקים והסיטונאים.

מחירו מרקיע השחקים של הפלפל הוא כאמור תוצאה ישירה של מדיניות הממשלה מלפני שנה, שהחליטה להעביר 100 מיליון שקל לתמיכה בחקלאים בתמורה לצמצום שטחי גידול הפלפל. מדיניות זו הביאה לצמצום של 40% בשטחי גידול הפלפלים, ומאז מחיר הפלפל גבוה, וכעת הוא גבוה במיוחד.

נזכיר כי ההחלטה לתמוך בחקלאי הערבה האחראים לרוב גידולי הפלפלים בישראל הגיעה לאחר משבר קשה, שבו השוק הוצף, ומחיר הפלפל צנח. הענף עצמו מתבסס גם על יצוא, והמשבר אשתקד הושפע גם מצניחה בשערי האירו והרובל הרוסי.

גורם בכיר בענף הודה היום כי המחיר הגבוה הוא תוצאה של מדיניות הממשלה, וכי "לממשלה היו עוד דרכים לתמוך בחקלאים. הממשלה נתנה מענקים בתמורה לצמצום הגידולים. בפועל היא יכלה לתת הלוואות ארוכות-טווח או לתת כסף חי כתמיכה בחקלאים, מבלי לדרוש את צמצום הגידולים. במשך כל השנה המחיר היה גבוה, כי פחות חקלאים גידלו".

בכירים בענף אומרים כי על המתווה לתמיכה בחקלאים החליטו בעיקר פקידי משרדי האוצר והחקלאות, כיוון שהוא התקבל בתום כהונתה של הממשלה הקודמת וטרם כינונה של הממשלה הנוכחית. במסגרת זו קיבלו מגדלי הפלפלים מענק מהמדינה בגובה של 70% מגובה ההשקעה בהסבת גידולי הפלפל לגידולים חקלאיים אחרים.

מרבית החקלאים בחרו להסב את גידולי הפלפל לגידולי תמרים, שזוכים לעדנה בשנים האחרונות. ענף התמרים, נציין, נחשב לאחד הרווחיים ביותר בחקלאות.

בכירים בענף החקלאות וסיטונאים כאחד מעידים על מחסור בפלפלים, שהחל כבר לפני החג השני של פסח וגורם למחיר הגבוה. למרות זאת, חמי ברקן, חקלאי מהמושב פארן המגדל פלפלים ומכהן גם כיו"ר הוועדה החקלאית בערבה, אומר כי "לפני החג משווקים בערבה ביקשו מהחקלאים לעצור את הקטיף, כי השוק מוצף. גידול פלפל עולה 4.2 שקלים לק"ג. החקלאי רוצה להרוויח, ולכן זה עוד שקל אחד. בנוסף לעמלה של הסיטונאי וההובלה, המחיר לעקרת-הבית צריך להיות 6.5-7 שקלים לק"ג כל השנה. זה שמוכרים ב-10 או ב-12 שקל, זו לא בעיה שלי".

לדברי רוני מזרחי, סיטונאי בשוק הסיטונאי בירושלים, המחיר הגבוה נובע ממחסור וכן מפער תיווך גבוה של הקמעונאים. לטענתו, "הקמעונאים והרשתות שודדים. זה לא הסיטונאי שעובד על 15% רווח ברוטו. הצרכן מסתכל על מחיר העגבנייה, המלפפון ומחיר תפוח האדמה, שהקמעונאים מורידים את המחירים שלהם וקצת מממנים אותם, אבל הם משלימים את הכסף בשאר הדברים וקורעים את הצרכנים. הם עושים מבצעים במלפפון, וכשאנחנו מוכרים מלפפון ב-1.5-2 שקלים - הם מוכרים אותו ברשתות בשקל אחד ומשלימים את הפער בפירות.

"כשפלפל נמכר בסיטונאות ב-6 שקלים, הוא נמכר לצרכנים ב-12 שקל. אם אנחנו כסיטונאים מוכרים אפרסק ב-5 שקלים לק"ג, הקמעונאים מורידים מהמחיר הזה 30%, וזה הסכום שהם משלמים לחקלאים, כשבפועל הם מוכרים לצרכן במחיר הגבוה פי שניים מהמחיר הסיטונאי. זה משחק ההטעיה של הרשתות".