הפרטת תעש תימשך; רשות החברות תזמין הערכת שווי שלישית

זאת לאחר שהתגלה כי חברת פרומתיאוס, אחת משתי החברות שעשו בעבר הערכת שווי לחברה, סיפקה גם שירותי ייעוץ לחברה-בת של אלביט מערכות - המתמודדת היחידה במכרז ■ כמה תעלה הערכת השווי למדינה?

משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות החליטו להמשיך בתהליך להפרטת התעשייה הצבאית (תעש מערכות), ובימים הקרובים יזמינו הערכת שווי נוספת לחברה. זאת, לאחר שלפני כחודש התגלה כי חברת פרומתיאוס, אחת משתי החברות שעשו עבור רשות החברות הערכת שווי לחברה, סיפקה גם שירותי ייעוץ לחברה-בת של אלביט מערכות. יצוין, כי אלביט מערכות היא החברה היחידה שמתמודדת על הרכישה של תעש מהמדינה.

חברת פרומתיאוס, המנוהלת בידי יובל זילברשטיין ואייל שבח, הגישה את הערכת השווי בחודש דצמבר האחרון ולאחר מכן סיפקה שירותי ייעוץ לחברה-בת של אלביט. ראשי החברה זיהו את התקלה רק בדיעבד ודיווחו על כך למשרד האוצר. הם הבהירו כי שירותי הייעוץ לחברה הקשורה לאלביט מערכות לא עסקו בניסיון של חברת-האם לרכוש את תעש. בעקבות חשיפת התקלה המביכה, נבחנה במשרד האוצר גם האפשרות לבטל את המכרז להפרטת החברה.

שלשום (ד') דנו בכירים באוצר, ובהם מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וראש אגף התקציבים אמיר לוי, על המשך המהלכים הנוגעים להפרטת תעש. בישיבה הוחלט כי הליכים אלה יימשכו, אך רשות החברות תתקשר עם חברה שלישית שתעשה לתעש הערכת שווי שלישית. בנוסף להערכת השווי שעשתה פרומתיאוס, בידי רשות החברות גם הערכת שווי שעשתה עבורה חברת פהאן-קנה.

יצירת מונופול חדש

גורמים שמעורבים בנושא אמרו ל"גלובס" כי יש בכוונת רשות החברות לקיים התקשרות מהירה עם חברה שתעשה את הערכת השווי האמורה, וככל הנראה התהליך יימשך שבועות אחדים עד חודש. "המידע וכל הנתונים הדרושים לעבודה הזאת כבר זמינים, וכך ניתן יהיה לעשות את הערכת השווי בזמן קצר יחסית", אמר אחד הגורמים. על פי הערכה של גורמים מקצועיים, העלות של הערכת שווי כזאת למדינה נעה בין 200 ל-300 אלף שקל.

בנוסף, יש בכוונת רשות החברות הממשלתיות לפנות בימים הקרובים לרשות להגבלים עסקיים בבקשה שתבחן את ההשלכות של עסקה אפשרית שבה אלביט מערכות תרכוש בסופו של דבר את תעש. עד כה עבודה כזאת לא נעשתה. בעבר הזהירו גורמים המעורבים בנושא מפני ההשפעה של רכישת תעש בידי אלביט מערכות על השוק הביטחוני המקומי, וזאת תוך יצירת מונופול חדש בתחום הנשק.

בתוך כך, הממשלה אישרה אתמול את מינויו של יו"ר תעש, האלוף (במיל') אודי אדם, לתפקיד מנכ"ל משרד הביטחון. אדם עתיד להחליף את המנכ"ל המכהן של משרד הביטחון, האלוף (במיל') דן הראל, לקראת סוף החודש. במקביל, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מקדם את מינויו של תא"ל (במיל') אורי אגמון לתפקיד יו"ר תעש, ובקרוב יאשר את המינוי עם שר האוצר, משה כחלון.