פרויקט מיוחד: הנשים שמרוויחות הכי הרבה בישראל

לא בטוח שכך יישאר המצב, נוכח הסערה סביב חוק הגבלת שכר הבכירים בבנקים ובביטוח ■ מי הן 9 הנשים המנהלות שבאות ברשימה מיד אחרי רקפת רוסק-עמינח?

רקפת רוסק עמינח/ צילום:רון קדמי
רקפת רוסק עמינח/ צילום:רון קדמי

1.

8.1 מיליון שקל - רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

לראשונה אי פעם, הגיע בשנה החולפת מספר המנהלות הבכירות שחצו את רף התגמול השנתי של מיליון שקל ל -80. הדומיננטיות הגדולה ביותר שלהן היא במגזר הפיננסי: בסך הכול שלחו הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות הביטוח 20 נציגות לרשימת שיאניות השכר, מרביתן בחלק העליון של הטבלה.

על רקע חוק שכר הבכירים שמקדם שר האוצר, משה כחלון, המבקש לקבוע תקרת עלות שכר שנתית של 2.5 מיליון שקל במגזר זה, מעניין יהיה לעקוב אחרי ההשפעות על מצבת הניהול הנשי. כבר כיום, בחינת נתוני השכר של המנהלות ביחס לכלל שיאני השכר במשק מצביעה על הדרך שעוד יש להן לצעוד - רק 5 מבין 100 שיאני השכר הבורסאיים ב-2015 היו נשים.

הדומיננטיות של המנהלים הזרים ברשימת שיאני השכר השנה באה לידי ביטוי גם בדירוג השיאניות. שתי שיאניות השכר ה'רשמיות' הן שכירות של חברות אמריקאיות הנסחרות בבורסה הישראלית - פריגו ואופקו.

עלות השכר של ד"ר ג'יין האייסו, 68, המנהלת הטכנית של חברת הביומד אופקו, עומדת ב-2015 על 13.8 מיליון שקל. עלות השכר של ג'ודי בראון, 46, סמנכ"לית הכספים של חברת התרופות פריגו, עומדת על 13.1 מיליון שקל. שתיהן מוצגות בנפרד מהדירוג משום שהן אינן ישראליות, ועיקר עבודתן מתבצע מעבר לים. לכן גם הפרמטרים לבחינת התגמולים שלהן נעשים בפרספקטיבה שונה.

היה זה אולי רק סמלי שבשנה החולפת כבשה רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, את צמרת שיאני השכר בבנקים, ובסקטור הפיננסי כולו בישראל, צעד אחד לפני המנהלים (הגברים) של המתחרה הגדול הפועלים, וכמה צעדים לפני היתר. בכך יש עדות נוספת לעוצמתה המתגברת של רוסק עמינח בעולם הפיננסי, אחרי שסללה בצעדים מדודים ומחושבים את דרכה לראש הפירמידה. על מיקומה המרכזי ניתן היה ללמוד גם מהתברגותה למקום ה-23 ברשימת 100 נשות העסקים המשפיעות בעולם של המגזין הכלכלי 'פורצ'ן', לצד מנהלות בכירות של חברות גלובליות דוגמת יאהו ופפסיקו.

2015 הייתה שנה מאתגרת עבור רוסק עמינח, בין היתר משום שבחלקה הושפעה עוד מאירועי 2014. במהלך השנה היא נדרשה להתמודד עם השלכות פרשיית העלמת המס האמריקאית (שהתרחשה טרום תקופתה), אשר הסתיימה בתשלום קנס עתק בהיקף של 400 מיליון דולר. מתוך כך נגזרו השנה תביעות ובדיקות רגולטוריות של בנק ישראל, שהעלו כשלים וליקויים בהתנהלות לאומי בפרשה.

בצד העסקי הובילה רוסק עמינח את לאומי לשנת פעילות מוצלחת, עם שיפור ניכר בפרמטרים המרכזיים והגדלת רווחים לאחר סדרת מימושי השקעות, שסייעו גם לשפר את הלימות ההון של הבנק.

את הקמת הבנק הדיגיטלי, אחת ההחלטות הראשונות שקיבלה עם כניסתה לתפקיד, הגדירה כמהלך המשמעותי של השנה. היא מאמינה כי הבנקאות הדיגיטלית תשנה את פני הענף, ובסופו של דבר תהפוך לגלובלית, ולכן מדובר במהלך 'שובר שוויון'.

גיל: 50 / השכלה: רו"ח, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב

 

2. 

8 מיליון שקל - רחל (רוחה) לוין, מנכ"לית גזית גלוב

אחרי שש שנים מוצלחות בראש חברת הנדל"ן הזרה אטריום, חברה בת של גזית גלוב, קיבלה לוין לידיה ב-2015 את ניהול כל עסקי ענקית הנדל"ן המניב שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, שנכסיה פרושים ברחבי העולם.

במהלך הקריירה שלה צברה לוין ניסיון רב בענף הנדל"ן, ומלבד גזית גלוב עשתה את עיקר שנותיה בתחום לצדו של איש העסקים מוטי זיסר, שעבורו ניהלה בין היתר את חברת פלאזה סנטרס.

בתפקידה החדש בגזית גלוב נדרשת לוין לתמרן בין המורכבות שבניהול חברת נדל"ן ענקית הפועלת ביותר מ-20 מדינות בעולם, ומחזיקה בכ-450 נכסים, לבין הדומיננטיות של צמד בעלי השליטה, שהקשתה לא פעם על המנהלים הבכירים של הקבוצה.

גיל: 50 / השכלה: רו"ח, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב

3. 

4.8 מיליון שקל - אורית לרר, מנכ"לית הפועלים שווייץ

בשנה הבאה תציין אורית לרר 40 שנות עבודה בבנק הפועלים, שאליו הצטרפה ב-1977, ושבו היא מכהנת בתפקידי ניהול בכירים כבר יותר מ-30 שנה. ב-2012 עברה לנהל את פעילות הבנק בשווייץ, ומאז היא נמצאת באופן קבוע בצמרת שיאני השכר בפועלים, ושיאניות השכר בכלל.

בתפקידיה בפועלים צברה לרר ניסיון בתחומי ההשקעות, הטיפול בלקוחות גדולים והפעילות הבינלאומית של הבנק. בעבר כיהנה כמבקרת הפנים, ובסיום כהונה של שבע שנים רצתה מאוד לקבל תפקיד ביצועי.

לבקשתה היא קיבלה את ניהול החטיבה הבינלאומית, תפקיד הנחשב למורכב ומסובך, ומשם עברה לניהול השלוחה השוויצרית.

גיל: 61 / השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית

4. 

4.4 מיליון שקל - סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק

סטלה הנדלר, שמכהנת בתפקידה זה שלוש שנים, הובילה את החברה ב-2015 לצמיחה בפעילות לצד רווחי עתק. זאת, בין היתר, הודות למהלכי ייעול בחברה ולניצול חולשת הרגולטור - שבינתיים לא מצליח לייצר תחרות אפקטיבית שתתמודד עם הרווחיות העודפת של בזק.

הנדלר נחשבת למנהלת הבכירה בשוק התקשורת המקומי ומהמנהלות הוותיקות בו, והיא מכירה מקרוב את הרפורמות והשינויים שהתחוללו בשנים האחרונות - מה שמסייע לה מול המתחרות.

גיל: 55 / השכלה: תואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית

5. 

4.3 מיליון שקל - סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית קבוצת הבינלאומי

סמדר ברבר צדיק, הוותיקה מבין מנהלי הבנקים הגדולים בישראל, מסכמת עוד שנה שבה הנהיגה קו שמרני, ללא מהלכי צמיחה אגרסיביים.

יחד עם זאת, היא פעלה להרחבת פעילויות הבנק, בין היתר בתחום משקי הבית והעסקים הקטנים, במקביל ליישום הסכם קיבוצי, שיבטיח לה שקט בגזרת משאבי האנוש.

ברבר צדיק בנתה את הקריירה שלה אצל בעל השליטה בבנק, צדיק בינו, אשר בשנה האחרונה עלתה האפשרות כי ימכור את אחזקותיו בעקבות 'חוק הריכוזיות', שמאלץ אותו לבחור בין הבינלאומי לבין חברת פז, שגם שהיא בשליטתו.

גיל: 53 / השכלה: רו"ח, תואר שני במינהל עסקים מהאוני' העברית

6. 

4.2 מיליון שקל - ד"ר ענת כהן דייג, מנכ"לית קומפיוג'ן

שמונה שנים לאחר שהצטרפה ענת כהן דייג לחברת הביומד קומפיוג'ן כמנהלת פרויקטים, היא קיבלה ב-2010 את ניהול החברה לידיה כמעט ללא כסף בקופתה, ועם חוסר ודאות לגבי עתידה.

למרות תנאי הפתיחה האלה, כהן דייג ידעה שבקומפיוג'ן קיים ידע ייחודי שנצבר בה. היא הגדירה מחדש את מטרות החברה, והובילה מהלכים למיקוד הפעילות ושיפור שיווק הידע שבידיה - עדיין ללא תוצאות חיוביות, אך תקוות המשקיעים היא שהמהלכים יישאו פרי בשנים הקרובות.

כעת מתרכזת כהן דייג באימונותרפיה - פיתוח תרופות הרותמות את מערכת החיסון לטיפול בסרטן.

גיל: 49 / השכלה: תואר במדעי החיים מאוני' בן גוריון, דוקטורט במכון ויצמן

7. 

3.9 מיליון שקל - רחלי פרידמן, מנהלת החטיבה המשפטית, בנק מזרחי-טפחות

רחלי פרידמן מחזיקה בוותק לא מבוטל בתחום המשפטי-בנקאי, אולם בתחילת 2015 רשמה קפיצת מדרגה, כשמונתה ליועצת המשפטית הראשית של מזרחי-טפחות ולמנהלת החטיבה המשפטית, והצטרפה להנהלת הבנק. מעבר ליוקרה, המינוי החדש הכתיר את פרידמן כשיאנית שכר, והיא הותירה מאחור את דינה נבות, סמנכ"לית השיווק.

לתפקידה הנוכחי מונתה פרידמן לאחר ששימשה כמנהלת הייעוץ המשפטי של הבנק, תפקיד שאליו הגיעה ב-2009 לאחר קדנציה ארוכה אצל המתחרה בנק אגוד.

גיל: 55 / השכלה: תואר שני במשפטים מאוניברסיטת תל אביב

8. 

3.8 מיליון שקל - הילה ערן זיק, מנהלת סיכונים ראשית, בנק לאומי

מינויה של ד"ר חדוה בר לתפקיד המפקחת על הבנקים ביולי האחרון סלל את דרכה של הילה ערן זיק לרשת את כיסאה, כראש החטיבה לניהול סיכונים וכמנהלת הסיכונים הראשית של לאומי.

לרגל המינוי שבה ערן זיק לארץ, לאחר שבתפקידה האחרון שימשה משנה למנכ"ל וראש החטיבה המסחרית בלאומי ארה"ב. את רוב הקריירה שלה עשתה בבנק, וב-23 שנות כהונתה שם החזיקה במספר תפקידים בכירים, ובהם ראש אגף סיכוני אשראי.

גיל: 48 / השכלה: תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב

9.

3.7 מיליון שקל - סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין

חוסר הוודאות הסובב את אי.די.בי פתוח, בעלת השליטה בנכסים ובנין, לא מנע מסגי איתן להוביל את קבוצת הנדל"ן לשנת פעילות חיובית. את מימוש שלושת הפרויקטים בבאר שבע היא מגדירה כמהלך המשמעותי שהובילה ב-2015.

איתן, שהחלה את הקריירה במשרד רואי החשבון סומך חייקין, פעלה במשך שנים בחברת הנדל"ן אזורים. לאחר עשור הגיעה לפגישה עם נוחי דנקנר, מי שהחזיק אז בנכסים ובנין, ומשם נסללה דרכה לראשות החברה, שאותה היא מנהלת כ-12 שנה.

גיל: 62 / השכלה: רו"ח, תואר בכלכלה וחשבונאות מאוני' בר אילן, בוגרת תוכנית המנהלים בבית הספר לעסקים של הרווארד

10. 

3.6 מיליון שקל - מאיה אלשיך קפלן, היועצת המשפטית, החברה לישראל

אחרי שב-2014 מצאה עצמה מאיה אלשיך קפלן תחת אור הזרקורים, כשכבשה בסערה את צמרת שיאניות השכר עם תגמולים שהתקרבו ל-13 מיליון שקל - את שנת הפעילות האינטנסיבית ב-2015 היא מסכמת עם תגמולים קצת פחות מנופחים.

אלשיך קפלן, עורכת דין בהכשרתה, הצטרפה לחברה לישראל ב-2010, לאחר שצברה ניסיון משפטי במשרדים מובילים בארץ ובארה"ב.

גיל: 44 / השכלה: עו"ד, תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית

 

רשימת 30 הנשים שמרוויחות הכי הרבה - במגזין "ליידי גלובס"