חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן, נאשמת בשימוש במידע פנים

החשד: אריה צ'צ'קס, לשעבר בעלה של סמנכ"לית הכספים בקומפיוג'ן ואחיה של רדו, קיבל טיפ על השקעה עתידית של באייר בקומפיוג'ן - והרים טלפון גורלי לאחותו

חנה רדו / צילום: איל יצהר
חנה רדו / צילום: איל יצהר

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום נגד אריה צ'צקס, לשעבר בעלה של סמנכ"לית הכספים בחברת קומפיוג'ן, דקלה צ'צ'קס, ונגד אחותו, חנה רדו, המשנה ליו"ר מקאן ויו"רית מקאן ואלי ומי שהקימה בשנה שעברה את סופרסונס - ארגון הפועל לאיזון מגדרי בשדרות הניהול במשק, בגין שימוש במידע פנים ביחס להסכם שיתוף-פעולה שנרקם בין קומפויוג'ן לבאייר הגרמנית.

לפי כתבי האישום, במהלך חודש אוגוסט 2013 מסר צ'צ'קס לאחותו, חנה רדו, מידע פנים בדבר השקעה עתידית בחברת קומפיוג'ן. מכתב האישום עולה כי צ'צקס העביר את מידע הפנים לאחותו על אף שהוזהר פעמים רבות ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים על-ידי אשתו דקלה להימנע מלדבר על קומפיוג'ן ולמסור מידע בעניינה. 

חברת קומפיוג'ן היא חברה ציבורית העוסקת בדרכי גילוי תרופות וטכנולוגיות נלוות לסיוע בתהליכי גילוי תרופות ומוצרים רפואיים מבוססי גנים. בסמוך לפני תחילת אוגוסט 2013 מניותיה נסחרו בנאסד"ק ובבורסה בתל-אביב (חברה דואלית).

בחודש מארס 2012 החלו מגעים ראשוניים בין קומפיוג'ן לחברת באייר הגרמנית באשר להסכם שיתוף-פעולה בקשר למסחור מולקולות לצורך פיתוח תרופות לסרטן. בחברת קומפיוג'ן הייתה מעורבת קבוצה מצומצמת בלבד בהליך המשא-ומתן ובקבלת ההחלטות סביב העסקה.

צ'צקס, טייס אל-על במקצועו, היה נשוי באותה תקופה לדקלה צ'צ'קס-אקסלברד, סמנכ"לית הכספים של קומפיוג'ן ואחראית קשרי משקיעים דאז. דקלה נמנתה עם חברי ההנהלה של החברה, ומתוקף תפקידה ומעמדה בחברה הייתה מעודכנת לאורך כל הדרך בפרטי המשא-ומתן לקראת חתימת העסקה, באופן שנתן לה גישה מלאה למידע פנים. משכך הייתה "אשת פנים". לפי האישום, צ'צקס, היה "איש פנים" לפי חוק ניירות ערך, מתוקף היותו נשוי לדקלה.

אחותו, חנה רדו, כיהנה באותה תקופה כמשנה למנכ"ל (COO) של קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון וכיושבת-הראש של שלוחה של המשרד, מקאן וואלי. כמו כן החזיקה רדו באחזקה מלאה את חברת אדגו יועצים בע"מ, באמצעותה קיבלה את שכרה ממקאן-אריקסון.

ביום 5.8.13 נחתם ההסכם בין קומפיוג'ן לבאייר. על-פי האישום, יום קודם לכן, ב-4.8.13, סיפר צ'צקס לרדו כי הוא מחזיק במידע פנים, אשר אינו יכול לעשות בו שימוש, בנוגע להשקעה המתרחשת בחברה, וכי כדאי לה לקנות את מניות קומפיוג'ן כעת, ואף ציין בפניה כי עליה לשמור את המידע בסוד.

יום לאחר קבלת המידע מצ'צקס, ובטרם דיווחה החברה על אודות העסקה הצפויה, ביצעה רדו רכישה של מניות קומפיוג'ן בסך של כ-54 אלף שקל. כ-40 דקות לאחר פרסום הדיווח המיידי על ההסכם, זינק שער המניה של החברה ב-44.58% משער עסקה אחרונה וב-53% משער הבסיס. באותו היום ננעל שער המניה בעלייה של 40% משער הבסיס, ומחזור המסחר היה גדול פי 22.58 ממחזור המסחר היומי הממוצע ב-4 החודשים שקדמו לדיווח.

בעקבות זאת, על-פי האישום, הרוויחה רדו כ-20 אלף שקל מפעילותה במניה. יומיים לאחר מכן מכרה רדו את המניות שרכשה. 

­­התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. באפריל 2014 נעצר צ'צקס על-ידי רשות ניירות ערך, נחקר ושוחרר בתנאים מגבילים, ובהמשך הועבר התיק לטיפול פרקליטות מיסוי וכלכלה.