22 מנתחים פלסטיים לבג"ץ: אל תכללו אותנו ברפורמת הבריאות

עתרו בדרישה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים האוסר על תשלום ישיר של מטופל לרופא ■ לחילופין, הרופאים מבקשים לא לכלול ברפורמה ניתוחים שנועדו למטרות קוסמטיות

ניתוח פלסטי / צילום: שאטרסטוק
ניתוח פלסטי / צילום: שאטרסטוק

22 רופאים מומחים בתחום הכירורגיה הפלסטית ורפואת העיניים עתרו לאחרונה לבג"ץ בדרישה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים, אשר אוסר על תשלום ישיר של מטופל לרופא. לחילופין מבקשים הרופאים לא לכלול ברפורמה ניתוחים שנועדו למטרות קוסמטיות אשר אינם כלולים בסל הבריאות. 

על-פי הרפורמה, חל איסור על תשלום ישיר של מטופל לרופא בגין שירותים רפואיים שניתנו במוסד רפואי פרטי. במקום זאת, הרפורמה מציעה כי התשלום לרופא ישולם על-ידי המטופל למוסד הרפואי בלבד, וזה מצידו יעביר את התשלום לרופא.

באמצעות עו"ד נאוה פינצ'וק-אלכסנדר טוענים 22 הרופאים כי לאחר שהשקיעו שנים רבות של לימודים והכשרה כדי להפוך למומחים, הם מופלים לרעה לעומת בעלי מקצועות חופשיים אחרים, כגון עורכי דין, מהנדסים, אדריכלים, פסיכולוגים ורואי חשבון. לדבריהם, ההסדר החדש מטיל מגבלות חמורות על פרנסתם ופוגע בעיקרון השיוויון.

העותרים מוסיפים כי התערבות המדינה בהתקשרות בין רופא למטופל פוגעת ביחסי האמון שנרקמים בין בעל מקצוע חופשי ללקוח. לדברי הרופאים, המחוקק לא נתן את דעתו לכך שהרפורמה יוצרת מנגנון לקוי, לפיו המוסד הרפואי משמש כמעין "מתווך" בין הצדדים - דבר שנותן בידי המוסד הרפואי כוח והשפעה רבת-עוצמה ועלול לאלץ את הרופא להעביר לידי המוסד הרפואי מידע מסחרי וסודי אודות המטופלים.

בסופו של יום, טוענים הרופאים, תביא הרפורמה להתייקרות הטיפולים, וזאת בשל עלויות התיווך אותם יגלגל המוסד על הרופא והמטופל.

בדיון שנערך בוועדת העבודה והרווחה טרם חקיקת החוק, הסבירו חברי הכנסת את הרציונל שמאחורי החוק, בכך שכאשר אדם נמצא במצב קריטי, הוא יהיה מוכן לשלם כל מחיר. הפחד וההיסטריה מהמצב הרפואי, כך לדברי חברי הכנסת, שמים את המטופל במצב שבו הוא מוכן יהיה לעשות הכול כדי לקבל את העזרה הרפואית.

אלא שרציונל זה כלל אינו רלוונטי לגבי העותרים, נטען בעתירה. עיקר עיסוקם כאמור מצוי בתחום האסתטיקה ולא בניתוחים מצילי חיים; עיקר פרנסתם נובע מטיפולים שנועדו בכלל למטרות קוסמטיות. אלה הם טיפולים המצויים מחוץ לסל שירותי הבריאות, ולכן הדבר שומט, לטענתם, את הקרקע תחת טיעוני המצב הקריטי של המטופלים.

בעתירתם זו מצטרפים הרופאים המומחים לעתירות קודמות שהוגשו בעניין - עתירה של ההסתדרות הרפואית בישראל ועתירה של איגוד המנתחים הפלסטיים.