למרות שחיקה במכירות: עלייה של 5% ברווחי שטראוס ל-107 מ' ש'

מכירות הקפה של שטראוס קטנו ברבעון הראשון ב-8% ל-780 מיליון שקל ■ רבעון חזק ליצרנית החומוס סברה: הרווח התפעולי זינק ביותר מ-17% ל-61 מיליון שקל

למרות שחיקה של 3% במכירותיה של חברת שטראוס , הציגה יצרנית המזון שיפור של כ-5% ברווח הנקי הרבעוני שלה, שהצטבר ל-107 מיליון שקל (בדוחות הניהוליים של החברה) ברבעון הראשון של 2016.

בשטראוס מציינים כי שינויי מט"ח השפיעו לרעה גם על שורת הרווח הגולמי שלה, אולם למרות זאת היא הצליחה לשמור שם על יציבות, ברמה של 726 מיליון שקל, ולשפר את שיעורה מהמכירות מ-37.8% ל-38.6%.

שטראוס מציגה שיפור של 8% ברווח התפעולי הרבעוני, שהגיע ל-213 מיליון שקל, וששיעורו מהמכירות עלה מ-10.2% ל-11.3%, בעיקר בזכות פעילות המטבלים והממרחים בארה"ב ("סברה") ופעילות שטראוס ישראל.

את פעילותה הגלובלית של שטראוס מובילה פעילות הקפה שלה, המהווה כ-40% מהמחזור, ואשר מציגה חולשה בסיכום רבעוני. מכירות הקפה של שטראוס לרבעון הראשון פחתו ב-8% ל-780 מיליון שקל, לצד שחיקה בשורות הגולמיות והתפעוליות מפעילות זו.

הפעילות הרבעונית בברזיל - שוק הקפה המוביל של שטראוס - צנחה בסיכום רבעוני בכ-17% ל-316 מיליון שקל, ואוזנה באופן חלקי מהמכירות במדינות ברית-המועצות לשעבר, שם המכירות קפצו ב-16% ל-121 מיליון שקל.

בשטראוס מציינים כי למרות המשבר הכלכלי והפוליטי בברזיל, מכירות הרבעון הראשון במונחי מטבע מקומי צמחו בכ-15%, ובעניין הפעילות במדינות ברית-המועצות לשעבר, מוסיפים כי המשבר הפוליטי ברוסיה ובאוקראינה לצד ירידת מחירי הנפט החלישה את המטבעות שם, ובנטרול השפעות אלה המכירות הרבעוניות שם זינקו ב-39%.

עוד בפילוח פעילויותיה הגלובליות, יצרנית החומוס והמטבלים האמריקאית "סברה", שבה מחזיקה שטראוס בשותפות עם קונצרן פפסיקו, נהנתה מרבעון חיובי במיוחד. למרות עלייה מתונה של כ-1% במכירות, שהסתכמו ב-350 מיליון שקל, החברה נהנתה מתמהיל מכירות חיובי, ירידת מחירי הדלק והסחורות, ירידה במאמץ שיווקי והחזר ביטוחי בעקבות איסוף (recall) אריזות חומוס מתוצרתה שנעשה אשתקד, כך שהרווח התפעולי שלה זינק ביותר מ-17% ל-61 מיליון שקל.

שיפור בתוצאות בישראל

בפעילות בישראל שטראוס נחשבת לחברה השנייה בגודלה בשוק המזון, עם נתח שוק של 11.8% משוק המזון והמשקאות, לעומת 11.3% ברבעון המקביל אשתקד. פעילות זו מחולקת לשני מגזרי פעילות עיקריים: מגזר הבריאות ואיכות חיים (מוצרי חלב, סלטים ועוד) סיכם את הרבעון הראשון עם עלייה של יותר מ-4% במכירות, שהצטברו ל-474 מיליון שקל, לצד שיפור של כ-1% במכירות מגזר תענוג והנאה (ממתקים וחטיפים), שעמדו על 302 מיליון שקל.

לצד זאת שטראוס נהנתה משיפור הרווחיות התפעולית ושיעורה מהמכירות בשני המגזרים, ובחברה מייחסים את השיפור בין היתר למהלכי התייעלות וירידת מחיר חומרי גלם (בעיקר חלב גולמי) ועלויות אנרגיה.

מניית שטראוס, שנחלשה בשנה האחרונה ב-15%, משקפת לחברה שווי של 8.3 מיליארד שקל.

תוצאות שטראוס 23.5
 תוצאות שטראוס 23.5

מנכ"ל ונשיא שטראוס, גדי לסין, מסר היום (ב') עם פרסום הדוחות כי "הרבעון הראשון של השנה מציג מגמות חיוביות ותוצאות טובות המניבות גידול ברווח לבעלי המניות שלנו. מהלכי חדשנות והתייעלות אפשרו לשטראוס ישראל להציג צמיחה חיובית בניגוד למגמה בשוק, חברת המים וסברה תרמו אף הן להמשך שיפור ברווח התפעולי של הקבוצה. חברת הקפה ממשיכה להציג צמיחה בברזיל ובמדינות ברית-המועצות לשעבר במונחי מטבע מקומי, אולם השפעת המטבע והתרגום לשקלים עדיין ניכרת.

"אנו מאמינים שהמהלכים בהם אנו נוקטים במדינות הפעילות המרכזיות שלנו - ובכלל זאת בברזיל, ארה"ב, רוסיה, סין וישראל - ימשיכו לתרום את תרומתם לשורת הרווח אל מול התמודדויות בסביבה כלכלית מאתגרת".