משרד הביטחון: סוכלו עשרות ניסיונות להבריח רחפנים לעזה

ניסיונות ההברחה סוכלו במסגרת בדיקת חבילות הדואר, שיועדו לכתובות שונות בעזה, בידי בודקים של רשות המעברים במחסום ארז

רחפן שנתפס בדרכו לרצועת עזה / צילום: משרד הביטחון
רחפן שנתפס בדרכו לרצועת עזה / צילום: משרד הביטחון

חשש במערכת הביטחון מהרחבת הניסיונות של חמאס להבריח לתחומי רצועת עזה רחפנים ואמצעי ניווט מתקדמים, במטרה לשפר את יכולות הפגיעה במטרות ישראליות בעימות עתידי. במשרד הביטחון אמרו היום (ב') כי בשבועות האחרונים נחשפו עשרות מקרים של ניסיונות להבריח רחפנים ואמצעי לחימה שונים לרצועה - באמצעות הדואר. ניסיונות ההברחה סוכלו במסגרת בדיקת חבילות הדואר, שיועדו לכתובות שונות בעזה, בידי בודקים של רשות המעברים במחסום ארז.

חלק ממשלוחי הדואר שנחשפו באחרונה, כללו עשרות רבות של חלקי רחפנים. כך, הבוקר נחשף במעבר ארז משלוח נוסף, שכלל עשרה מנועים המשמשים להפעלת רחפנים. הניסיונות להבריח רחפנים לתחומי הרצועה אינם חדשים למערכת הביטחון: בעבר אותרו רחפנים שהוחבאו במשלוחים של צעצועים- במשאיות שהעבירו סחורות לרצועה דרך מעבר כרם שלום. במערכת הביטחון אמרו כי הלחץ הכבד שמפעיל כוח משימה המשותף לשב"כ, למשטרה, למכס ולצה"ל במעברים, אילץ את ארגוני הטרור ברצועה לחפש שיטות הברחה חדשות של רחפנים וזאת, באמצעות הדואר לרצועה. בעבר הזהירו גורמים ביטחוניים מפני שימוש של ארגוני הטרור ברצועה ברחפנים, לצילום מטרות שונות כמו ריכוזי כוחות של צה"ל ויישובים הישראליים הסמוכים לגדר הגבול.

בנוסף על רחפנים, בעשרות משלוחי הדואר שנחשפו בשבועות האחרונים במעבר ארז נחשפו גם כוונות מתקדמות לרובים, אמצעים טכנולוגיים שבכוחם לשפר את יכולות הדיוק של רקטות, אמצעים להרחבת טווח ועוצמת הקליטה של טלפונים סלולאריים באזורים שבהם אין קליטה, משדרים מתקדמים, שאסורים לשימוש גם ברשות הפלסטינית וגם בישראל, ועוד. במשרד הביטחון אמרו היום כי "הציוד שנתפס הוחרם ונפתחה חקירה לאיתור הגורמים שמעורבים בניסיונות ההברחה".

יש פתרון טכנולוגי

בתוך כך, ועל רקע התגברות החשש משימוש של ארגוני טרור ברחפנים למטרות פיגוע, הודיעה היום חברת אורד מערכות בקרה כי החלה לשווק מערכת חדישה לנטרול רחפנים. המערכת, המכונה MC-HORIZON מיועדת לצבאות ולארגוני ביטחון שאמונים על אבטחה של שדות תעופה, מתקנים אסטרטגיים ומקומות הומי קהל כמו אצטדיוני כדורגל.

באורד אומרים כי המערכת מספקת הגנה גם מפני רחפנים זעירים, תוך שהיא מגלה אותם, עוקבת אחר מסלול מעופם ואת אלה שהיא מסווגת כמאיימים - בכוחה לנטרל תוך חסימת תדרי הרדיו וה-GPS שעל בסיסם הם מופעלים.

"בניסוי שערכנו הוכחנו את היכולת המבצעית של המערכת ונטרול רחפנים מאיימים ממרחק שעולה על 2.5 קילומטר", אמר סמנכ"ל השיווק של החברה, יוסי גופר: "יש רחפנים שניתנים לרכישה באינטרנט, שמסוגלים לשאת ציוד למטרות מודיעין, צילום, האזנה ואפילו לשילוח מטען במשקל של כ-2 ק"ג. הנגישות הרבה לכלים כאלה יוצרת איום שעד כה טרם טופל".

המערכת של אורד מצטרפת לעוד מערכות לנטרול והשמדה של רחפנים, שעליהן דיווחו חברות ביטחוניות אחרות בחודשים האחרונים: חברת מגנ"א BSP חשפה מספר פיתוחים בתחום זה ובאחרונה גם רפאל מערכות לחימה חשפה כי היא עוסקת בפיתוח של מערכת מתקדמת להשמדת רחפנים המאיימים על מתקנים רגישים.