אפס במו"מ

יצחק בוז'י הרצוג גילה רפיסות מול נתניהו. מגיע לו לשלם מחיר אישי כבד

יצחק הרצוג ובנימין נתניהו / צילומים: רוני שיצר ואמיל סלמן- עיתון הארץ
יצחק הרצוג ובנימין נתניהו / צילומים: רוני שיצר ואמיל סלמן- עיתון הארץ

יצחק בוז'י הרצוג הוא עורך דין, נצר למשפחת משפטנים. אביו היה ממייסדי אחת הפירמות החשובות במדינת ישראל, הרצוג-פוקס-נאמן, והרצוג הבן היה שותף בכיר בה עד לכניסתו לפוליטיקה. עורך דין, כמו סוחר, איש היי טק, בעל באסטה בשוק, או יו"ר מפלגה, צריך לדעת לנהל. חלק מהניהול הוא שליטה באומנות המו"מ, שבלעדיה העסק יקרוס. באופן שבו ניהל הרצוג את המו"מ עם בנימין נתניהו, לא הייתי נותנת לו לנהל באסטה קטנה לחמוצים בשוק הכרמל.

הרצוג ניהל עם נתניהו מו"מ ארוך, אינטימי ורגיש להקמת ממשלת אחדות. לא רק שתוצאותיו של המו"מ היו הרות גורל, אלא בעצם קיומו היה סיכון כבד להמשך דרכו הפוליטית של הרצוג, מה שהיה אמור לגרום לו להיות זהיר וממוקד פי כמה. במקום לעמוד על קצות האצבעות, הוא נרדם בשמירה.

כפוליטיקאי משופשף וכמי שמכיר אישית את נתניהו שנים, הרצוג לא סמך עליו, ובצדק, כיוון שלראש הממשלה היסטוריה של "כמעט הסכמים" ומתן הבטחות מפליגות בלי כיסוי. אם אחד מעורכי הדין הזוטרים של הרצוג-פוקס נאמן היה בא לבקש ממנו עצה באיזו טקטיקה עליו לבחור בסיטואציה המורכבת הזו, השותף הבכיר, עו"ד הרצוג, היה מבקש ממנו להביא מהצד השני מנחה בונת אמון, כי רק ככה מנהלים מו"מ עם מישהו שנמצא איתך ביריבות קשה.

אז במקום לדרוש מנתניהו צעד דרסטי כמו "פיטורי הבית היהודי" כתנאי לכניסת הממשלה, דרישה אחת ברורה ופשוטה למימוש, קבר את עצמו הרצוג בערמת דרישות כובלות, סעיפי סעיפים מפותלים, שלא רק שסיבכו את המצב הסבוך גם ככה, והשפילו את נתניהו -  הן גם שיחקו לידיו. אתה רוצה לנצח? לך עד הסוף. אל תיתן בידי יריבך את הכוח לתמרן אותך, שלא לומר לאחוז במבושיך, כשהוא מסרב לחתום המסמכים שהנחת לפניו.

פיטורי בנט והבית היהודי היו צעד דרסטי עבור נתניהו, שלא יכול להרשות לעצמו לאבד גם את המתנחלים, אחרי שהפסיד את תמיכת הימין הבורגני. במקום להיות אמיץ, הרצוג גילה אמפטיה למצבו המורכב של רוה"מ, רפיסות שעלתה לו ביוקר. מתברר שהכל או לא כלום, צעד של הליכה על הקצה שכל איש עסקים שרוצה להתקדם חייב לעשות, לא מתאים לאופיו הפשרני של המנהל הלא ממש מוצלח של מפלגת העבודה, שעשה עבודה נפלאה, באמת, רק לא לבוחריו כי אם לאביגדור ליברמן.

סביר להניח שאם עו"ד מהרצוג-פוקס-נאמן היה מביא מציג תוצאות עגומות כאלה בפני הבוסים שלו, הוא היה נשלח לארוז את מטלטליו בארגז ולמצוא בעצמו את הדרך החוצה. גם בפוליטיקה אפשר לפטר מנהלים גרועים, שלא מביאים תוצאות ומקבלים אפס במו"מ. הרצוג בדרך לשלם מחיר כבד, שעלול להחזיר אותו לעיסוק במקצוע המקורי שלו.