סערה בשוק המט"ח: הדולר יורד ב-1%; היציג 3.83 ש'

לאחר נתון תעסוקה מאכזב בארה"ב הדולר נחלש מול המטבעות המובילים ■ השער היציג של הדולר נקבע על 3.831 שקל, ירידה של 1% לעומת היציג של יום שישי ■ בנק ישראל דיווח אמש על עלייה בהיקף ההשקעות הזרות בישראל ■  מדריך השקעה בדולר

דולרים מטבע חוץ מטח  / צלם: טינקסטוק
דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: טינקסטוק

התגובה לנתוני התעסוקה המאכזבים בארה"ב הגיעה גם לישראל: הבוקר (ב') נסחר הדולר בירידה חדה של כ-1% סביב ה-3.83 שקלים לדולר, רמה שנשמרה עד לקביעת השער היציג. לעומת זאת, האירו התחזק בכ-0.7% והשער היציג נקבע על 4.346 שקל, רמתו הגבוהה מזה כ-4 חודשים. 

הפיחות החד של הדולר מול השקל לא אמור להפתיע את המשקיעים - ביום שישי האחרון, לאחר פרסום הנתון, הדולר נחלש בשיעור חד מול מרבית המטבעות המובילים: מול האירו בכ-2%, האירו זינק מהרמה של 1.1140 לפני הפרסום ל-1.1360, מול הין היפני הדולר נחלש בכ-2.3% וירד מהרמה של 109 ל-106.55 לאחר פרסום הנתון. כך שתגובת הדולר בישראל, ירידה של כ-1% מהרמות של 3.88 ביום שישי, הייתה מתונה יחסית. 

נתוני התעסוקה המאכזבים בארה"ב הורידו באופן כמעט מוחלט סיכויי העלאת הריבית בחודש הקרוב ובכך גרמו להיחלשות הדולר. החוזים העתידיים בשוק הריביות מתמחרים כעת סיכוי של 4% בלבד להעלאת הריבית ביוני, ירידה מ-23% לפני הפרסום. הנתונים הצביעו על התווספות של 38 אלף מקומות עבודה בלבד בחודש מאי, וזאת כשהציפיות היו להוספה של 159 אלף משרות חדשות בהמשך להוספה של 160 אלף משרות באפריל. שיעור האבטלה ירד לרמה של 4.7%.

אנליסטי פסגות מפרשים בסקירתם השבועית את הנתון כמאכזב למדי, גם לאחר נטרול השפעת השביתה בוריזון. "לא רק שתוספת המשרות במשק עמדה על 38 אלף בלבד, אלא גם שנתוני מארס-אפריל עודכנו כלפי מטה ב-59 אלף משרות נוספות. במילים אחרות, לאחר פרסום הדוח יש בארה"ב 21 אלף משרות פחות לעומת מה שידענו לפני חודש. גם מהירידה בשיעור האבטלה ל-4.7% אין יותר מדי מה להתלהב, שכן זו נבעה מעזיבה של עובדים את כוח העבודה, עזיבה שהביאה את שיעור ההשתתפות 62.6%".

 

נוסף על כך, בנק ישראל פרסם אמש את היקף ההשקעות הזרות לחודש אפריל שרשם זינוק חד: קצב ההשקעות הריאליות בישראל על-ידי גופים זרים הוגבר לכ-2.1 מיליארד דולר נטו. מתחילת השנה נרשמה עלייה בהשקעות של גופים זרים במשק ישראלי, היקף ההשקעות הישירות בישראל מתחילת השנה הסתכם בכ-4.6 מיליארד דולר. העלייה בהשקעות זרות מחזקת את השקל, ובשילוב היחלשות הדולר בעולם, גובר הלחץ על בנק ישראל שנלחם מזה שנים בתיסוף השקל. 

כלכלני FXCM כותבים הבוקר כי "הדולר נמצא בעמדת חולשה בתקופה הקרובה, וזאת על רקע אי-הוודאות כיצד ישפיעו הנתונים על מדיניות הבנק. בשוק ימתינו לתגובות מצד בכירי הפד לנתונים ובעיקר לישיבת הבנק ביולי, כדי ללמוד האם הבנק עדיין מאמין בהתאוששות הכלכלית ובנחיצות של הקשחת המדיניות המוניטרית".