אחרי 15 שנה: הוסדרה פעילות תל"י שמייצג את התסריטאים והבימאים

בארגון תל"י חברים למעלה מ-2,000 איש, והוא גובה עבורם תמלוגים בגובה עשרות מיליוני שקלים בשנה ■ בעבר הגדיר הממונה על ההגבלים את תל"י כ"הסכם כובל"

בית הדין להגבלים עסקיים אישר בסוף השבוע שעבר את היותו של תל"י ארגון המייצג את התסריטאים והבמאים בישראל במגעים להשגת תמלוגים על יצירותיהם מגופי השידור, אתרי האינטרנט וכל שאר המשתמשים ביצירות קולנוע וטלוויזיה.

האישור ניתן על-ידי בית הדין לאחר שבשנת 2013 המליץ הממונה על ההגבלים דאז, פרופ' דיויד גילה, להכריז על תל"י כהסכם כובל ולא לאשר את פעילותה.

בחודש דצמבר 2014 עבר בכנסת תיקון לחוק הקולנוע, לפיו חברת התמלוגים של תסריטאים ובמאים רשאית לפעול, בהתאם לתנאים שיקבעו על-ידי הרשות להגבלים עסקיים. אז החל משא-ומתן בין תל"י לממונה על ההגבלים על נוסח התנאים, וזה הסתיים באישור בית הדין בשבוע שעבר.

במסגרת ההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים, גם הקמה של אתר אינטרנט פתוח שיאפשר שקיפות באשר ליצירות השונות ופעילות הארגון, והיתר לארגון לגבות כספי תמלוגים גם ממה שמכונה "גופים משתמשים" ובהם עיריות וארגונים.

התנאים הוגשו לבית הדין בנוסח מוסכם על-ידי תל"י והממונה על ההגבלים העסקיים. תל"י יוצגה במשא-ומתן ומול בית הדין בידי עו"ד דרור שטרום ומנכ"לית הארגון אופירה לובניצקי.

מהפכה תפיסתית

כבר למעלה מ-15 שנה שתל"י מנהלת מאבקים עיקשים להשגת תמלוגים מגופי השידור בישראל, והיא עומדת מאחורי מהפכה תפיסתית בנושא בארץ. עד לראשית פעילותה, לא הוכרה כלל זכאותם של הבמאים ושל חלק גדול מהתסריטאים לקבלת תמלוגים. כיום מונה תל"י למעלה מ-2,000 חברים, והיא גובה עבורם תמלוגים בגובה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

מנכ"לית תלי, אופירה לובניצקי, אמרה כי "הרעיון שלתסריטאי ולבמאי בקולנוע ובטלוויזיה יש זכות בסיסית להבטיח את השתתפותם בהצלחת היצירה שלהם לכל ימי חייהם וכן עבור יורשיהם, עשה דרך ארוכה בעשור האחרון והגיע סוף-סוף למימושו המלא. חלק מתאגידי השידור וכן גורמים נוספים עשו מאמצים כבדים על-מנת לסכל את פעילותנו, אבל הבמאים והתסריטאים נאבקו בנחישות ויכלו להם".

לדבריה, בימים אלה נערכת תל"י לשינויים בדרכי פעולתה בעקבות החלטת בית הדין להגבלים. כך לדוגמה, תוך כחצי שנה תאפשר החברה גישה לציבור הרחב למסד הנתונים של יצירות הקולנוע והטלוויזיה המיוצגות על-ידה.

"החברה נערכת להתמודדות עם השינויים הדרמטיים בצריכת התוכן והמעבר לצפייה בעיקר באינטרנט וברשתות החברתיות", אמרה לובניצקי. "המשימה העיקרית המוטלת עלינו כיום היא הצגת מודלים כלכליים חדשים לדור הבא של התסריטאים והבמאים, ועתה אנחנו סוף-סוף מתפנים לכך במלוא הכוח".