יו"ר ועדת הרפורמות: במקום לצמוח בעשור התכווצנו בכ-30%

שר האוצר, יו"ר ועדת הרפורמות ומנכ"ל משרד האוצר נפגשו היום עם החברות הגדולות במשק ■ כחלון: "נמשיך להנהיג בישראל כלכלה חופשית עם חמלה ורגישות חברתית" ■ כהן: "יש לתמרץ גופים לפעול בשוק המקומי"

ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי

שר האוצר, משה כחלון, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד ויו"ר ועדת הרפורמות אלי כהן (כולנו) נפגשו היום (ג') עם החברות הגדולות במשק. 

"יזמנו את המפגש במטרה לחזק את הקשר בין הממשלה לקהילה העסקית ולהעלות את יעד הצמיחה כך שיתרום לכלכלת המדינה, יטיב עם העסקים ויסייע בשמירה על רמת אבטלה נמוכה", אמר כהן. כהן קרא להפחית את נטל הרגולציה, והדגיש את הצורך בשיפור האווירה האנטי עסקית שקיימת במשק אשר לפיו "לבטח איננה מעודדת הקמת עסקים חדשים והגעה של גופים בינלאומיים".

"כלכלה איתנה וצומחת משרתת את המדינה, את העסקים ואת העובדים", טען כחלון. "נמשיך להנהיג בישראל כלכלה חופשית עם חמלה ורגישות חברתית", הוסיף.

בעניין שוק ההון, התייחס כהן למשבר שפוקד את הבורסה: "בשנת 2007 654 חברות נסחרו בבורסה, ואילו בשנת 2016 נסחרות 458 חברות בלבד. כלומר, במקום לצמוח ב-10 שנים האחרונות התכווצנו בכ-30%. הבורסה בישראל חשובה במיוחד על רקע הריכוזיות במערכת הבנקאית. בעוד שחברות גדולות וחברות טכנולוגיה בוחרות לגייס כספים בבורסות בחו"ל, עבור חברות מקומיות ותעשיות לא מחכה אף אחד בלונדון או בניו-יורק".

עוד הוסיף כהן כי חברות שמנפיקות בחו"ל מעתיקות לשם חלק מפעילותן ומשקיעות חלק ניכר מכספן שם על חשבון השקעות מקומיות. לשם כך, "יש לפעול להפחתת הרגולציה ולמתן תמריצים לגופים לפעול בשוק ההון המקומי", אמר, והוסיף כי "על הגופים המוסדיים המנהלים כיום כ-1.4 טריליון ש"ח, אשר מקורם בכספי החוסכים בישראל, להיות יותר אקטיביים בהשקעות בישראל, בתשתיות, בתעשייה ובטכנולוגיה".