דודי ויסמן קיבל את אישור הממונה על ההגבלים לרכישת סונול

קרן ההשקעות של ויסמן, שניהל בעבר את בעלת השליטה במתחרה דור אלון, אמורה לשלם לקבוצת עזריאלי למעלה מ-360 מיליון שקל עבור חברת תחנות הדלק

תחנת דלק סונול / צילום: איל יצהר
תחנת דלק סונול / צילום: איל יצהר

קרן ההשקעות שהקים דודי ויסמן מתקדמת לקראת השלמת רכישת הבעלות על חברת תחנות התדלוק סונול, מידי קבוצת עזריאלי. היום (א') דיווחה קבוצת עזריאלי כי ביום חמישי האחרון קיבלה הקרן של ויסמן את אישור הממונה על הגבלים עסקיים לרכישת סונול, וכי הצדדים פועלים להשלמת ביצוע העסקה לפי תנאי ההסכם.

לויסמן החזקה של 20% מחברת ביילסול, שמחזיקה ב-53% מקבוצת אלון, ששולטת בעקיפין בחברת תדלוק מתחרה - דור אלון. עם זאת, בתחילת 2015 איבד ויסמן את השפעתו על פעילויות הקבוצה, לאחר שבעקבות סכסוך משפטי עם שרגא בירן, בעל השליטה בביילסול, נאלץ לעזוב את תפקידיו כמנכ"ל קבוצת אלון וכמנכ"ל החברה הבת אלון רבוע כחול (שמחזיקה בשליטה בדור אלון). בנוסף לכך, אלון רבוע כחול מתקדמת כיום לקראת מעבר לידיו של איש העסקים מוטי בו משה, במסגרת הסדר נושים, כך שלויסמן לא תהיה כל החזקה בדור אלון.

לפני כחודשיים דיווחה עזריאלי כי סיכמה על מכירת סונול לידי קרן יזרעאל אויל אנד גז, שבשליטת ויסמן, בתמורה ל-363.5 מיליון שקל. מתוך סך התמורה, תשלם הקרן במועד העסקה סכום של 187.5 מיליון שקל במזומן, ועוד 21 מיליון שקל בתוך שנה וחצי מיום השלמתה. יתרת התמורה תשולם בכמה אופנים: 98 מיליון שקל באמצעות הלוואת מוכר שתעמיד עזריאלי לקרן ושתהיה מובטחת בשעבוד מלא על מניות סונול, 53 מיליון שקל באמצעות דיבידנדים שתחלק סונול לקבוצת עזריאלי טרם המכירה; ועוד 5 מיליון שקל ישולמו אם תצליח סונול לגבות חובות מסוימים.

סונול מחזיקה ב-231 תחנות תדלוק ברחבי הארץ, כשלצידן מופעלות חנויות נוחות תחת המותג סו-גוד (Sogood). החברה מעסיקה כ-1,900 עובדים והיא מנוהלת על ידי תא"ל (מיל') ניר גלילי. את הרבעון הראשון של 2016 סיימה סונול עם הפסד לפני מס של 3 מיליון שקל, לאחר שירידת מחירי הדלקים חתכה את הכנסותיה (נטו) ב-20% ל-714 מיליון שקל, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מכירת סונול לקרן שהקים ויסמן אינה כוללת את הקרקעות שמחזיקה סונול באזור פי גלילות ואת חלקה במניות חברת פי גלילות מסופי נפט וצינורות, שבבעלותה נדל"ן באותו האזור. בחודש שעבר התקשרה קבוצת עזריאלי בהסכם למכירת הקרקעות והמניות לידי קבוצת טריגו בתמורה ל-130 מיליון שקל.

מניית קבוצת עזריאלי נסחרה היום בעלייה של כ-1% והשלימה טיפוס של כ-13% מתחילת השנה, שהביא את החברה לשווי של כ-19.5 מיליארד שקל. לקבוצת עזריאלי הון עצמי של 14 מיליארד שקל, ואת הרבעון הראשון של 2016 היא סיימה ברווח נקי של 674 מיליון שקל, בין השאר בזכות רווח (נטו) של 357 מיליון שקל, שרשמה משערוך של נדל"ן שבבעלותה.