לאחר הזיכוי: המדינה תפצה את צ'רנוי וזאבי ב-300 אלף שקל כ"א

לאחר הזיכוי המהדהד ב"פרשת בזק", מגיע שלב הפיצוי ■ מדובר בסכום נמוך ביחס להוצאות הריאליות של זאבי וצ'רנוי, שעמדו על מיליוני שקלים לכל אחד ■ השניים: נתרום את כספי הפיצויים

גד זאבי ומיכאל צ'רנוי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי ומיכאל צ'רנוי / צילום: שלומי יוסף

300 אלף סיבות לחייך: לאחר זיכויים המהדהד של גד זאבי ומיכאל צ'רנוי ב"פרשת בזק" - 16 לאחר עסקת הרכישה של מניות בזק על-ידי קבוצת החברות של גד זאבי; 14 שנים לאחר פתיחת החקירה, ו-11 שנים לאחר תחילת המשפט הפלילי סביב אותה עסקה - מגיע גם הפיצוי מהמדינה. בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי המדינה תפצה את זאבי וצ'רנוי בסכום של כ-300 אלף שקל לכל אחד, בשל העוול שנגרם להם בעקבות ניהול ההליך הפלילי נגדם.

מדובר בסכום נמוך ביחס להוצאות הריאליות של זאבי וצ'רנוי, אשר עמדו על מיליוני שקלים עבור כל אחד, ואולם ניתן לסמן אותו כהישג משמעותי של השניים, הן בשל העובדה כי המקרים בהם נפסק פיצוי לנאשמים שזוכו הנם נדירים, והן משום שהסכום משקף פיצוי הגבוה ב-50% מתקרת הפיצוי הקבועה בחוק.

באוקטובר 2015 זוכו אנשי העסקים גד זאבי, מיכאל צ'רנוי וזאב רום, ועו"ד מיכאל קומיסר משורה של עבירות שיוחסו להם סביב הסתרת חלקו של צ'רנוי לכאורה בעסקת בזק, ממשרד התקשורת ומן הבנקים שמימנו את העסקה.

ההחלטה על הפיצוי ניתנה במסגרת בקשתם של זאבי וצ'רנוי כי המדינה תפצה אותם על-פי סעיף 80(א) לחוק העונשין, אשר יוצר מסלול ייחודי לפסיקת פיצוי בגין עוול שנגרם לאדם במעצר או מאסר, ולשיפוי בגין הוצאות שהוציא לשם הגנתו. על-פי ההסדר הקבוע בסעיף קיימת הגבלה על שיעור הפיצוי, והוא מוגבל לסכום של 4,587 שקל עבור ישיבת ההוכחות הראשונה בתיק, ובגין כל ישיבה נוספת מוגבל לסכום של 1,376 שקל. בתיק "בזק", מעבר לישיבה הראשונה, התקיימו עוד כ-146 ישיבות, מה שהעמיד את סכום הפיצוי על 205,483 שקל לכל אחד מהמבקשים - זאבי וצ'רנוי.

באמצעות עורכי הדין גיורא אדרת ואורן אדרת, טען זאבי כי שעה שמדובר בהליך פלילי שהתנהל משך 14 שנה (כולל את זמן החקירה) ופגע באופן קשה ובלתי הפיך בשמו הטוב ובמוניטין שלו, יש מקום לפסיקת הפיצוי המקסימלי לטובתו. זאבי הוסיף, כי שילם לצוות ההגנה במשפטו סך כולל של כ-8.5 מיליון שקל, כך שהסכום הקבוע בתקנות אינו משקף ולו 3.5% מהסכום שהוצא בפועל.

צ'רנוי, באמצעות עורכי הדין ירון קוסטליץ, יואב סגל, ויבגני טרספוב, טען טענות דומות, הדגיש, כי ההוצאות שהוציא למימון שכר טרחתו היו בהיקף של מיליוני דולרים, וכך גם הנזקים שנגרמו לו במהלך שנות המשפט הממושכות, כך שיש להורות על פסיקת הפיצוי המקסימלי הקבוע בתקנות, שאף הוא "מגוחך" כלשונו.

המדינה התנגדה לבקשה, ובאמצעות עו"ד מיכל סיבל-דראל טענה, כי פסק הדין שניתן על-ידי בית המשפט רצוף טעויות משפטיות, אשר אלמלא נפלו, היה ההליך מסתיים בהרשעה.

השופט בני שגיא ציין בפסק דינו כי "אין חולק כי מדובר בהוצאות הגנה של מיליוני שקלים", ועל כן ראה לנכון לעשות שימוש בסמכותו על-פי חוק ולקבוע כי הפיצוי הכולל לכל מבקש, זאבי וצ'רנוי, יעמוד על סכום של 308,224 שקל - "סכום שאף הוא רחוק מלשקף את הוצאות האמת".

צ'רנוי וזאבי הצהירו כי בכוונתם לתרום את כל סכומי הפיצוי שייפסקו לטובתם בהליך זה, ועלתה אף הצעה קונקרטית להעברת התרומה לעמותות המטפלות בנוער בסיכון.