האוצר: השפעת הברקזיט על היצוא ועל הבורסה זניחה

אגף הכלכלן הראשי באוצר: ייתכן כי יציאת בריטניה מהאיחוד תשפר את יכולתה של ישראל להתחרות על השוק האירופי ■ ומהם תרחישי הקיצון? ■ לעמוד כלכלת ישראל

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מתייחס היום (א'), במסגרת הסקירה השבועית, להשפעות הברקזיט על כלכלת ישראל, ומעריך כי השפעת התנודתיות בשווקי ההון הגלובליים על שווקי ההון בישראל תהיה דומה להשלכות של המשבר בגוש האירו בשנת 2012 (בעקבותיו נרשמו ירידות ממוצעות של 6.5% במדדי שוק ההון בישראל).

 

באוצר מסבירים כי כלכלת בריטניה היא החמישית בגודלה בעולם, השנייה באירופה, ועם זאת מהווה פחות מ-4% מהתמ"ג העולמי (כשישית מהתוצר האמריקאי). כ"ניסתה של בריטניה למיתון, לנוכח הפגיעה ביצוא, אינה צפויה להוביל למשבר עולמי ריאלי, אך תתרום לתנודתיות בשוקי ההון שתלווה את התהליך הממושך של היציאה מהאיחוד. ההשפעות הגלובליות תהיינה תלויות במידה ויתפתח משבר בכלכלה הבריטית ובמידת הזליגה של ההשלכות על מדינות נוספות באיחוד", נכתב בסקירה.

בצד הריאלי, מסבירים באוצר כי היצוא הישראלי לבריטניה עומד על פחות מ-5 מיליארד דולר לשנה (4 מיליארד דולר יצוא סחורות וכ-800 מיליון דולר יצוא שירותים).

"אם נניח כי הפיחות בליש"ט הוא פרמננטי וגמישות היצוא הישראלי לבריטניה ביחס לשער החליפין מול הליש"ט היא 0.2, ההשפעה השלילית על היצוא הישראלי תהינה קטנה ותעמוד על פחות מ-0.1%. במידה והצמיחה בבריטניה (ובמידה פחותה גם באיחוד האירופי) תיפגע, הדבר עלול להוביל לירידה מסוימת בביקושים ליצוא הישראלי. עם זאת, ייתכן כי יציאת בריטניה מהאיחוד תשפר את יכולתה של ישראל להתחרות על השוק האירופי (המהווה יעד מרכזי של יצוא הסחורות של ישראל)".

לסיכום, באוצר מודים כי קיימת אי ודאות רבה לגבי ההשלכות הכלכליות של משאל העם הבריטי להיפרד מהאיחוד האירופי, ואולם, מאזן האיומים והזדמנויות בראיה הישראליות אינו בהכרח נוטה לכיוון השלילי. ההשלכות הן בעיקר פוליטיות והחשש בעולם הוא מפני תופעת דומינו למדינות נוספות באיחוד האירופי. עם זאת, קיימים תרחישי קיצון בעלי סבירות נמוכה (כגון התפרקות הגוש או משבר גלובלי), בהן הפעילות הכלכלית בישראל תושפע משמעותית.