ההסכם עם טורקיה אושר בקבינט; בנט, שקד וליברמן התנגדו

השר גלעד ארדן אמר בתום הישיבה: "עלינו לעשות הרבה יותר כדי להחזיר את הבנים הביתה, ולכן נקיים דיון והכרעה על הרעה בתנאי אסירי החמאס"

דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס
דגלים טורקיה ישראל / צילום: רויטרס

בצל מחאת משפחות הנעדרים בעזה, הקבינט אישר היום (ד') את הסכם הפיוס שנחתם בין ישראל לבין טורקיה בתמיכת שבעה שרים. שלושה שרים - שר החוץ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שרת המשפטים איילת שקד ושר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) - התנגדו להסכם. 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בתום הישיבה: "עלינו לעשות הרבה יותר כדי להחזיר את הבנים הביתה, ולכן דרשתי היום בקבינט לקיים דיון והכרעה על הרעה משמעותית בתנאי אסירי החמאס, יחד עם הפעלת מנופי לחץ נוספים, כדי להשפיע על הארגון להחזיר את הנעדרים. הקבינט קיבל את עמדתי ובתוך שבועות הוא יכונס לדון בנושא הרעת התנאים של אסירי חמאס".

ארדן הוסיף: "לבי יוצא אל משפחות שאול וגולדין. פגשתי את ההורים ואת בני המשפחה השבוע בכנסת, שמעתי את זעקתם. הבטחתי להם שאגיע לקבינט ואשאל את השאלות הקשות בטרם אקבל את החלטתי. כך עשיתי". ארדן ציין גם: "לבי יוצא גם אל משפחתו של אברה מנגיסטו שמוחזק עדיין בעזה".

הוא הסביר כי חקר רבות את הסוגיה ולא השכנע שטורקיה יכולה לכפות על חמאס להשיב את הנעדרים. "אך צודקים גם האומרים שמכתב הצד שצורף להסכם הפיוס ועוסק בסוגיית השבת בנינו מעזה אינו מהווה התקדמות משמעותית בסיכוי להחזרתם, ולכן לאור דרישתי הקבינט ידון ויכריע בתוך שבועות על נושא תנאי אסירי החמאס וצמצומם כמנוף לחץ".

השר יואב גלנט ברך על אישור ההסכם עם טורקיה: "נכון לעשות הסכם עם טורקיה. זהו הסכם חיוני לבטחון ישראל וליציבות האזור. בכל הסכם ישנן גם פשרות, אבל באחריותנו כקבינט לזהות את החשיבות האסטרטגית של פעולות לטווח רחוק, כאשר מדובר בנושאים הנוגעים לבטחון ישראל. טורקיה היא אחת מארבע המדינות המוסלמיות המרכזיות באזור וחשוב לשמר אותה קרוב ככל הניתן לצדנו. האויבים האמיתיים של ישראל הם איראן וארגוני הטרור ובהם עלינו לרכז את מאבקנו. בו זמנית, עלינו לכרות בריתות וליצור קשרים עם כל הגורמים האחרים. כאשר העולם כולו מתמודד עם איומים מורכבים, הסדר בנינו לבין טורקיה הוא צעד נכון וחשוב".

משפחות שאול ומנגיסטו הגיעו הבוקר לכניסה למשרד ראש הממשלה בירושלים והקימו משמרת מחאה. אחד מנציגי משפחת שאול אמר לשר האוצר משה כחלון בכניסתו למשרד ראש הממשלה: "אנחנו לא משפחת שליט. אם ההסכם יאושר, נשתק את המדינה".

קרובי הנעדרים תלו הבוקר שלטים בגנות ההסכם וראש הממשלה. בין היתר נכתב בשלטים: "מופע המריונטות של ביבי", "תדע כל אם עברייה שהפקירה את גורל ילדיה בידי ראש ממשלה שאינו ראוי לכך".

ממשפחתו של הדר גולדין נמסר: "אנו מביעים צער עמוק ואכזבה על ההחלטה שקיבלה ממשלת ישראל, לאשר את ההסכם עם טורקיה, מבלי לכלול את השבת בנינו הדר ואורון ובניגוד למה שהובטח לנו על ידי ראש הממשלה. מדובר בהסכם שהוביל ראש הממשלה, בצעד לא דמוקרטי, אשר נוגד את הערכים הבסיסיים של צה"ל ומדינת ישראל מיום הקמתה של המדינה. ראש הממשלה הפך את חמאס לצד בהסכם באמצעות טורקיה, שלוקחת חסות על הארגון. בכך מעודד ראש הממשלה את הטרור מעניק פרס לחמאס".אתמול נועדו המשפחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם מזכ"ל האו"ם באן קי מון שביקר בישראל והביעו את מורת רוחם על ההסכם.

נזכיר כי במסגרת ההסכם בין אנקרה לירושלים, תשלם ישראל לקרן טורקית שתפצה את משפחות נפגעי תקרית משט המרמרה. בתמורה תחוקק טורקיה חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני צה"ל וחייליו שהיו קשורים למבצע. נוסף על כך, ישראל תקל במצור על עזה ותאפשר כניסת ציוד הומניטרי לרצועה בעוד שטורקיה תרסן את פעולות חמאס בשטחה.