בג"ץ נותן אור ירוק לסלינגר: אישר את קרן פנסיה ברירת מחדל

בג"ץ דחה את עתירת חברות הביטוח ועמד לצד אגף שוק ההון באוצר ■ התאחדות חברות הביטוח: "פסק הדין מציין כי העתירה מעלה שאלות לגיטימיות" ■ מדריך חיסכון פנסיוני

בג"ץ דחה היום (ה') את עתירת חברות הביטוח ועמד לצד אגף שוק ההון באוצר, כשאישר את קרן פנסיה ברירת מחדל, אותה מנהיגה הממונה על שוק ההון באוצר, דורית סלינגר.

קרנות הפנסיה ברירת מחדל לכלל העובדים במשק נועדו להביא להפחתה ניכרת בדמי הניהול שמשלמים העובדים הלא מאוגדים. במסגרת הקריטריונים לבחירת הקרנות ברירת מחדל קובע האוצר כי על הצעת דמי הניהול מהצבירה להיות גבוהה מ-0%, בעוד שדמי הניהול מהפרמיה השוטפת יכולים לנוע ברמה של מעל 0% ועד 2% לכל היותר. דמי הניהול המקסימליים בקרנות הפנסיה החדשות, שלקוחות רבים משלמים אותם, הם 0.5% מהצבירה מדי שנה ו-6% מההפקדות השוטפות.

כמו כן, המדינה נותנת העדפה במכרז לקרנות קטנות יחסית, בעיקר בבעלות בתי ההשקעות, מתוך תקווה להביא לשינוי במבנה שוק הפנסיה ולעורר תחרות ל-5 קבוצות הביטוח הגדולות.

כעת יידרש האוצר להליך מחודש לקבלת הצעות מחיר מקרנות הפנסיה בשוק.

השופטים אליקים רובינשטיין, נעם סולברג ואורי שהם פסקו כנגד עתירת התאחדות חברות הביטוח ואמרו, בין היתר, כי "הסוגיה שלפנינו חורגת מדל"ת אמותיה של פרשנות סמכות וכיוצא בזה; היא יורדת לשורש קיומו של האדם בישראל לעת זקנה. דעת לנבון נקל כי עם התארכות תוחלת החיים והישגי הרפואה, על החיוב הרב שבהם, מקננת גם דאגה גדולה באשר לגורל הכלכלי של תקופת הזקנה אצל רבים, שכירים ועצמאיים כאחד, גם מן המעמד הבינוני. דומה כי אין צורך בשפעת ראיות להוכיח, כי עובדים רבים, מהם משכילים, אינם מודעים כראוי לנושא הפנסיה, ובמיוחד בגיל צעיר כשהזקנה נראית רחוקה".

עוד הוסיפו השופטים כי "על כתפי הרגולטור, הממונה בנידון דידן, רובצת אחריות כבדה, שיש להביאה בחשבון בהתיחסות לנושא שבפנינו. על בית המשפט לשקול בקפידה ובזהירות בטרם 'ימשוך את השטיח' מתחת לצעדים, שגם אם הפתרון שבהם מעלה שאלות לגיטימיות מסוימות, שאלה היא האם להקפיאו ולהותירו לחלל ריק, וכמאמר הפתגם, 'הטוב מאוד הוא אויב הטוב'", והוסיפו כי "פרשנות דווקנית ומצמצמת של סמכות הממונה, כפי שמבקשת העותרת לנקוט, משמעה פגיעה ביכולתה להגן על ציבור המבוטחים בישראל".

שר האוצר, משה כחלון, בירך על החלטת בג"ץ ואמר כי "מדובר בניצחון לעובדים החלשים והלא מאוגדים... צעד אחר צעד אנו מוזילים את יוקר המחיה בישראל ומקדמים את התחרות".

הממונה סלינגר הוסיפה כי "רפורמת קרן ברירת המחדל נותנת לראשונה כוח מיקוח לעובדים הלא מאוגדים, אשר לראשונה ייהנו מהטבות בדמי הניהול".

מנגד, מהתאחדות חברות הביטוח נמסר כי "הועלו טענות על-ידי ההתאחדות בעניין סמכותה של הממונה לקבוע את הרפורמה בחוזר שהוציאה, ולא בדרך של חקיקה, כמו גם בנוגע לסבירותה של הרפורמה. פסק הדין מציין כי העתירה מעלה שאלות לגיטימיות, וכי יש לקבל את טענות ההתאחדות, לפיה הוראות הרפורמה יוצרות מנגנון מחודש שלא בא זכרו לפני כן, ושינוי בהסדר הבחירה בקופת גמל עבור עובדים רבים ובעבור המעסיקים והגופים המוסדיים, ואף באופן פעולתו של השוק הפנסיוני בהקשר זה, וכי אכן רצוי היה כי הנושא יוסדר בחקיקה, לאחר הליך ליבון מסודר ושקוף בשיתוף הציבור".