קונים דירה? הדברים שחובה לדעת כשלוקחים מתווך

מחפשים דירה לרכישה או השכרה? רוצים להיעזר בשירותיו של מתווך? הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת עוד לפני שתרימו את הטלפון הראשון ■ למדריך מס רכישה

סוכנות תיווך. "יש הרבה אנשים שעובדים בלי רישיון"  / צילום: איל יצהר
סוכנות תיווך. "יש הרבה אנשים שעובדים בלי רישיון" / צילום: איל יצהר

מחפשים דירה לרכישה? מחפשים דירה להשכרה? רוצים להיעזר בשירותיו של מתווך? הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת עוד לפני שתרימו את הטלפון הראשון.

בישראל יש חוק, חוק המתווכים שמו, שקובע שאדם העוסק בתיווך חייב לעבור בחינת הסמכה של משרד המשפטים ולהירשם ברשם המתווכים. כדי שאדם יוכל לעסוק בתיווך הוא חייב לשלם אגרה ולהוציא רישיון, רישיון שהוא צריך לחדש כל שנה.

בימים בהם מחירי הדירות ממשיכים לעלות, חיפוש דירה הפך להיות קשה יותר ויותר במיוחד שרוב הלוחות האינטרנטיים מעורבים במתווכים ואנשים פרטיים והגבול למחיר שכתוב במודעה הוא רק השמיים. מדובר במחירי ביקוש, כאשר העסקאות בדרך כלל נסגרות במחירים נמוכים יותר.

למרות הסטיגמה שיש למתווכים, מה שגורם להרבה אנשים להימנע מלהשתמש בשירותיהם, מתווך טוב יודע לתת גם ערך מוסף למוכר וגם לקונה. אבל, מתווך טוב חייב להיות כזה שמחזיק ברישיון תקף.

רק לאחרונה חשפנו כאן ב"גלובס" שברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגיעו תלונות על מתווכים שפועלים ללא רישיון ובעקבות התלונות נפתחה חקירה סמויה של כמה חודשים. כאשר הפכה החקירה לגלויה, בשבוע אחד בלבד נתפסו למעלה ממאה מתווכים שפעלו ללא רישיון. העונש המרבי על כל עבירה, שניתן על ידי בית המשפט במסגרת כתב אישום, עומד על שנה מאסר ועד כ-900 אלף שקל.

על פי נתוני רשם המתווכים במשרד המשפטים, בישראל רשומים כיום 17,655 מתווכים בעלי רישיון תיווך תקף.

אז אם אתם רוצים להיעזר בשירותי תיווך, דבר ראשון תבדקו האם למתווך רישיון בתוקף. בקשו תעודה, ותראו אם היא מעודכנת. במקביל, כל אחד יכול לבדוק בקלות האם המתווך שאיתו הוא החליט להתקדם אכן מתווך רשום בבדיקה קצרה ופשוטה.

כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לאתר משרד המשפטים באינטרנט. מצד שמאל בדף הבית הראשי ישנה מסגרת תחת הכותרת "איתור יחידות ועדות" ובשורת החיפוש יש לכתוב "רשם המתווכים". בשלב הבא לוחצים על "מעבר לאתר היחידה". עכשיו הגעתם לדף הראשי של רשם המתווכים בו ניתן לקבל מידע אודות הרשם והמקצוע. במקביל, מצד שמאל של המסך, יש לינק תחת הכותרת - "רשימת מתווכים מורשים". לחיצה על הלינק מובילה לעמוד נוסף בו ניתן למצוא את הלינק לרשימה המלאה שנפתחת בצורה של קובץ אקסל בו ניתן לערוך חיפוש על פי שם המתווך ועיר המגורים.

למתווך, שנותן שירות, אחריות כלפי המוכר או הקונה. מתווך שביצע עבירה או ביצע את עבודתו לא כמו שצריך ייתכן ונשללה ממנו האפשרות לעסוק במקצוע. הבדיקה הפשוטה באם המתווך מחזיק ברישיון תקף יכולה למנוע לכל אחד או אחת מכן עוגמת נפש בעסקה הכי גדולה שתעשו בחיים. שווה שתי דקות חיפוש באינטרנט לא?