ענף הקניונים בישראל לוהט: אלה החברות החמות בתחום

אקסלנס: "גודלה של עזריאלי, פעילות הייזום ויציבותה הפיננסית מצדיקים פרמיה מסוימת על פני מליסרון וביג, אך נראה כי הפרמיה הנוכחית גבוהה מדי"

ענף מרכזי הקניות בישראל צפוי להמשיך בהתרחבות בשנה הקרובה, כשהוא נהנה מרוח גבית של התרחבות הצריכה הפרטית במשק, הריבית הנמוכה, מנתוני המאקרו הטובים של ישראל וגם מהמבנה הריכוזי והפופולריות של הקניונים בישראל, המספקים לבעלי הקניונים הסגורים הכנסות גבוהות - כך מעריכים כלכלני אקסלנס שהחלו לסקר את הענף.

מיכה גולדברג, מנהל מחלקת המחקר באקסלנס, והאנליסט דוד גבאי, מציינים כי החברות הפועלות בתחום נהנות ממרווח חסר תקדים של כ-6% בין התשואה על הנכסים שלהן לעומת עלויות החוב הנמוכות. הפער הזה גבוה בכ-2.4% ביחס לקרנות ריט (המתמחות בהשקעה בנדל"ן מניב) בארה"ב.

מבין שלוש החברות המובילות בתחום - עזריאלי , מליסרון  וביג  - מעדיפים באקסלנס את שתי האחרונות, להן הם מעניקים המלצות "קנייה", לעומת המלצת "תשואת שוק" לעזריאלי. האנליסטים מציבים מחירי יעד של 181 שקל למניית מליסרון (פער של כ-16% לעומת מחירה בבורסה), 266 שקל למניית ביג (אפסייד חיובי של כ-17%) ומחיר יעד של 166 שקל לעזריאלי (מגלם אפסייד של כ-2% בלבד).

באקסלנס מעריכים כי הריבית הנמוכה בארץ לא צפויה לעלות בטווח הקרוב, כך שהשחקנים בתחום ימשיכו להנות מהמרווח הגבוה בין עלות החוב לתשואה על הנכסים. "סביבת הריבית הנמוכה יוצרת העדפה ברורה לשחקנים ממונפים כמו מליסרון וביג, שמנצלים את עלויות החוב הנמוכות על מנת לייצר פורטפוליו נכסים אטרקטיבי", כותבים האנליסטים.

צופים קיטון בעלויות המימון

פעולות של החברות למחזור חובותיהן יקטינו את עלויות המימון המצטברות של שלוש החברות בכ-210 מיליון שקל בשנתיים הקרובות. בהתבסס על צפי לצמיחה גבוהה בשורה העליונה, עלויות תפעוליות יציבות ומנגד ירידה בעלויות המימון, באקסלנס צופים צמיחה שנתית של לפחות 12% ב-FFO (תזרים תפעולי נקי) של השלוש ב-2016 וב-2017. בנוסף, לשלוש החברות יש מנועי צמיחה חזקים נוספים בדמות משרדים (עזריאלי ומליסרון), דיור מוגן (עזריאלי) ופעילות בחו"ל (ביג). בצד הסיכונים, מציינים באקסלנס עלייה אפשרית בריבית (הצפי שלהם הוא לעלייה של 0.25% בלבד עד סוף 2017) והאטה בצמיחת המשק שתוביל לירידה בצריכה הפרטית.

מליסרון צפויה להערכת אקסלנס להציג צמיחה של כ-16% ב-FFO השנה לרמה של כ-613 מיליון שקל, ועם שווי שוק של כ-7 מיליארד שקל (לאחר עלייה של כ-26% בחצי השנה האחרונה) היא עדיין אטרקטיבית. ביג, השחקנית הקטנה מבין השלוש, צפויה להציג השנה צמיחה של כ-30% ב-FFO לכ-267 מיליון שקל, כשהחברה נהנית מגידול צנוע יותר בהוצאות התפעוליות והפיננסיות, ביחס לגידול בהכנסות. מניית ביג רשמה בחצי השנה האחרונה עלייה של כ-17% ושווי החברה בבורסה טיפס לכ-3 מיליארד שקל.

לגבי עזריאלי, מציינים באקסלנס כי על בסיס FFO מוערך של כ-1.02 מיליארד שקל, החברה מייצרת תזרים תפעולי הגבוה בכ-60% מזה של מליסרון, אך שווי השוק שלה גבוה בקרוב לפי 3 מזה של מליסרון (כ-20 מיליארד שקל), מה שמצביע על עיוות מסוים. להערכתם, "גודלה של עזריאלי, פעילות הייזום ויציבותה הפיננסית, מצדיקים פרמיה מסוימת על פני מליסרון וביג, אך נראה שהפרמיה הנוכחית גבוהה מדי".

אקסלנס על ענקיות מרכזי הקניות
 אקסלנס על ענקיות מרכזי הקניות