נעילה חיובית בבורסת תל אביב בדחיפת שוקי העולם

עליות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט ■ בכירי הפד סבורים כי השוק לא מסוגל להתמודד עם העלאת ריבית בקרוב ■ האוצר מתעלם מאזהרת קרן המטבע ליציבות הבנקים ■ מדריך תעודות סל

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ה') בעליות שערים בולטות על רקע המגמה החיובית בבורסות אירופה ובוול סטריט. השווקים בעולם מוסיפים להיסחר בתנודתיות עזה לאחר הברקזיט, כשמחר יתרחש עוד אירוע מהותי: דוח התעסוקה האמריקאי לחודש יוני.

 

ועדת שטרום לקידום התחרות במערכת הבנקאית, פירסמה תזכיר החוק: שתי חברות כרטיסי האשראי הגדולות ישראכרט ולאומי קארד יופרדו מהבנקים. כאל תישאר בשליטת דיסקונט והבינלאומי, כאשר סוגיית הבעלות תיבחן בעוד 4 שנים. הבנקים אמנם יוכלו להנפיק כרטיסי אשראי, אך הדבר ייעשה תחת מגבלות. תוקם ועדת יישום שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר ויהיו חברים בה, בין היתר, הרגולטורים הפיננסיים הרלוונטיים. 

תזכיר החוק פורסם הלילה, שעות לאחר שפורסם דוח של קרן המטבע הבינלאומית התוקף בחריפות את מסקנות ועדת שטרום ומתריעה כי הן עלולות לזעזע את יציבות המערכת. הקרן סברה כי "המלצות הוועדה עלולות לחולל אי יציבות במערכת הבנקאית ויזרעו ספקות לגבי סמכות הפיקוח על הבנקים על מוסדות אשראי בלתי בנקאיים". 

האוצר דיווח היום כי בחודש יוני נמדד בפעילותה התקציבית של הממשלה גירעון בסך 4.1 מיליארד שקל, ומתחילת השנה נרשם גירעון של 3.4 מיליארד שקל. בתקציב לשנת 2016 מתוכנן גירעון שנתי בסך 35 מיליארד שקל, שהם 2.9% מהתמ"ג. 

עוד פורסם כי הכנסות המדינה ממסים טיפסו בשיעור ריאלי ב-11% בחודש יוני והסתכמו ב-22 מיליארד שקל. הגבייה ממסים בשוק ההון צנחה ב-44% ביוני בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמה ב-318 מיליון שקל. הירידה מגביית המסים הקשורים למסחר בניירות ערך ירדה ב-70.8% בעוד הגבייה מריבית ירדה ב-7.5% ביוני.

פגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי

בנק אוף אמריקה-מריל לינץ' מעריכים כי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי עלולה לפגוע פגיעה מתמשכת ביצוא וכתוצאה מכך גם בקצב הצמיחה של המשק הישראלי. כלכלני הבנק חתכו את תחזית הצמיחה של ישראל ל-2.4% ב-2016 ו-2.8% ב-2018, זאת בהשוואה לתחזיות קודמות של 2.7% ו-3.1% בהתאמה. 

לגבי שוק המט"ח במריל לינץ' מעריכים כי הדולר יתחזק מול השקל לרמה של 4 שקלים ב-2017. כלכלני מריל לינץ' מעריכים כי בנק ישראל ימשיך בהתערבות בשוק המט"ח ואף עשוי בעתיד לנקוט בריבית שלילית או בתוכנית אחרת להקלה מוניטרית.

אתמול פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב שמהם עלה כי בכירי הבנק המרכזי סבורים שיש להמתין עם העלאות ריבית עד שיתבררו השפעות הברקזיט, זאת בנוסף לחששות שהעלו מפני היחלשות שוק העבודה המקומי. הפד סבור שהשוק לא מסוגל להתמודד עם העלאה כלשהי בזמן הקרוב, ולפיכך העלאת הריבית בארה"ב בחודש יולי נראית לא סבירה, והשווקים מתמחרים כעת סיכוי להעלאת ריבית אחת בלבד השנה - בדצמבר. 

באפריקה ישראל   נמשכים המגעים בין החברה ומחזיקי האג"ח לקראת הסדר חוב שני, ומקורבים למו"מ מציינים כי הפערים הולכים ומצטמצמים ולא מן הנמנע כי בתוך שבועות בודדים יושג ההסכם. לפי המקורבים, לבייב רוצה מאוד לסגור הסכם במהירות, בעוד שנציגי המחזיקים מחפשים לזכות בהישגים נוספים באמצעות הארכת משך המגעים.

ועוד בקבוצת אפריקה - אתמול פורסם כי עמרי לוטן, מנכ"ל נגב קרמיקה, החברה הבת של אפריקה תעשיות , מסיים את תפקידו לאחר שנה בלבד בתפקיד, וזאת על רקע חילוקי דעות עם מנכ"ל החברה האם, יקי ודמני, שישמש מעתה כמנכ"ל נגב במקומו של לוטן. ככל הנראה, חילוקי הדעות בין השניים התעוררו בין היתר על רקע רצונו של ודמני להוציא לפועל תוכנית התייעלות אגרסיבית, שתכלול גם את צמצום מצבת כוח האדם בנגב בכמה עשרות עובדים נוספים - ועד 5% ממצבת כוח האדם הנוכחית של החברה.

סקייליין  שבשליטת איש העסקים גיל בלוטרייך, הודיעה אתמול למשקיעים המוסדיים כי היא דוחה את הנפקת האג"ח שתכננה להיום, ליום ראשון. אתמול בבוקר פורסם ב"גלובס" כי הבנק המלווה את הפרוייקט שיועמד כשיעבוד לטובת מחזיקי האג"ח, לא ימשיך לממן אותו ואף נתן דחייה בתשלומי ההלוואה שהייתה אמורה להיפרע במקור בחודש אפריל עד לחודש ספטמבר. התמורה מההנפקה אמורה לשמש לפירעון ההלוואה הבנקאית, שכאמור מועד פירעונה חלף והיא קיבלה דחייה שנייה בפירעון שלה.  

מניית אלביט מערכות  טיפסה על רקע הודעת החברה היום כי היא מקימה חברה חדשה המתבססת על טכנולוגיה שפותחה באלביט מערכות בתחום האנרגיה לתחבורה. החברה החדשה תפתח פתרונות אנרגיה ליישומים אזרחיים בתחום התחבורה.