קנדל: "חוק שכר הבכירים פופוליסטי; כבר ב-2010 היה מטומטם"

קנדל, לשעבר יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה: "לדעתי אין עתיד לשוק ההון המקומי. בתנאים הקיימים אני לא אופטימי"

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

יוג'ין קנדל, לשעבר יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אמר היום (ב') כי "חוק שכר הבכירים זו חקיקה כל כך פופוליסטית, אף פוליטיקאי לא הרים קולו בכדי לשנות את החקיקה. בשנת 2010 לקח לי 10 דקות להסביר למה החוק בוורסיה הראשונה שלו, שאותה הגתה שלי יחימוביץ', היה חוק מטומטם".

לדברי קנדל, "הכתובת הייתה על הקיר לפני עשור והיה צריך לטפל בה, אך המגזר העסקי העלים עין. הייתה תחושה שאנחנו פיקחים מדי בכדי ליפול אל תוך בור. למה כלכלנים צריכים להתעסק בשכר בכירים? כי אם לא ננסה בצורה עצמאית לאכוף אותם, יבואו הפוליטיקאים ויעשו את זה בצורה רעה".

קנדל התייחס באסיפה השנתית ה-25 של איגוד החברות הציבוריות בשיתוף עם בנק מזרחי טפחות, BDO זיו האפט ומשרד עו"ד זליגמן גולדפרב, גם לבורסה בתל אביב, ואמר כי "לדעתי אין עתיד לשוק ההון המקומי. בתנאים הקיימים אני לא אופטימי". 

לדברי קנדל, "ישראל רוצה את הבורסה. כלכלה נורמטיבית צריכה שתהיה פה בורסה. בשנים האחרונות ישנם מאמצים לקיים אותה כסדרה. אך הבורסה לכשעצמה יכולה להימצא בכל מקום. כולם מכירים את החברות הגדולות בבורסה, אך דווקא החברות הקטנות יותר והזוהרות פחות צריכות את הבורסה. החברות הקטנות שברמה עולמית הופכת להיות קטנות יותר. בנק לאומי, פועלים וטבע לא צריכות את הבורסה המקומית, אך שאר החברות כן צריכות. לכן היעלמות הבורסה המקומית תפגע בתחרות והיעילות של המשק כאשר ההון יזרום רק לחברות הגדולות".

קנדל סבור כי בתנאים הנוכחיים לא ניתן לקיים בורסה בישראל. הוא מנה את הסעיפים שלדעתו מערימים קשיים:
1. כל דבר אשר נמצא בעין ציבורית מותקף: היום בישראל קיימת התחושה שחשיפה תביא להתקפה. הרשות לני"ע מחייבת שקיפות והשקיפות פותחת את החברה לעין הציבורית וגופים אחרים שמחים להיכנס.

2. פרסום אינפורמציה לא רלוונטית פוגמת בפעילות - קיימת תחושה של פעילות לטווח קצר. במיוחד בקרב משקיעים.

3. למה להשקיע בישראל? - אם מישהו מבצע תספורת בשוק המקומי מנהל ההשקעות חוטף מכל העיתונים. מחוץ לישראל אם מתקיימת תספורת, אין רעש תקשורתי ומנהל ההשקעות ממשיך כסדרו.

4. אולי המשקיעים הזרים יגיעו לבורסה? משקיעים זרים אוהבים ודאות - ישראל מדינה זניחה במדד השווקים המפותחים", הוא טען.

קנדל אמר עוד, כי "יש אור בקצה המנהרה, אבל המנהרה עצמה תהיה כואבת. כי כדי שיהיה שינוי יש צורך למשבר שכולל אבטלה. יצירת מקומות עבודה לא הופיעה בשום מצע של מפלגה. אני לא רואה את שיתוף הפעולה הדרוש בין הסביבה הפוליטית, העסקית והתקשורתית בכדי שיתקיים רצון ליצור שינוי. אני מכיר אנשים שטוענים כי הם חיים בישראל, מגדלים את הילדים בישראל, אך לא מוכנים לעשות שקל בישראל. אפילו אוגנדה טובה יותר לעסקים מישראל".