קובלנת היועץ

מנדלבליט, אינך יכול לעטוף את "הבדיקה" בענני ערפל ולבוא בטענות על אי-דיוקים

"בימים האחרונים פורסמו בתקשורת ידיעות רבות שאינן מדויקות בלשון המעטה ביחס למידע הנוגע לבדיקה ולפעולות שכביכול בוצעו במסגרתה. מטבע הדברים לא נוכל בשלב זה להתייחס לפרסומים אלה או לפרט בנוגע למהלכי הבדיקה". הקטע הזה פורסם אתמול (א') בתום הודעת היועץ המשפטי לממשלה על "הבדיקה" הנערכת נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מתי בדיקה, מתי חקירה

"מדובר בבדיקה ולא חקירה פלילית", מדגיש היועץ אביחי מנדלבליט. אוקיי, אבל אולי שיסביר באופן מסודר מה ההבדל. האם זה קשור, למשל, לכובד משקלו של החשד? אבל איך אפשר לקבוע זאת - הרי החקירה/בדיקה נועדה כדי לבדוק חשדות ולאמת או להפריך אותן? כלומר, לפני שהחקירה/בדיקה מסתיימת, אנחנו בעצם לא יכולים להעריך את החשד.

ולמה ה"בדיקה" קיימת רק במקרים של "חשובים"? אני לא שמעתי שעוצרים גנב או שודד או אנס ומדברים על בדיקה - ועוד מדגישים שזו אינה חקירה.

לקבוע כללים ברורים

החטא הגדול הוא בחוסר השוויון בפני החוק. אם החליטו לדחוף להליך הפלילי את המושג החדש של "בדיקה", חייבים לקבוע לגביו כללים ברורים. מתי זו בדיקה, מתי חקירה - כדי למנוע את המצב העכשווי של אי-שוויון שרירותי. אולי כדאי שמישהו יפנה את העניין לבג"ץ, כדי שזה ינחה את היועץ המשפטי ואנשיו, שנדמה כי נוח להם בחוסר השוויון הזה.

"פורסמו ידיעות בלתי מדויקות", מתלונן היועץ בהודעה. למה זה קורה, מר מנדלבליט? אם אתה רוצה ידיעות מדויקות, עליך לגלות באופן מדויק מה קורה. אתה לא יכול לעטוף את "הבדיקה" בענני ערפל ולבוא בטענות. במצב כזה ברור שהעיתונאים ניזונים מניחושים או לחשים של אנשים כאלה ואחרים שמבקשים להפגין ידיעה - שלא תמיד יש להם.

סודיות מהלכי הבדיקה

אתה מנסה להסביר זאת בכך ש"לא נוכל בשלב זה להתייחס לפרסומים אלה או לפרט בנוגע למהלכי הבדיקה". וזאת למה? גם את זה אי-אפשר להסביר? האם קיים חשש שפרסום הנימוקים יגרום לשיבוש החקירה?

הרי ה"נבדק" נתניהו יודע שהוא חשוד, ובניגוד לנו, נתיניו, הוא גם יודע במה המדובר. אז איך בדיוק החקירה תיפגע מכך שגם אנחנו, הציבור, נדע את מה שיודע החשוד? האם לדעתך יותר טוב המצב הנוכחי עליו אתה מתלונן?

רונאלדו והפרשנים

פרשני הספורט הם עם מצחיק. כדורגלן נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו לא שיחק ברוב משחק גמר היורו בין נבחרתו פורטוגל לבין צרפת בגלל פציעה. יותר מכך: הוא ונבחרתו הפגינו רמה בינונית ומטה לאורך כל הטורניר.

למרות זאת הוא "גיבור". והרי יציאתו המוקדמת מהמשחק הוכיחה כי נבחרתו משחקת טוב יותר בלעדיו. אבל זו כנראה מחשבה עמוקה מדי לפרשני ספורט.