20 מתחת ל-20 | בני הנוער המשפיעים בישראל

ההגדרה של "משפיען" השתנתה פלאים בעשור האחרון. המדיה החברתית אפשרה ל"מלכי ומלכות כיתה" חדשים לצוץ ולצמוח בעולם הווירטואלי. הקשר בין מידת ההשפעה בחיים האמתיים למידת ההשפעה בחיים הווירטואליים, נעלם.

ה"ילדים הדיגיטליים" בני דור ה-Z שנולדו עם אייפון וטאבלט ביד מבינים היום את כוחם. בניגוד למבוגרים - בני דור ה-X וה-Y - הנחשבים ל"המהגרים הדיגיטליים", הם חיים ונושמים מדיה חברתית ואין להם כל בעיה לקפוץ ולהסתגל בכל פעם שצצה פלטפורמה חדשה. וככל שצצות יותר פלטפורמות חדשות, ככה בני הנוער מבססים את מעמדם כ"מלכי הכיתה" של אותה פלטפורמה ומשאירים את בני הדור שלפניהם הרחק מאחור.

בני הנוער יודעים היטב איך לנצל את הטכנולוגיה ואת האפשרויות הרבות שהיא מציעה כדי לקדם את עצמם, את הכישרון שלהם ואת היצירתיות שלהם.

אם בעבר היה קשה לנו למדוד את עוצמת ההשפעה של מובילי הדעה בבית הספר או בתנועת הנוער, היום המדיה החברתית מסייעת לנו לקבל תמונת מצב ברורה יותר - אם צופים בסרטונים שלך מיליון בני נוער או אם אתה מקבל עשרות אלפי לייקים לתוכן שאתה מעלה, כנראה שיש לך השפעה.

כשבאנו לבחון מיהם המשפיענים של היום נעזרנו קודם כל בבני הנוער עצמם. שאלנו באמצעות פאנל אינטרנטי אלפי בני נוער את השאלה הפשוטה: "מי הם בני הנוער המשפיעים בישראל", אבל לא עצרנו שם. שאלה דומה שאלנו גם את "שומרי הסף" - הורים, מורים ורכזי נוער התבקשו לומר מי בעיניהם משפיע על בני הנוער.

להציץ אל הדור

אין ספק שהמהפכה הגדולה של העשור האחרון היא מהפכת יצרני התוכן, וכמו שניתן לראות בדירוג היא לא פסחה על בני הנוער. רבע מהמשפיענים שנכנסו למדד צמחו ברשת וצברו את כוחם בזכות תוכן שהם מייצרים. הזירה המרכזית שבה פועלים השחקנים הגדולים היא היוטיוב, וזה לא מפתיע. אם אותנו כילדים הושיבו מול הטלוויזיה, אז את הילדים של היום הושיבו מול היוטיוב.

הרגלי צריכת התוכן שלהם השתנו בהתאם וככה גם הכוכבים שלהם, היוטיוברים. בעולם היוטיוברים יש כמובן ז'אנרים שונים ועולמות תוכן שונים - ביוטי, וולוגינג, גיימינג ומוזיקה. כל אחד יכול למצוא את העולם והמקום שלו ולכל תוכן יימצא קהל.

נקודה בולטת במדד, היא ההתחזקות של הפעילים החברתיים ובני הנוער שמרגישים שזו ממש חובתם להתעסק בפוליטיקה. לאחר שנים של בריחה מהעולם הפוליטי התחילו לצמוח כאן מנהיגים ומנהיגות צעירים. זה קורה במועצות הנוער הארציות והמקומיות,

בארגוני הנוער ובתאים הפוליטיים של המפלגות השונות.

יש כאן מסר ברור כלפינו המבוגרים: בני הנוער מבינים שמשהו פה לא עובד ואם לא ניקח אחריות - כלום לא ישתנה. וככה בשקט בשקט מובלות מהפכות גדולות ומשמעותיות דווקא על ידי בני נוער צעירים.

לצד יצרני התוכן ומובילי המחאות והמאבקים צריך לשים לב גם אל הדור הצעיר של "אומת הסטארטאפ" ולהבין שהקוד הפתוח של אפל, פתוח לכולם. לא משנה בן כמה ומאיפה אתה. החלום של פיתוח אפליקציות והקמת סטארטאפ הוא בר השגה ובני נוער רבים בוחרים את המסלול המהיר הזה להצלחה.

אז תציצו ברשימת המשפיענים הצעירים כי זו הזדמנות להציץ לדור שגדל פה. דור שמכיר בכוחו, דור יצירתי, דור שמבין שהעולם הוא מגרש משחקים מלא הזדמנויות. לא תמיד נצליח להבין אותם או לדבר בשפה שלהם, ולא בטוח שאנחנו צריכים. אנחנו כן צריכים להכיר אותם ובעיקר לדבר איתם כמה שיותר.

01

ליצור משהו מצחיק זה מתגמל

גיא פודוליץ* יוטיובר בן 16.5, מלוד. שאב השראה מערוצי היוטיוב המצליחים בעולם, והפך לסנסציה ישראלית

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? כבר מגיל קטן הבנתי שאני אוהב לבדר אנשים. ליצור משהו מצחיק זה ממש מתגמל, עושה לי טוב לקבל פידבק חיובי מאנשים. בשנת 2014 פתחתי את ערוץ היוטיוב שלי, העליתי מעט מאוד סרטונים בהתחלה. עיקר הפעילות שלי התחילה לפני שנה וחצי, ומאז שם צברתי גם את עיקר הקהל שלי.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: נסעתי לנורבגיה לעיירה קטנה וניגש אליי ילד קטן בן 13 בערך, ישראלי שכנראה גם נפש עם המשפחה שלו, ושאל אותי אם אני גיא מהיוטיוב, נורא החמיא לי.

איך המבוגרים מתייחסים למה שאתה עושה? ההורים בהתחלה חשבו שמה שאני עושה זה חמוד ולא יותר מזה. עכשיו הם מבינים את ההשפעה שיש לזה, הם שומעים עליי אפילו מחברים בעבודה. זאת העבודה שלי, וזה פשוט מי שאני והם מבינים את זה.

מהם מקורות ההשראה שלך? בעיקר סרטונים ביוטיוב של אמנים מחו"ל. בדרך כלל התוכן שאני צופה בו רציני יותר מהתוכן שאני מעביר בסרטונים שלי, תוכן פחות מצחיק, יותר לימודי ואפילו תוכן מדעי. Vsauce הוא ערוץ יוטיוב גדול שאני צופה בו. לקחתי ממנו השראה בצורת העריכה שלו ובסגנון הדיבור המהיר.

הפעילות שלך מכניסה גם כסף? כן, פונים אליי לעשות קמפיינים, למשל. זה עוזר ליוצר ולמפרסם, זו מערכת דו-כיוונית, אני חושב. אני לא עושה דברים בעין עיוורת - אני בוחן כל קמפיין לגופו, אם זה נוגד את הערכים שלי אני לא עושה. קמפיין לנייר טואלט אני לא אעשה, כי זה לא מעניין אותי, לא שונה וזה מסחרי מדי.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: הלכתי לאודישן לתוכנית חדשות לקהל הצעיר. הייתי צריך לחפש חדשות מעניינות לאודישן ואז קלטתי שכל העיתון מלא רק בכתבות על רצח ומחבלים, ופשוט ניסיתי להעביר את זה קליל ומצחיק כמו שביקשו. זה לא ממש עבד.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? התקווה היא להתפתח בתחום שלי. גם עולם הטלוויזיה והמשחק מעניין אותי. גם אם אעסוק בתחומים אחרים אני מאמין שעדיין אתעסק בתחום שאני עוסק בו עכשיו, אם זה לביים או לצלם.

02

מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי להתנדב

אליאב בטיטו יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, בן 17.5, מעפולה. רוצה לנצל את ההשפעה שלו כדי שנשנא פחות, ונאהב יותר

כמה שנים אתה עושה את זה, ולמה? מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי להתנדב. הייתה לי מחנכת שהאמינה בי ודחפה אותי לזה, היא אומנם לא זכתה לראות את זה לצערי - אבל אני מרגיש סיפוק גדול. את הדרך התחלתי בכיתה י' כשנבחרתי למועצה הבית ספרית והרשותית. לאחר חצי שנה נבחרתי ליו"ר המועצה המחוזית של 61 רשויות ולאחר שנה בתפקיד נבחרתי לראשות המועצה הארצית.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: להתייחס לשביתה זה הכי קל. אבל אני רוצה להתייחס לתקופה שאחרי גל הפיגועים והרצח במצעד הגאווה, כשנוצר גל של שנאה בארץ. כולם שנאו את כולם. ישבנו במליאה, כל הנציגים של המועצה, והחלטנו לקדם את *שבוע אהבת חינם* בארץ, שבוע שסחף את כל הקצוות. יצרנו אתגר ויראלי, שבו כל אחד היה צריך לכתוב דברים חיוביים על שלושה אנשים. היו הרבה שיתופים והיענות לקמפיין. אני אתגרתי את ראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד - כולם נענו לאתגר. הצלחנו לסחוף אחרינו לא רק אזרחים אלא גם חברות מסחריות: קוקה-קולה, למשל, אתגרו את *קפה קפה*.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? אני בא ממשפחה שעוסקת בעולם החינוך. שבעה מתוך תשעת האחים של אמא שלי הם מורים או מנהלים. המשפחה חיה את העולם הזה וזאת הסיבה שיותר קל להם להבין אותי. הפסדתי הרבה לימודים, ברור שזה דורש ממני ויתורים בפן הלימודי - לקחתי בחשבון שירדו לי 5 או 10 נקודות במבחנים.

מהם מקורות ההשראה שלך? ספר אחד שאני מאוד אוהב הוא "המנהיג הטבעי" של הסופר רובין שארמה. שאבתי ממנו המון השראה ועקרונות שאני חי לפיהם.

מה עוד אתה עושה בחיים? להיות יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית זה תפקיד ששואב המון זמן, ולא משאיר מקום כמעט למשפחה וחברים. אפילו כשכולם יוצאים לחופשה משפחתית - אני נשאר בבית כי צריך לנהל מליאה או להגיע לפגישה חשובה. אבל זה מאוד מספק.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני מקווה לנסות להשפיע ולשנות את החברה במגוון תחומים. יש המון תחומים - לא פוליטיקה בהכרח, גם אדריכלות יכולה להיות אחד הכיוונים. לא הייתי נכנס לפוליטיקה, לפחות לא במצב הנוכחי. פוליטיקה הפכה להיות מילה שלילית בחברה - וזו בעיה.

03

הבנתי שהבמה היא המקום שלי

נועה קירל זמרת בת 15, מרעננה. תמיד שרה בטקסים ובחוגים, אבל כשהופיעה בבת המצווה שלה, היא הבינה שזה מה שהיא רוצה להיות

כמה שנים את עושה את זה ולמה? שלוש שנים. כשהייתי קטנה שרתי בבית הספר, בטקסים ובחוגים, אבל בבת המצווה שלי זה התחיל להיות מקצועי. כשחגגתי בת מצווה הייתי צריכה להופיע, והבנתי שזה המקום שלי, שאני רוצה להיות על הבמה. התחלתי עם הסינגל הראשון שלי "מדברים", שזכה להצלחה, אבל ההצלחה הגדולה באמת הייתה כשהוצאתי את הסינגל "קילר".

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? ההורים שלי תמיד האמינו בי ודחפו אותי קדימה. את המורים זה לא עניין בהתחלה, אבל אחרי שהשמיעו אותי בגלגלצ הם הבינו שזה רציני והיום הם תומכים ומתגאים. זה כיף שהסביבה הקרובה מפרגנת. אני אפילו לא נעדרת הרבה מבית ספר כי הפעילות שלי היא בעיקר אחר הצהריים. זה כמו חוג - רק בגדול.

מהם מקורות ההשראה שלך? כוכבות בחו"ל כמו ביונסה וריהאנה. אני יותר מתחברת לביונסה - היא לגמרי דיווה! אני לוקחת מהן השראה בלבוש ובריקוד. אני אוהבת את זה שהן משלבות בין איכות מוזיקלית להופעה שהיא שואו שלם. אני מתחברת לזה, מאוד חשוב לי בהופעות שלי להופיע בצורה בוגרת ומגניבה. זה מה שמייחד אותי בארץ.

מה עוד את עושה בחיים? הצטלמתי לסרט של יונטייד קינג "כמעט מפורסמת", שצפוי לצאת לקראת חנוכה. זה היה תפקיד המשחק הראשון שלי בסרט ואפשר לומר שהתאהבתי בזה, ואני אשמח להמשיך גם בקריירת משחק.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? להמשיך לעשות את מה שאני עושה, אני אפילו מרשה לעצמי לחשוב על קריירת משחק ומוזיקה בחו"ל. אני מודעת לכך שזה קשה, אז אולי לא ב-5 השנים הבאות, אולי יותר.

04

הרצון לעזור ולעשות למען הקהילה בא מהבית

עילי הספרי יו"ר נוער הליכוד בן 17.5, מגבעת שמואל. רוצה לעשות טוב ולשנות. לא בטוח שזה יקרה בפוליטיקה

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? בסביבות כיתה ז'-ח' התחלתי להתעניין בפוליטיקה במדינה ולגבש לעצמי דעות. הבנתי שהליכוד הכי משקף את הדעות שלי. התנדבתי אצל אחד מחברי הכנסת והבנתי שאני לא היחיד שמתנדב. ארגנו מפגש של 15 נערים ונערות פעילים וכך החלטנו להקים את נוער הליכוד, במטרה לתת בית פוליטי ומקור לעשייה לבני נוער המאמינים בערכי הליכוד. התנדבתי הרבה מאוד לפני שהצטרפתי לנוער הליכוד: בבני עקיבא הקמתי פרויקט לבני נוער שחוגגים בת או בר מצווה עבור משפחות שמוגדרות מעוטות יכולת. התנדבתי במשך כשנה ב*שישי שמח* במספר מחלקות בבית החולים תל השומר. שימחתי את החולים, הבאתי אוכל ומאפים לשבת. כל הזמן הייתי בפעילות כזו או אחרת למען החברה והקהילה, גם אם לא בהכרח פעילות פוליטית. אני לא בא מבית פוליטי, אבל הרצון לעזור ולעשות למען הקהילה בא מהבית, במיוחד מאמא שלי.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: לכל אחד יש את הכוח להשפיע - זה תלוי רק בכם, האם אתם רוצים להשפיע או להיות מושפעים. כשנבחרתי ליושב ראש נוער הליכוד הרגשתי שיש לי השפעה ושמאמינים לי. חשוב לי לציין שיש לנו נוער מדהים, בכל הארץ, לא משנה מה הדעות הפוליטיות שלו. אם נבדיל בין בני אדם בגלל הדעות הפוליטיות, זו תהיה בעיה. צריך לשמור על אחדות העם. אני רוצה להגיד לכל בני הנוער בישראל ללכת אחרי החלומות שלהם בגדול ולהשפיע, שיהיו נטולי שנאה ושיעשו רק טוב לסביבה שלהם, כי אין על הנוער של היום.

מהם מקורות ההשראה שלך? יש הרבה. אחד מהם הוא חבר טוב מנוער הליכוד שמתמודד עם מחלת שרירים. הוא נותן לי המון השראה בכך שהוא לוקח למקום טוב את החיים שלו למרות שקשה לו. אם הוא יכול לעשות דברים - מי אני שלא אעשה? סבתא שלי, שנפטרה היום לפני שנה ממחלת הסרטן, לימדה אותי להאמין במה שאני עושה ולא לוותר אף פעם על האמת שלי, והמחשבה שהיא גאה בי נותנת לי את הכוח להמשיך.

איפה את/ה רואה את עצמך עוד 5 שנים? כרגע אני מרגיש שלם עם מה שאני עושה, אני לא יודע מה תהיה הדרך שלי ולאן אפנה. לפני הפוליטיקה - אני קודם כל בא לעשות טוב, לשנות.

05

הלכתי לאודישן כי לא היה לי מה להפסיד

איל שקרצי שחקן בן 18, מראשון לציון. מככב ב*זגורי אימפריה*, אבל הוא ממש לא הדמות שהוא מגלם

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? כמעט 4 שנים. לפני כן, עד גיל 13, הדבר הכי גדול שעשיתי היה מופע הסיום של כיתה ו'. תמיד עניין אותי תחום המשחק, אבל אף פעם לא חשבתי שאלך על זה. נשארתי אצל אותה הסוכנת במשך שנתיים וחצי, אמא שלי ניסתה קצת לדחוף ובדיוק בתקופה הזאת קיבלתי אודישנים ל"זגורי". מאוד עניינה אותי הדמות של אביר, הלכתי לאודישן כי לא היה לי מה להפסיד.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: את ההשפעה שלי הרגשתי בעיקר מחוץ לסדרה. אנשים פוגשים אותי ברחוב ובראיונות, ומגלים שאביר הוא לא ממש אביר, אני לא דומה לדמות שאני משחק. זה נחמד לשמוע שאנשים מתחברים לדמות ולמה שהיא מייצגת. בכל דמות כזו של ילד שקשה לו מסתתר ילד חמוד שרק רוצה תשומת לב ועם העזרה הנכונה יכול להצליח כמו כולם. באופן כללי, הסדרה הזאת באה לשקף מציאות, על אף שבהתחלה היא נתפסה כסדרה בעלת תוכן מופרך.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך אתה מתייחס אליהם? אבא שלי הוא גם שחקן במקצועו והמשפט שהוא תמיד היה אומר לי הוא "תמיד יש זמן להתחרט ולהיות עורך דין", כי בארץ מקצוע המשחק ממש לא פשוט. אני מקבל המון תמיכה מצד ההורים ומבית הספר. בהתחלה המורים לא האמינו ולא חשבו שאסתדר, אבל מצאתי את הדרך לשלב. אני חושב שהרבה נשאבים לעולם הזה היום בגיל צעיר וצריך לקחת הכל בפרופורציות. יש דברים חשובים יותר מקריירה בגיל הזה, כמו למשל להיות ילד וליהנות. יש את כל החיים להשקיע בקריירה.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: באמצע סצנה בתוכנית "סוסי פרא" נרדמתי, והסצנה הבאה הייתה באותו המקום בלעדי. הם צילמו ולא העירו אותי עד שבאמת התחלתי לנחור. אז החליטו לשפוך עליי מים וככה למדתי לא לישון יותר על הסט. כמובן שהכל היה מתועד ועלה לרשת.

מה עוד אתה עושה בחיים? סיימתי עכשיו את הלימודים, ובקרוב אתגייס. אני לא כל כך מגלה, אבל אני מאוד אוהב את תחום הבישול והאכילה. כן, כן, אכילה. אני גר כבר 10 חודשים בדירה לבד ויצא לי בשנה האחרונה להתנסות הרבה בקולינריה. אם מלהקי "מאסטר שף" הבא קוראים את הכתבה ויש איזו עונת VIP בפתח, אז אני אשמח לקחת בה חלק.

06

כשהזמינו אותי להרצות - הבנתי את ההשפעה שלי

איתי פנקס סטארטאפיסט בן 15, מהוד השרון. עדיין בתיכון וכבר מפתח אפליקציות, מרצה על יזמות וחולם על הסיליקון וואלי

כמה שנים אתה עושה את זה, ולמה? מגיל 10, אז התחלתי

ללמוד לתכנת. עולם הטכנולוגיה והגאדג'טים תמיד דיבר אליי, ניסיתי להבין מה עומד מאחורי כל מוצר ומוצר, חקרתי המון, חשבתי על רעיונות כל הזמן. התחלתי בקורס אחר הצהריים, של פיתוח אפליקציות. כיום אני מרחיב את הידע בשפות תכנות גם דרך האינטרנט.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: כשהזמינו אותי להרצות. אני מרצה כמה פעמים בחודש על יזמות והתנסות בטכנולוגיה. להיות במעמד שכולם מקשיבים לך ואתה מלמד אותם משהו חדש זה לא מובן מאליו לילד בגילי. לא כולם מתחברים להרצאות שלי, אבל אני מדגיש שהן מתאימות לכל אחד, אם אתה מוצא את מה שאתה אוהב תשקיע בו, לא משנה באיזה תחום זה.

הטיפים שקיבלתי כשהייתי קטן הם לטפח את הכישרון שלי ואת מה שאני אוהב, וזה נכון לכל תחום. אם התשוקה שלך במקום אחר לך ותשקיע עוד בגיל צעיר, כי זה יעזור לך בהמשך הדרך.

איך המבוגרים מתייחסים לזה? המבוגרים מאוד מפרגנים ומתלהבים מזה שאני ילד, גם לקוחות מתלהבים כי אני בראש של בני הנוער ומבין איך להתאים את המוצר או האפליקציה לקהל היעד.

מהם מקורות ההשראה שלך? אפל, סטיב ג'ובס. אני פאן-בוי של אפל ועוקב אחר כל החידושים, המוצרים, הטכנולוגיה, הסרטונים. אני מיישם את כל הטיפים של סטיב ג'ובס, לוקח הכל לתשומת לבי.

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? איך? כן, אני ממש מתפרנס מזה. כיף לי להבין את הערך של הכסף ולא להיות תלוי בהורים. את רוב הכסף אני עושה מפרויקטים. נותנים לי רעיון וכסף ואני מפתח את האפליקציה עבורם.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? למדתי הנדסת תוכנה בתיכון, ואני מקווה להיות בצבא ב-8200. אחרי הצבא אני אעבוד בכמה חברות ואז אקים חברה משלי. הייתי רוצה אפילו לגור בסיליקון וואלי לתקופה, לשאוב השראה.

07

לבנות את המדינה, לפי האמונות שלך

נעמה זלצמן מובילת מחאות בת 18, מפתח תקווה. רוצה לראות יותר בני נוער בהפגנות, משנים את המדינה ולומדים להיות אזרחים טובים יותר

כמה שנים את עושה את זה ולמה? את הפעילות החברתית בסוגיית הגז התחלתי בשנה האחרונה. זה התחיל בהפגנות המחאה החברתית של 2011. ההורים שלי לקחו אותי להפגנות ואמרו לי: "תסתכלי טוב טוב - זה העתיד שלך. אם את לא תעשי, ולא תסחפי אחרייך אנשים כדי להפוך את המדינה למקום טוב יותר - זה לא יקרה מעצמו, והמדינה תתפורר". בהפגנות שמתי לב שאין צעירים, שזה העתיד שלהם. איפה הנוער שיש לו זמן וכוח להילחם, שהגז והאנרגיה הירוקה הם העתיד הכלכלי, החברתי והתעסוקתי שלהם? לומדים את זה בתיאוריה בשיעורי האזרחות, אבל זה לא מיתרגם לפרקטיקה. זה אמור לבעור בהם, זו אמורה להיות כיתה י*ב - לפעול כדי להיות אזרח טוב יותר, לבנות את המדינה לפי האמונות שלך. אז התחלנו לעבור בין בתי ספר, להגיע לאנשים - לשכנע אותם לבוא ולראות מה זה דמוקרטיה.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: היה רגע שבו עמדתי, אחרי הרצאה על הגז, שגם עסקה קצת בי אישית, וניגשה אליי ילדה בכיתה ז* ואמרה לי "תמיד קראתי בספרים על אנשים כמוך ועכשיו אני רואה אותך - ורוצה להיות כמוך". אמרתי לה שלא עשיתי שום דבר מיוחד אבל היא אמרה "כן, עשית". זה מרגש שדברים שאתה עושה מעוררים השראה או משפיעים על מישהו. הכנס שהייתי בו אירח צעירים מכל העולם, וישבתי לארוחת ערב עם בחור פלסטיני ובחור ממצרים ב*מועדון המזרח התיכון*. ישבנו ודיברנו ברוגע, בלי סטיגמות או דעות קדומות - והצלחתי לשנות את דעתם על ישראל.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? בהתחלה-בהתחלה הגיבו לזה באנטי. מבוגרים בתחילה נרתעים, אבל בעולם היום יש למבוגרים מה ללמוד מילדים, לכן היה חשוב שנהיה שם. אחרי השלב הראשון הגיעה פתיחות - כי יש לנו המון זמן פנוי שאפשר לנצל לדברים טובים.

מה עוד את עושה בחיים? אני עוסקת הרבה ביזמות ובסטארטאפים ישראליים. רק עכשיו הייתי בכנס במדריד עם עוד 400 בני נוער, מכל העולם, שעוסקים ביזמות. אנשים מדהימים! הנוער בישראל מאוד מורכב בגלל המציאות שנולדנו אליה, אבל מוכשר ויצירתי ויודע לעבוד קשה על מה שחשוב לו.

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני מגישה פינה בערוץ 1, ומפיקה ב-i24 news, כך שזו הדרך שמתאימה לי. לתקשורת יש כוח להרים ולמוטט מהפכות והיא כלי לבטא את עצמי, להביא את העקרונות שלי. אני רואה את עצמי בתקשורת, מנסה להראות את האמת כפי שאני רואה אותה ולשנות את דעתם של אנשים.

08

תמיד הייתי ילדה מגונדרת

אלין כהן ביוטרית בת 15, מחדרה. פתחה ערוץ יוטיוב על איפור ואופנה כי כולם שאלו אותה *מאיפה האודם?

כמה שנים את עושה את זה ולמה? אמא שלי מאפרת אז תמיד עסקתי באיפור ובאופנה. תמיד הייתי ילדה מגונדרת. אבל הכל התחיל כשהשתתפתי בתוכנית "הבנים והבנות". הרבה שאלו אותי "איזה אודם זה?", "מה את לובשת?" וכדומה. פתחתי את הערוץ כדי לתת לכולם השראה ותשובות.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: אני מקבלת המון תמיכה מהצופות שלי. יש לי צופות במגוון גילאים, החל מנערות שרואות בי מודל לחיקוי ועד לצופות בנות 40 פלוס ששולחות לי הודעות שעזרתי להן ושהן למדו ממני הרבה. זה מספק ונותן כוח להמשיך.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך את מתייחסת אליהם? אפילו המורה שלי שואלת אותי איזה אודם אני שמה.

מהם מקורות ההשראה שלך? אמא שלי היא ההשראה. אני רוצה לדעת ולהבין יותר בתחום האיפור והאופנה. תחום היופי הוא תחום גדול ויש לאן להתפתח.

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? איך? זה פחות העניין שלי, בנושא הזה ההורים שלי מטפלים.

ספרי על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: פתחתי את הערוץ של הריקוד ותוך כמה שעות הגעתי ל-400 אלף צפיות לאחר כמה ימים הסרטון הוסר בגלל זכויות יוצרים של השיר שהתנגן ברקע, למרות שאישרו לפני כן. הרבה בנות התבאסו והגיבו על העניין בכל מדיה אפשרית. קיבלתי תגובות עוד לפני שידעתי על כך בעצמי.

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? אחרי הצבא אלך ללמוד עריכת דין ואפתח סטודיו לריקוד. כמובן אמשיך ליצור ביוטיוב את מה שאני הכי אוהבת.

09

כדורגל זה המקצוע שלי. אני הולך עם זה עד הסוף

חביב אוחיון כדורגלן בן 17.5, מתל אביב. יודע שהשקעה בתחום אחד מגיל צעיר - היא זו שעושה את ההבדל

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? 10-11 שנים. הכל התחיל בזכות אבא שלי, שתמיד דחף אותי מגיל צעיר. התחלתי במכבי פתח תקווה בילדים, ותמיד שיחקתי עם ילדים שנה מעליי. לאט-לאט זה התגלגל.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: כשהתחלתי לקבל, מדי פעם, הודעות משוערים צעירים אחרים. הם מבקשים טיפים, שואלים שאלות או אפילו סתם שולחים הודעה, אומרים לי שגם הם שוערים ורוצים לדעת איך להתקדם ולהגיע למקום כמו שאני נמצא בו עכשיו.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך אתה מתייחס אליהם? בהתחלה במשפחה לא תמיד הבינו. ראו אותי ואת אבא שלי הולכים מאימון לאימון, בגיל צעיר. כשכולם אצל סבתא בקידוש - אני ואבא שלי הולכים הביתה מוקדם כי יש אימון מחר בבוקר. היום הם רואים שאבא שלי לא טעה, ושהוא צדק שהשקיע כל כך הרבה. זה מה שעשה את ההבדל - כי השקענו מהתחלה. עכשיו רואים את זה בתור דבר גדול, שעשינו על הצד הטוב ביותר.

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? איך? זה המקצוע שלי. אני הולך עם זה עד הסוף. כל החיים שלי רציתי להתעסק הזה וידעתי שזה יהיה המקצוע שלי, בכל אספקט ולכל עניין ודבר.

איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים: קודם כל בנבחרת ישראל, ובטופ האירופאי של הכדורגל. אם אני חייב לנקוב בשמות אז ריאל מדריד או מהפרמייר ליג, צ*לסי.

10

העבודה הכי טובה שיכולתי לבקש

ליאור בוכנר גיימר בן 15, מבאר שבע. תמיד היה גיימר, אבל רק בשנתיים וחצי האחרונות הוא מפעיל ערוץ יוטיוב פופולרי

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? מזה שנתיים וחצי מתפעל את הערוץ שלי, גיימר מילדות. תמיד נמשכתי לטכנולוגיה, שיחקתי באינטרנט הרבה. עם השנים התקדמתי גם מבחינת תוצרים וגם מבחינת הציוד שרכשתי.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: ככל שגדלתי, קיבלתי תגובות חמות שמעודדות אותי להמשיך, שואלים אותי איך אני מצליח במה שאני עושה. הרבה מנסים לחקות אותי ואני מניח שזה בגלל שיש לי איזושהי השפעה עליהם.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? ההורים שלי רוצים שאני אעשה מה שאני אוהב, כל עוד אני לומד. אני חייב להוציא בגרות מלאה. בשאר הזמן אני עושה מה שאני רוצה. היום הם מבינים יותר את העוצמה של זה. הילדים בבית הספר שבו אמא שלי מלמדת כל הזמן מדברים עליי. מצד אחד זה מצחיק אותה ומצד שני זה מביך אותי שרושמים לי בתגובות ביוטיוב "מזל טוב לאמא שלך". היא כל הזמן מדווחת לי מה עשיתי, "הילדים בכיתה אמרו שהעלית סרטון". היא באמת מעודכנת בהכל, אני לא יכול לדבר שטויות.

מהם מקורות ההשראה שלך? היוטיוברים הישראלים הוותיקים. בתור ילד מאוד אהבתי לצפות בהם, יש את דור ואז טקסטוקה, וכמובן פיודיפאי בחו"ל. כשהייתי קטן התנסיתי בתוכנות עריכה, למדתי הכל מיוטיוב.

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? זו העבודה שלי כרגע, העבודה הכי טובה שיכולתי לבקש. אני עושה את מה שאני אוהב לעשות וגם מקבל כסף שמספק אותי כרגע מעל ומעבר. אני מרוויח מהיוטיוב עצמו את הכסף, ויש גם קצת קמפיינים. אני משתדל לא להכעיס את הקהל שלי כיוון שזה מצטייר שלילי. אם אני עושה קמפיין אני בוחן אותו לעומק לפני שאני מסכים, אני לא רוצה לפגוע בצופים שלי.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: בסדרת צ'אלנג'ים שעשיתי, הצופים נדרשו לתת לי אתגרים ואלו היו אתגרים מוזרים ממש. זה סוג של פדיחה מבחינתי שאני מנסה לשכוח.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני רוצה לעסוק במה שאני אוהב - יצירת תוכן. ולהמשיך ביוטיוב, עריכה זה משהו שאני נהנה לעשות.

11

אנחנו מגלים לאט לאט כמה גדולה ההשפעה שלנו

סמי ביבאר ונועה הילזנרט יזמים חברתיים, בן 17 מיאנוח-ג'ת ובת 18 מקדימה. החליטו לנצל את השפעתם כדי להפגיש בני נוער יהודים ודרוזים ולהגדיל את האחדות בעם

כמה שנים אתם עושים את זה ולמה? נועה: אני מתנדבת במועצת התלמידים והנוער מזה 3 שנים. *קונטקט* הוא פרויקט שהקמנו בתחילת השנה. אני וסמי נפגשנו במועצת התלמידים, ודיברנו על זה שהחברים שלנו לא מכירים אחד את השני. עשינו עבודת מחקר קצרה וראינו שיש היענות גדולה גם מצד היהודים וגם מצד הדרוזים לפרויקט.

סמי: אני פעיל חברתי מכיתה ח' - השתתפתי במד*צים ובמש*צים בכפר שלי ובמועצת הנוער הרשותית יאנוח-ג'ת. בסוף כיתה י' נבחרתי להיות הנציג הדרוזי במועצת התלמידים והנוער הארצית. השנה הכרתי את נועה, שגם היא פעילה במועצת הנוער, וגיליתי שהיא לא הכירה אף דרוזי באופן אישי. התחלתי להסביר לה על העדה וכך הכל התגלגל. חשבנו לחבר בין בני נוער דרוזים ויהודים עוד לפני הצבא. לצערי המפגש הראשון בינינו קורה פעם ראשונה רק בצבא.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך? נועה: אנחנו מגלים לאט-לאט את כוח ההשפעה שלנו, הכוח ברשתות החברתיות הוא גדול. אנחנו מקבלים המון לייקים ושיתופים, ויש לנו רשימת תפוצה ענקית. אפילו הגעתי לדבר בכנסת ובתקשורת על הנושא.

סמי: בשביתת הטיולים לקחתי על עצמי, מתוקף תפקידי, לתפעל את השביתה במגזר הדרוזי, והצלחתי בגדול. המנהלים התלהבו מזה שכנער הצלחתי לעשות משהו כל כך משמעותי אצלנו במגזר. זה הרגע האישי שלי שהרגשתי שיש לי את הכוח לשנות.

מהם מקורות ההשראה שלכם? נועה: כשנכנסתי לתחום הזה הכרתי המון בני נוער מאוד מעניינים, במועצת התלמידים ובכל תחומי העשייה בקרב בני נוער באופן כללי. זכיתי להכיר אנשים מדהימים שאני לומדת מהם כל יום.

סמי: המורה שלי, מנאל, הראשונה שנתנה לי את הכוח לעסוק בתחומים חברתיים. המשפחה שלי, ובעיקר אחי הבכור כי הוא תמיד היה הדמות הבוגרת והמשכילה. הוא עשה המון דברים משמעותיים בחייו ותמיד רציתי להיות דומה לו. גאנם ביסאן - סרן בצבא וחבר טוב שלי, שאני שואב ממנו המון השראה ומוטיבציה לשפר את הסביבה שבה אני חי.

איפה אתם רואים את עצמכם עוד 5 שנים? נועה: הכי נכון בשבילי כרגע להמשיך ביזמות שקשורה לאנשים, להיות בעמדה שאני יכולה להשפיע. מעניין אותי השילוב בין טכנולוגיה, יזמות וחברה.

סמי: קצין ביחידה מובחרת. להיות קצין זו שליחות ואחריות, זו זכות וגם חובה לשרת את המדינה. בתור מי שחי ומקבל את כל הטוב מהמדינה אני רואה בזה זכות של ממש.

12

המבוגרים תמיד פרגנו לשגעונות שלי

נדב גדג* זמר בן 17.5, מנתניה. תמיד אהב לשיר ולרקוד, וזה הוביל אותו לייצג את מדינת ישראל באירוויזיון

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? שנה ו-3 חודשים. מגיל צעיר מאד שרתי ורקדתי. זה הדבר שבא לי הכי בטבעיות ושאני הכי אוהב. בגיל 16 החלטתי ללכת לאודישנים של "הכוכב הבא" כדי לנסות את מזלי, לחוות ולהתמקצע. כל השאר היסטוריה.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: כשעליתי לגמר באירוויזיון היו עשרות אלפי תגובות חמות ותומכות ברשתות החברתיות ובתקשורת. הרגשתי שהצלחתי לשמח אנשים ולגרום להם להיות גאים בי. אני מאמין שלכל אחד יש כוח השפעה וכל אחד יכול להשפיע, אם באמת יתמיד ויעבוד קשה.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך אתה מתייחס אליהם? המבוגרים תמיד פרגנו לשגעונות שלי. אין מה לעשות - למבוגרים יש תמיד יותר ניסיון, הרעיון הוא ללמוד מהם את הדברים הנכונים ולקחת את הדברים שיגרמו לך להיות אדם מקצועי וטוב יותר, שמייצג דור עדכני וחדש.

מהם מקורות ההשראה שלך? כל האמנים הכי חזקים ששולטים כיום בתחום המוזיקה בעולם: ג'סטין טימברלייק, כריס בראון, אשר, ביונסה - אני אוהב לחקור אותם לעומק ולקבל השראה מכל אחד מהם.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני מקווה להיות אחרי כמה אלבומים מוצלחים, ולפחות אחד לא מוצלח - לפעמים צריך גם קצת להיכשל כדי להצליח. אני מקווה שאמשיך לגרום לאנשים ליהנות מהמוזיקה שלי.

13

תמיד אהבתי לספר סיפורים, מזה הכל התחיל

ליגל רז כוכבת רשת בת 17.5, מחיפה. העלתה סרטונים מצחיקים לסנאפצ*ט, וכשעברה לפייסבוק היא הפכה לוויראלית

כמה שנים את עושה את זה ולמה? פחות מחצי שנה. לפני כן העלתי סרטונים רק בסנאפצ'ט, והרבה ביקשו להעלות גם בפייסבוק. בהתחלה פחדתי, בסוף יצאתי לדרך וככה זה התגלגל. תמיד אהבתי לספר סיפורים לחברים שלי וכולם היו מקשיבים כאילו זה הסיפור הכי מיוחד שהם שמעו בחיים. ככה זה התחיל בעצם, כשחברים שלי נהנו מהסיפורים שלי.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: אני וחברות נסענו להיות קהל בחצי הגמר של "הכוכב הבא". בדרך עצרנו בתחנת דלק והחברות התרחקו ממני לכמה דקות. בדקה שהן הלכו כמה בנות התחילו לבהות בי ואחרי 3 דקות הן באו וקראו לכל הכיתה שלהן שהייתה במקום. כשהחברות חזרו הן היו צריכות להוציא אותי בכוח מההתקהלות שהייתה סביבי. זה היה מפתיע ומרגש.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך אתה מתייחס אליהם? בהתחלה אמא שלי פחדה שיתחילו לזהות אותי ושאולי אנשים שלא אוהבים את מה שאני עושה ינסו לפגוע בי. כיום כל המשפחה צוחקת ונהנית מהסרטונים שלי, אנחנו אפילו יושבים ורואים את הסרטונים ביחד. המחנכת שלי לשעבר שלחה לי הודעה "נהיית מפורסמת, הא?". וזה הצחיק אותי.

ספרי על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: רציתי להעלות סרטון שלי ולחצתי על סרטון אחר מביך שלא היה אמור לעלות. 2 דקות אחרי - שזה המון זמן כשיש לך הרבה עוקבים - קלטתי איזה סרטון העליתי. מחקתי אותו מהר ולא העליתי את הסרטון המקורי עד היום, מהפדיחה.

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? שחקנית בסדרות או קומיקאית. בעצם, הכי טוב שחקנית קומית.

14

כבר בישיבה החרדית הייתי מוכר כל דבר אפשרי

מטר שטיגליץ יזם בן 19, מחיפה. הוא יזם בנפשו - והרים מיזם שנועד לעזור לבני נוער אחרים להפוך גם הם ליזמים

איך ומתי התחלת? כבר בגיל צעיר, עוד כשלמדתי בישיבה חרדית במאה שערים, הייתי מוכר כל דבר אפשרי. בכיתה י"ב קנינו, כמה חברים, 15 אלף דגלי ישראל ופתחנו עסק קטן שבו העסקנו 70 בני נוער שמכרו דגלים ברחבי ישראל. אחרי זה השתתפתי בהאקתון Y, שם התחלתי לעסוק יותר ביזמות טכנולוגית. אני הגעתי מהעולם הפחות טכנולוגי וזו הסיבה שהחלטתי להכיר את כל עניין היזמות הטכנולוגית לאחרים: המיזם שהקמתי - 'וואו 2015', נועד להעלות את היזמות הצעירה על סדר היום, לחבר בין בני נוער שרוצים ליצור וליזום ולתת השראה לבני נוער באופן כללי.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: הרגע שבו סגרנו את האירוע הבא במרכז הקונגרסים. זה כבר אירוע ממש מכובד. פנו אלינו ומשם דברים התגלגלו מעצמם. דברים קורים מאוד מהר כי מאמינים בנו. קיבלנו טלפונים ממשרד הכלכלה, מעיריית חיפה. זה נותן לגיטימציה וכוח להמשיך בעשייה.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? אני חייל בודד, גרתי לבד בכל שנות העשייה שלי, לכן זה פחות רלוונטי עבורי. אני משתלב בעולם המבוגרים, אני מדבר איתם תכל'ס: איך מתקדמים הלאה. הם לא באים וטופחים לי על השכם ואומרים כל הכבוד.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: ניסיתי להקים סטארטאפ שמהווה אלטרנטיבה חינוכית לאפליקציות הימורים. התקדמתי לשלב גיוס הכספים ונתקלתי במחסום שלא הצלחתי לעבור וזה התגלגל, ואז הגיע הצבא וזה נשאר תקוע באותו מקום. אני מאמין שזה ייפתר בעתיד.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? יש הרבה דברים שאני אוהב ואשמח לעסוק בהם בעתיד. לעזור לאחרים לעשות את הדברים שהם אוהבים, לתת לאנשים את היכולת לעשות את מה שהם אוהבים על ידי השראה, אם באירועים או מתוך חברות. אני לא יודע - עוד יש לי זמן להחליט.

15

שיניתי דעות של אנשים, יצאו מהארון בזכותי

רומי אברג*יל פעילה גאה בת 15, מאשדוד. חשפה את סיפורה כטרנסג*נדרית צעירה והצליחה לפתוח את הלב - אפילו להומופובים

איך הכל התחיל? לפני 4 שנים, בגיל 11 וחצי, יצאתי מהארון בפני אמא שלי. תמיד ידעתי שאני רוצה להיות בת. מטרת החשיפה שלי בתוכנית "צינור לילה" הייתה לספר את הסיפור שלי וכך לעזור לאנשים ולבני נוער שמפחדים לצאת מהארון. שידעו שהם לא היחידים.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: אחרי הכתבה ב"צינור" גיליתי ששיניתי המון דעות של אנשים, המון יצאו מהארון בזכות הכתבה, בזכותי יש להם את האומץ. אני שמה לב שהרבה משתפים את הפוסטים שאני כותבת ברשת ושיש למילים שלי כוח.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים אלייך? אמא שלי מאוד תומכת. המורים מאוד מפרגנים. זה לא שגרתי לראות ילדה קטנה שבגיל הזה עושה משהו שהוא מאוד גדול ומשמעותי. גם הרבה מבוגרים לוקחים דוגמה ממישהי צעירה כמוני, שזה באמת משהו שהוא מדהים. אני מקבלת המון תגובות ממבוגרים שהכתבה שינתה להם משהו בתפיסה. חלקם היו הומופובים של ממש ושיניתי להם את צורת המחשבה ופתחתי להם את הלב.

מהם מקורות ההשראה שלך? מקור ההשראה שלי היא נערה טרנסג'נדרית בת 16 בשם ג'יין. אני שואבת ממנה המון השראה ומוטיבציה כי היא עברה את התהליך שלי באותו הגיל בדיוק. עקבתי אחר ההתמודדות שלה, היא מודל לחיקוי בכל מובן.

מה עוד את עושה בחיים? אני תלמידה, פעילה למען הקהילה, אוהבת לרקוד ג'אז ומעוניינת להתמקצע בתחום הריקוד. גם עושים סרט דוקו על חיי היום-יום שלי, שזו עוד נקודה חשובה בדרך להצלחה.

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני שואפת להצליח בתחום הדוגמנות. זה חלום ישן שלי. הייתי רוצה להמשיך להיות פעילה בקהילה הגאה, להשפיע כמה שיותר בארץ. השאיפה היא להשפיע גם בחו"ל, שאנשים יראו שבאתי ממדינת ישראל, שזו מדינה שנותנת לגיטימציה לנושא הזה.

16

המוזיקה בחרה אותי יותר משאני בחרתי אותה

אבישי רוזן זמר בן 17, מגבעת שמואל. פעם נקע את הרגל על הבמה אבל המשיך בהופעה - כי ההצגה חייבת להמשיך

כמה שנים אתה עושה את זה ולמה? בגיל 7 התחלתי להופיע בלהקה שנקראת *קינדרלך*. הופעתי בארץ ובחו"ל כ-5 שנים ובגיל 12 התחלתי בקריירת סולו. המוזיקה שאני עושה היא מצד אחד עכשווית ומתאימה לרוח של היום, ומצד שני משלבת מילים של אמונה ואלוקים. אחרי הוצאת האלבום הראשון התחלתי לכתוב בעצמי שירים ולעבוד על אלבום שני, שהפיק רמי קלינשטיין.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: הרבה אמרו לי שהשירה נוגעת בהם. הבנתי שלשירים שלי יש השפעה וזה שימח אותי. אנשים מזהים אותי ותומכים בי. הפנייה שלי בשירים היא לא רק לציבור הדתי - החיבור עם רמי קלינשטיין היה חיבור בין עולמות. יש את השורשים של האמונה אבל היא יכולה לגעת בכל בן אדם ואני חושב שמשם מגיע הכוח שלה.

מהם מקורות ההשראה שלך? מבחינה מוזיקלית אני מושפע מהרבה מאוד אמנים. אני אוהב את היצירה של אביב גפן: אני זוכר שהסתכלתי על הדרך שבה הוא לקח את המסרים שהוא מאמין בהם והעביר אותם לקהל גדול שהתחבר למילים ולמסר. ההשראה לא הגיעה דווקא מתוכן המסרים אלא לדרך, ניתן להעביר מסרים בשירה וכך לשנות ולהשפיע.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: וואו, לקחת אותי אחורה! כשהייתי בלהקה, נסענו לבלגיה, והיה שיר שחלק מהריקוד שלו הוא להתפרע על הבמה ולא ידעתי להעריך את גובה הבמה וקפצתי למטה והבנתי שזה היה ממש גבוה כשנקעתי את הרגל. למרות הכל המשכתי כי ההצגה היתה חייבת להימשך.

מה עוד אתה עושה בחיים? שירה מדוברת - אמירת שירה שהיא משחק בחרוזים ומסר מאחורי כל קטע. התחלתי לקחת בזה חלק ואפילו הוצאתי קליפ שנקרא "יום כיפור".

איפה את/ה רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני רוצה להמשיך לגדול לתוך עולם המוזיקה, המוזיקה בחרה אותי יותר משאני אותה.

17

מגיל צעיר קבעתי מה לובשים בבית

מיה שינדמן פאשניסטה בת 16, מסביון. רצתה לשתף את הדעות שלה על אופנה וסטייל, והפכה למובילת דרך אצל בני נוער, וגם אצל מבוגרים

איך התחלת לעשות את זה, ולמה? כבר בגיל צעיר מאוד אהבתי אופנה, קבעתי מה לובשים בבית ומה אני לובשת לגן. בגיל 12 רציתי לשתף את כולם בדעות שלי בנושא אופנה וסטייל, וחיפשתי פלטפורמה מתאימה. בת דודה שלי קנתה לי את הספר של "טי אי וי אי" בלוגרית אופנה מצליחה שכתבה ספר על הפעילות שלה. התרשמתי מהסיפור וממנה, ופתחתי את הבלוג שלי בעקבותיה.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: כשפתחתי את הבלוג נעזרתי בחברות כדי לפרסם אותו, וראיתי שאנשים באמת צופים. קיבלתי המון תגובות מההתחלה, אבל הכל היה בהדרגה. בחופש הגדול בין ח' לט' מישהי בים ביקשה להצטלם איתי, לא הבנתי כל כך מה היה שם. אני חושבת שזה היה הרגע הראשון שהבנתי שמכירים אותי.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך את מתייחסת אליהם? ההורים שלי ממש תומכים בי ונותנים לי את המרחב שלי וחופש בקבלת ההחלטות. המורים לא כל כך יודעים, האמת. נתקלתי בכל מיני נשים שעוקבות אחרי בבלוג וזה ממש הפתיע אותי, כי יש לי סטייל שבני נוער מתחברים אליו יותר ופחות נשים. אבל זה מחמיא שגם הן אוהבות.

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? איך? כן, מפרסום באינסטגרם, אבל זה תמיד גלוי לעוקבים שלי ואני בוחרת רק דגמים ומוצרים שאני אוהבת לפי הטעם האישי שלי. זה תמיד בא ממני ולא מהחברה.

ספרי על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: אני כל הזמן עושה פדיחות. יש לי בעיה נוראית בלזכור שמות. מישהי ניגשה אליי פעם ולא זיהיתי אותה, והתברר שאני והיא עובדות יחד. נזכרתי בעוד משהו: בשבוע האופנה במילאנו נכנסתי לחנות של פראדה ורציתי לשחק אותה בגלל שידעתי שיש שם הרבה אנשים מתחום האופנה, ועפתי מהמדרגות בכניסה על הפנים מול כל האנשים בתעשייה.

מה עוד את עושה בחיים? אני מדריכה בצופים. אני לא רואה טלוויזיה בכלל, זה משעמם אותי, אז יש לי זמן לדברים אחרים. אני משקיעה הרבה מזמני בבלוג ויש לי גם טור אופנה ב"ראש 1".

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? נורא בא לי לעצב, אני רוצה שתהיה לי חברת אופנה משלי.

18

החיים שלי הם ההשראה שלי

רועי עדין עורך וידאו בן 15, מהרצליה. סרטון שיצר בגיל 12 זכה ל-3 מיליון צפיות, והוכיח שיש לו את הכוח לשנות את החיים של אחרים לטובה

כמה שנים אתה עושה את זה, ולמה? הסרטון הראשון שיצרתי היה כשהייתי בן 12 בכיתה ו' ונקרא "ספונג' בוב אין דה ריל וורד". עד היום הוא זכה לכמעט 3 מיליון צפיות. משם הכל התחיל. לפני שנה התחלתי סדרה של סרטונים קצרים ביוטיוב שזכו לאהדה ולהכרה. כבר בגיל 8 התעסקתי עם המצלמה הביתית, צילמתי סרטונים וערכתי עם התוכנה הכי פשוטה במחשב, וממש התלהבתי מזה. אז הבנתי שאני חייב לעשות עם זה משהו יותר מקצועי. בגיל 11 קיבלתי מההורים שלי תוכנת עריכה מקצועית ומחשב טוב כדי שאוכל לעבוד וליצור.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: הרגע הכי משמעותי היה כשיצרתי את הסרט "גיבורים אמתיים" למען חולי סרטן. אחרי הצילומים של הסרט, אמא של אחד מהילדים שהופיעו בו אמרה שהוא בא אליה ואמר לה שהוא מרגיש חזק כמו גיבור על והוא ינצח את הסרטן. זה הרגע שבו הבנתי שלמה שאני אוהב לעשות יש כוח לשנות ולהביא אור לאנשים אחרים.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? כשיצא הסרטון של האגודה למלחמה בסרטן, בית ספר הקרין אותו באירוע של כל חטיבות הביניים בהרצליה לסיכום מחויבות אישית *אזרחות פעילה*, מול ראש העיר של הרצליה, שבירך ולקח על עצמו להפיץ את הסרט הלאה.

מהם מקורות ההשראה שלך? החיים שלי. למשל, אם אני עושה שיעורי בית וממש בא לי להיות בים אז אני יוצר סרטון שאני קופץ מהתמונה לים. בתחילת השנה היו יומיים עם אובך נוראי אז חשבתי לעצמי שהלוואי שהייתי יכול למחוק את האובך מהשמיים. העליתי את הסרטון עם ההדמיה המדוברת והוא הפך לוויראלי והופיע בערוץ 10, ערוץ 1 ו"הצינור".

האם הפעילות שלך מכניסה גם כסף? כן, פונות אליי חברות שרוצות עריכה לסרטים כיפיים קלילים שמתאימים לעידן של ימינו ולבני נוער. זה גם כיף וגם אני מרוויח כסף להמשך לימודים וציוד יותר טוב לעריכה.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? זו שאלה מטורפת. אני בטוח שבתחום הזה, כל מה שקשור לקולנוע ויצירתיות. אני רוצה להגיע לאיכויות בינלאומיות שדרכן אוכל להשפיע. אני אוהב לנצל את הכוח שלי לעשות דברים טובים ולהשפיע. זו הסיבה שעשיתי את הסרטון בקמפיין של האגודה למלחמה בסרטן.

19

אנשים תמיד אמרו לי - את חייבת לדגמן

סופיה מצ*טנר דוגמנית בת 15.5, מחולון. הגיעה לפגישה אצל רוברטו והוחתמה באותו יום, וכבר משמשת השראה לדוגמניות חדשות

איך התחלת לעשות את זה, ולמה? אנשים כל הזמן היו אומרים לי שאני צריכה לדגמן, אז חיפשתי באינטרנט סוכנות ושלחתי תמונות לרוברטו. אין סיבה מיוחדת, סתם החלטתי לנסות. מיד זימנו אותי לפגישה והחתימו אותי באותו יום.

ספרי על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: אחת הדוגמניות החדשות בסוכנות סיפרה לי שהיא שלחה תמונות לרוברטו בגלל הכתבה שראתה עליי בחדשות ערוץ 2. היום היא דוגמנית מאוד מצליחה ואני ממש שמחה בשבילה. אני מרגישה שיש לי חלק בהצלחה שלה.

איך המבוגרים מסביב התייחסו לזה בהתחלה? והיום? ואיך את מתייחסת אליהם? יש כאלה שמאוד מפרגנים ותומכים, ויש שאומרים שאני צעירה מדי לעולם הזה. התשובה שלי להם היא שזה הזמן שלי, ויש לי סוכנים ששומרים עליי ולא משאירים אותי דקה לבד. זה מקצוע מדהים שבזכותו אני מטיילת בעולם, מכירה המון אנשים חדשים וגם מרוויחה כסף. אני אסירת תודה על ההזדמנות הזאת!

מהם מקורות ההשראה שלך? אמא שלי. היא הקדישה את חיה לפרנס ולטפל בנו ולמרות הקושי היא אישה חייכנית ונעימה, ויודעת להעריך כל דבר קטן.

ספרי על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: פעם אחת, כשהייתי בפריז, לא קמתי לארוחת בוקר ומיד הלכנו למדידות במשרדים של דיור. במהלך המדידות התחלתי להרגיש לא טוב וכמעט התעלפתי. זאת הייתה קצת פדיחה, אבל כולם ממש דאגו לי, נתנו לי לשבת, הביאו לי מים ושלחו את השפית להכין לי מה שאני רוצה. מאז אני מקפידה מאוד לאכול ארוחת בוקר, זאת הארוחה הכי חשובה ביום.

מה עוד את עושה בחיים? אני תלמידה. עכשיו סיימתי כיתה י* בהצטיינות. לפני שהתחלתי לדגמן לא ייחסתי חשיבות ללימודים ולא הייתי משקיעה. כשהגעתי לסוכנות, רוברטו ורותם שמו המון דגש על כך שאלמד ושבנוסף לדוגמנית תהיה לי תעודת בגרות. לפעמים אני לוקחת איתי את שיעורי הבית לפריז ורותם עוזרת לי.

איפה את רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני מקווה לפתח קריירה בתחום הדוגמנות ולהגיע לכמה שיותר יעדים שהסוכנים שלי מציבים עבורי. אין מותג ספציפי שאני שואפת אליו, פשוט מקווה להמשיך להצליח בתחום.

20

מהרגע ששמתי ציור ברחוב - התחלתי להשפיע

שי ליטמן אמן גרפיטי בן 14, מתל אביב. סנסציית אמנות שעובד בקצב מדהים - ועכשיו גם רוצה לפנות לעולם המוזיקה

כמה שנים אתה עושה את זה, ולמה? תמיד עשיתי אמנות בדרך זו או אחרת. הציור הראשון שעשיתי על קיר היה כשהייתי בן 10. לפני שהתחלתי, הערצתי את אמן הגרפיטי Klone. פתחתי פייסבוק בשביל לכתוב לו. הוא אמנם לא ענה לי, אבל הייתי מעלה ציורים שלי לפייסבוק ומשתף תמונות של העבודות שלו. צלמת אמנות כתבה לי שאולי כדאי לי לעשות בעצמי. כל כך התרגשתי, ששאלתי אותה אם היא תסכים לצלם את זה, והיא אמרה שכן. כך התחלתי, היא צילמה וזה היה כל כך מרגש שהמשכתי.

ספר על הרגע שבו הבנת את כוח ההשפעה שלך: אני חושב שמהרגע ששמתי ציור ברחוב, זה התחיל להשפיע על אנשים. אנשים אמרו לי שהם חשו שאם ילד בן 10 יכול לעשות את זה, אז גם הם יכולים. ממש הבנתי שאני משפיע על אנשים כשכתבתי סטטוס מאוד מרגש בפייסבוק, והמון אנשים כתבו וסיפרו לי את סיפור החיים שלהם וכמה שזה גרם להם לחשוב אחרת. זה עדיין מוזר לי, שדברים שאני אומר או פעולות שאני עושה או ציורים שאני מצייר - משנים לאנשים את המחשבה או גורמים להם להבין דברים. אבל זה קורה.

איך המבוגרים מסביב מתייחסים לזה? היום המורים מהבית הספר מגיבים לזה בחיוב. המון אנשים מחמיאים לי ומעריכים אותי. לפני כן, היו כל מיני תגובות, היו אנשים שחשבו שאין לי מושג מה אני עושה. אנשים מאמינים למה שאני עושה מאז שהתפרסמתי. לפני כן לא תמיד הקשיבו למה שיש לי לומר.

ספר על פדיחה שעשית במסגרת העשייה שלך - או על כישלון: התערוכה הראשונה שלי. כתבתי להמון אמנים שאני מכיר, שאני מעריך ושממש חשוב לי שיבואו, ואף אמן לא הגיע. אז הרגשתי שזה כישלון. אבל בעצם, אי אפשר באמת להגיד שזה כישלון.

מהם מקורות ההשראה שלך? הדברים שאני רואה. איך שלפעמים אני מרגיש. לרוב מה שאני עושה קשור לחברה, לדברים שמקובלים חברתית ולדברים שלא. עשיתי פנזין של צילומים שצילמתי בבית ספר *השוואות*, שבו יש השוואות בין תמונות שצילמתי בטלפון שלי לתמונות מהאינטרנט, כמו למשל בין עין של חבר עם מחלת עור לעין של דוגמנית, או בין שלט לאוטובוס שאומר *זהירות, חלק מסתובב* לבין כיסאות גלגלים בבית אבות.

מה עוד אתה עושה בחיים? אני עובד עכשיו על אלבום קטן, של חמישה שירים. אני כותב ושר, ואנשים אחרים מנגנים. בקרוב נוציא שירים משם. כרגע אני מתעסק הרבה בכתיבת שירים.

איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים? אני מקווה שבמוזיאון ענק בניו יורק או בברלין. או משהו מהסוג הזה.