האם זה המהלך שיוביל לירידה חדה במחירי הסמארטפונים?

משרד הכלכלה הודיע כי גובש נוהל לפיו מוצרי סלולר מוחדשים המיובאים לישראל יעברו רק בדיקות מדגמיות ■ הערכות: המהלך עשוי להוביל להורדת מחירים של עשרות אחוזים ■ מדריכים בתחום

פוקימון גו, סמארטפונים
פוקימון גו, סמארטפונים

משרד הכלכלה והתעשייה גיבש הקלות ברגולציה ליבוא טלפונים נייד מוחדשים (refurbished). עד כה המחסום בשיווק טלפונים נייד מוחדשים במחירים תחרותיים עבר בתקינה, משום שמכון התקנים לא הסתפק בבדיקות מדגמיות אלא בבדיקה פרטנית לכל מכשיר מוחדש שיובא ארצה. כעת הנוהל מאפשר בדיקות מדגמיות, שיתורגמו לעלויות נמוכות יותר ליבואנים ולכדאיות להגדיל את הסגמנט הזה במכירה לצרכן.

הטלפון המוחדש צריך להיות בן 3 שנים וצריך לכלול סוללה חדשה ומטען חדש. לדברי משרד הכלכלה, היצרן היבואן יעניק לטלפונים המוחדשים אחריות כמו בטלפונים חדשים. 

הטריגר לשינוי בנהלים הגיע מפנייה של חברת אפל למשרד הכלכלה והתעשייה בבקשה להקל בערוץ הזה במטרה להוזיל את המחירים. ההערכות הן שהמחירים לטלפונים המוחדשים שנמכרים כבר כעת בכל העולם בצורה מוסדרת - יוזלו בעשרות אחוזים. התקינה החדשה מתייחסת לכלל היבואנים, והיא תקפה ליבוא של מכשירים מהיצרנים בחו"ל.

התקינה מתייחסת ליבוא של שלושה מכשירים ויותר - כך שהיא אינה משפיעה על צרכנים שרוכשים עצמאית מכשירים ניידים דרך אתרי אינטרנט בינלאומיים.

לפני כשנה אישר משרד התקשורת יבוא של טלפונים מוחדשים על-ידי יבואנים מקבילים. כעת למעשה האישור הזה מקבל תוקף של כדאיות שיבוא לידי ביטוי במחיר לצרכן. הכוונה היא שעד כה יבואנים נדרשו לשלם עבור תקינה סכומים שייקרו את המכשירים. כעת, עם ההקלות, ליבואנים נפתח שוק חדש עם פוטנציאל גידול. עד כה יובאו כמה אלפי מכשירים מוחדשים בשנה, ולפי הצפי שאפל העבירה למשרד הכלכלה, המספר הזה יגדל משמעותית. מספר הטלפונים החדשים שמגיעים ארצה מדי שנה עומד על יותר מ-3 מיליון מכשירים, כאשר ערך היבוא השנתי עומד על כ-3 מיליארד שקל.

טלפון מוחדש מגיע ארוז בקופסה. זהו טלפון שלא עבר תיקון אלא הוחזר ליצרן אחרי שדרוג למשל - הסוללה כאמור מוחלפת, והוא עובר תהליך של חידוש. על גבי הקופסה מופיע כיתוב כי מדובר בטלפון כזה. באפל, למשל, נטען כי הטלפונים המוחדשים זהים לחדשים באיכותם לאחר החלפת הסוללה, המטען וחלקים נוספים.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, מסר כי "פתיחת חסמי היבוא במגוון תחומים מחויבת בכדי לייצר תחרות, להרחיב את מגוון המוצרים ולאפשר לצרכנים ליהנות גם ממגוון מחירים. אנו מחויבים להגן באמצעות חסמים על בטיחות הציבור, וככל שחסם לא נועד למטרה זו - נדאג להסירו".