גוזרי הקופונים בהנפקת טבע: שילמה לחתמים 64.1 מיליון דולר

ההנפקה כללה שמות נוצצים של החתמים הגדולים בעולם ■ בכיר בשוק: כדי להבין את גודל ההנפקה - טבע שילמה השבוע עמלות שוות ערך להכנסת כל החתמים בארץ בשנתיים טובות

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

הנפקת הענק של טבע, שנחשפה ב"גלובס" תושלם היום ואיתה מגיע שלב התשלומים לחתמים. חתמי ההנפקה יקבלו עמלות של לא פחות מ-64.1 מיליון דולר. כאן המקום להדגיש כי מדובר בהנפקת ענק ולכן שיעור העמלה מההנפקה נחשב נמוך אולם כשמתייחסים לעמלות בערכים מוחלטים מדובר בסכומים גבוהים.

רשימת החתמים בהנפקת הענק הזו כוללת שמות נוצצים כמו: מריל לינץ', ברקליס, BNP, HSBC ועוד.

ההנפקה של טבע  יצאה לדרך לפני מספר ימים בארה"ב שם גייסה החברה מהמשקיעים 15 מיליארד דולר. הערב תשלים החברה את השלב השני בגיוס בהיקף של 5 מיליארד דולר (לאחר שאתמול גייסה כ-4.4 מיליארד דולר בשווקים באירופה). החברה, כזכור, זקוקה לכסף כדי להשלים את שלב המזומן בעסקת ארלגן שכולל תשלום במזומן של 33.75 מיליארד דולר.

כאמור, כדי להשלים את עסקת ארלגן, גייסה טבע בחודשים נובמבר ודצמבר 12 מיליארד דולר כש-7 מיליארד דולר גוייסו באמצעות הנפקת מניות ו-5 מיליארד דולר גוייסו באמצעות מימון בנקאי. לאחר השלמת גיוסי האג"ח מסתכמים המזומנים של החברה המיועדים להשלמת העסקה ב-32 מיליארד דולר מה שמחייב אותה לגייס 1-2 מיליארד דולר נוספים. ההערכות הן שהחברה תפנה לשוק ההון הישראלי כדי לגייס את הסכום הזה ובשוק מציינים שהנפקה בסדר גודל שכזה בישראל תזכה לביקושים היסטריים, בשוק לוהט שצמא לסחורה טובה. 

גורם מרכזי בשוק ההון אמר היום ל"גלובס": "כדי להבין את עוצמת טבע וגודל הגיוס צריך לראות את העמלות שהיא שילמה. סכום עתק של 64. 1 מיליון דולר אלה ההכנסות של כל החתמים בישראל במשך שנתיים, ואני מדגיש שנתיים טובות".

מטבע נמסר בתגובה: "לאחר השלמת הגיוס המוצלח בארה"ב ובאירופה אין לחברה צרכים מימוניים נוספים. אפשרות לגיוס בישראל תיבחן בעתיד".