השידור הציבורי: התאגיד מוטרד מחוקיות אתר השידור ברוממה

כך עולה ממסמכים שהגיעו ל"גלובס" ■ אגודת העיתונאים בירושלים הגישה רשימת תלונות לוועדת הכלכלה על תאגיד השידור, בהן "עבירות על כללי מינהל תקין" ו"מינויים לא מקצועיים"

בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר
בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר

ברקע לדיון בוועדת הכלכלה היום (א') אחר-הצהריים, כדי לדון בסוגיית דחיית תחילת השידורים של תאגיד השידור הציבורי ל-2018, ואחרי שגם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה היום, נמשכים חילופי ההאשמות בין אנשי רשות השידור הוותיקים לבין אנשי התאגיד.

אחד מהנושאים שעומדים על הפרק כידוע הוא מעבר התאגיד לירושלים והאפשרות שהוא יחל לשדר כבר בחודשים הקרובים מרוממה, שם פועלת רשות השידור.

ממסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי על פניו אנטנת השידור ברוממה פועלת למעשה ללא היתר כבר שנים ארוכות, ומבלי שהיא מנוטרת - כך שלא ניתן לבדוק עד כמה פעילותה מסוכנת לסביבה ולתושבים.

בפרוטוקול של ישיבה שעסקה ברישוי אתרי רשות השידור מופיעים דבריו של עודד בירגר, המשנה למנכ"ל רשות השידור, שמהם עולה כי האתר ברוממה (ואתרים אחרים שכבר נסגרו או הועברו לידי בזק) פועל לפחות נכון לזמן הישיבה, מאי 2016, ללא היתר, והוא מבקש לבדוק האם ניתן לקבל היתר זמני לפעילותו עד לתחילת שידורי התאגיד.

כזכור, בעבר הושגה הסכמה כי התאגיד יחל את פעילותו באולפנים במודיעין, אך נגד ההחלטה הוגש בג"ץ של עיריית ירושלים, שאליו הצטרפה גם אגודת העיתונאים בבירה, ובית המשפט הורה למדינה לנמק מדוע השידורים לא יתחילו מרוממה.

גורמים בתאגיד הדגישו היום כי יש לקחת בחשבון את הבעיות החוקיות ברוממה במסגרת הדיונים המשפטיים הנערכים בימים אלה ובהתייחס לאופציה שהועלתה כי שידוריו יתחילו מרוממה.

מרשות השידור לא נמסרה תגובה לדברים עד לפרסום הידיעה. 

"יחס מבזה"

מנגד, במכתב ששיגרה היום אגודת העיתונאים בירושלים לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת, מפורטות שורה קשה של ההאשמות ותלונות על מה שמתרחש בתאגיד השידור החדש, וביניהן "עבירות על כללי מינהל תקין", "מינוי בכירים על בסיס נפוטיזם וקשרים משפחתיים", "מנויים לא מקצועיים" "חוזי העסקה לא חוקיים" ועוד.

עוד מוחים אנשי אגודת העיתונאים על "פגיעה במעמדם ויחס מבזה לעובדי רשות השידור". במכתב נאמר כי "עובדים ברשות השידור התלוננו בימים האחרונים כי התאגיד מפעיל לחץ ואיומים במטרה להחתימם לעבודה בתאגיד, זאת על אף שהם החלו משא-ומתן בתום-לב. הנהלת התאגיד משתהה בתשובות לשאלות העובדים, ולאחר תום 21 יום מקבל העובד הודעה כי תוקף ההצעה והחוזה פגו".

מבדיקה שערך "גלובס" בנושא עם מספר עובדים מרשות השידור, עולה כי אכן עובדים שקיבלו הצעה לעבור לתאגיד השידור החדש מרגישים כי המשא-ומתן עמם מנוהל בצורה לא הוגנת. "אתה מקבל הצעה שחלק מהסעיפים בה נראים לך, ולגבי אחרים יש לך השגות, וחלק מהנתונים בה בכלל לא רלוונטיים, כמו שעות עבודה לא מתאימות וכו'", מספר אחד העובדים. "העליתי את ההשגות שלי, ובמשך תקופה ארוכה אף אחד לא חזר אליי. כשהם חוזרים, פרק הזמן של ה-21 יום כבר עומד לפוג, ואתה נמצא לכאורה בעמדת נחיתות במשא-ומתן".

בתאגיד מסרו בתגובה לדברים כי אף על-פי שהחוק קובע כי ניתן לראות במי שלא השיב להצעה שהוגשה לו כמי שסירב לה, הם אינם פועלים כך כלפי עובדים שהשיבו להצעה והחלו במשא-ומתן לגביה, גם אם חלפו 21 יום.

לגבי יתר ההאשמות במסמך ששיגרה היום אגדות העיתונאים בירושלים, הסתפקו בתאגיד בתגובה כללית: "תאגיד השידור הישראלי ממשיך להיערך באופן מואץ לתחילת שידורים ב-30 בספטמבר ומגייס עובדים על בסיס קריטריונים מקצועיים והתאמה בלבד. התאגיד הוקם נוכח כשלי רשות השידור ופועל על-פי חוק. בניגוד לנהלים ולנורמות שהושרשו בעבר בשידור הציבורי, התהליכים בתאגיד מקצועיים, ואת הליך הגיוס מלווה יו"ר ועדת האיתור, השופט בדימוס עזרא קמא, המפקח על הקליטה והמיונים, שאף ציין לשבח את התנהלות התאגיד תוך הדגשת השוויוניות והמקצועיות הרבה בהן נערכים הראיונות. בכוונתנו לייצר שידור ציבורי אחר לעם ישראל - בלתי תלוי, איכותי ומקצועי - וכך נעשה".

עוד נודע היום כי בתאגיד החליטו לשכור את חברת הלובינג פוליסי של בוריס קרסני כדי שתייצג אותם במסדרונות הממשלה. פוליסי היא חברת הלובינג הגדולה בישראל, והיא מייצגת גופים רבים, חלקם גופי תקשורת.

 

באקדמיה מודאגים

הסערה הציבורית סביב הניסיונות לדחות את תחילת שידורי התאגיד והתערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והממשלה בראשותו גם בנושאים כמו המכרז לערוץ הכנסת ופעילות גלי צה"ל, פרסמו היום 12 ראשי בתי ספר לתקשורת "גילוי דעת", בו הביעו את דאגתם מהמצב.

"אנו רואים בדאגה את ניסיונות ההתערבות של הרשות המבצעת בתאגידי השידור הציבורי בישראל - רשות השידור (שבפירוק), תאגיד השידור הישראלי (בהקמה) וגלי צה"ל - וכתוצאה מכך ביכולתם לבצע את עבודתם בצורה חופשית ומקצועית".

עוד כותבים אנשי האקדמיה: "אנו רואים בחומרה החלטות איומים ומעשים שכל מטרתם להטיל מורא ולהחליש כלי תקשורת ציבוריים. חופש הביטוי וריבוי הדעות אינם אינטרס פוליטי או מגזרי, הם התשתית שמאפשרת דיון ציבורי נרחב בסוגיות חברתיות, תרבותיות, כלכליות ופוליטיות... והם תנאי הכרחי לקיומה של דמוקרטיה בריאה. אנו קוראים לציבור להצטרף אלינו בקריאה ובמאבק נגד מי שמהלך אימים על עיתונאים וכלי תקשורת בישראל".

על המכתב חתומים בין היתר, פרופ' איתן גלבוע מאוניברסיטת בר-אילן ויו"ר האגודה הישראלית לתקשורת; ד"ר דניאל דור, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב; ד"ר יובל דרור, דיקאן בית הספר לתקשורת במכללה למינהל; ופרופ' עמית שכטר, ראש המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון.