נתניהו וכחלון סיכמו: תאגיד השידור יעלה בסוף אפריל 2017

תאגיד השידור: "נהיה ערוכים לעלות עם שידור מלא כבר ב-1 בינואר 2017" ■ שר האוצר: "אם התאגיד יהיה מוכן לעלות לשידור ב-1 בינואר - הוא יתחיל לשדר"

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

לאחר שבוע של סערה בנוגע למועד פתיחת השידורים של תאגיד השידור הציבורי החדש וסגירת רשות השידור הנוכחית, הגיעו היום (ב') משרדי התקשורת והאוצר להסכמה בנושא.

על-פי הסיכום בין ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו ובין שר האוצר משה כחלון, המועד החדש לתחילת שידורי התאגיד יהיה 30 באפריל 2017, כשהחל מינואר 2017 יוכלו אנשי התאגיד לבקש את אישור השרים לעלות לשידור ולהקדים את עלייתם לאוויר עוד לפני אפריל 2017.

כזכור, עד לפני שבוע, מועד פתיחת שידורי התאגיד, כפי שהוא נקבע בחוק, היה 1 באוקטובר 2016. אלא שאז הודעה דרמטית שהגיעה דווקא מההסתדרות בישרה כי במשרד התקשורת החליטו לדחות את פתיחת תאגיד השידור וסגירת רשות השידור ביותר משנה, לינואר 2018.

כעת, כאמור, המועד האחרון לעליית התאגיד לאוויר יהיה מוקדם יותר, אפריל 2017, מה שמהווה נסיגה מסוימת מעמדת משרד התקשורת וראש הממשלה, אך בסביבת התאגיד, וכך גם גורמים אחרים במערכת הפוליטית, יצאו מהליך הפשרה הזה עם טעם חמוץ.

נראה כי דווקא בסביבת ראש הממשלה יכולים להיות מרוצים, בהנחה שמה שביקשו להשיג במהלך הזה היה זריעת אי-ודאות והוצאת הרוח ממפרשי התאגיד שכבר עמד על סף עלייה לשידור (אם כי במתכונת מצומצמת שטיבה אינו לגמרי ברור).

בהודעה הרשמית מטעם משרד התקשורת נמסר היום כי "ראש הממשלה ושר התקשורת הנחה את מנכ"ל משרד התקשורת לעבוד בשיתוף-פעולה מלא עם שר האוצר ואנשיו במטרה להמשיך ולקדם את פתיחת שידורי התאגיד, וזאת תוך שמירה על ריסון תקציבי".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר כי "ההחלטה משקפת את מלאכת האיזונים שחייבת להיעשות על-מנת להבטיח את המוכנות של התאגיד לשידור ציבורי ראוי ומצד שני לדאוג לעובדים". 

התאגיד: נהיה מוכנים כבר בינואר

מוקד המחלוקת יעמוד כעת סביב התאריך ינואר 2017. בתאגיד ישאפו לעלות לאוויר כבר במועד זה, וכך גם עולה מהודעת התגובה שיצאה מטעמו, בה נאמר כי "התאגיד יפעל לקיום ההסכמה בין שרי האוצר והתקשורת, ויהיה ערוך לעלות עם שידור מלא, איכותי, פלורליסטי ועצמאי כבר ב-1.1.17, מתוך ציפייה שהממשלה תעמוד בהתחייבותה ותאפשר לו לעשות כן".

יחד עם זאת, על-פי הסכם הפשרה שהושג, כדי לעלות לפני סוף אפריל 2017, יידרש התאגיד לקבל אישור מנתניהו וכחלון. מי שלא מאמין בכנות כוונותיו של ראש הממשלה ושר התקשורת, יכול להניח שהוא לכל הפחות יתמהמה מאוד במתן חתימתו על אישור כזה.

אולם גם מעבר לעניין עמדתו של נתניהו וכנות כוונותיו, כרגע כלל לא ברור על מה אמור להסתמך מתן או אי-מתן האישור מצד השרים. האם הם יבחנו את לוח השידורים שהתאגיד מתעתד להעלות, ואם כן מה יהיו הקריטריונים שלפיהם הם יחליטו אם הוא כשיר לפתוח בשידוריו. 

שר האוצר משה כחלון אמר היום בישיבת סיעת כולנו: "נפגשתי עם ראש הממשלה מספר פעמים בימים האחרונים בנושא תאגיד השידור הציבורי. סיכמתי עם ראש הממשלה שב-1 בינואר 2017 יודיע לנו מנכ"ל התאגיד הציבורי אם הוא מוכן לעלות לשידור. אם המנכ"ל יאמר שהוא מוכן - התאגיד יעלה לשידור. אם מסיבות כלשהן התאגיד לא יהיה מוכן, הוא יעלה ב-30 באפריל 2017 לכל המאוחר".

לדברי כחלון, "יש חשיבות גדולה לשידור ציבורי חזק. שידור ציבורי חזק זה דמוקרטיה חזקה, שידור ציבורי חזק זה חברה חזקה, שידור ציבורי חזק זה תקשורת חזקה. 

"עד סוף השנה הזאת לא יהיה צורך בתוספות תקציביות. אנחנו נעשה הכול בכדי שהתאגיד יעלה לשידור ב-1.1.2017 ויפעל בצורה המיטבית לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל". 

מדוברות האוצר נמסר כי "העלות השוטפת לאחזקת רשות השידור לאחר חודש ינואר 2017 תעמוד על כ-10 מיליון שקל לחודש. בנוסף, סוכם בין המשרדים כי תחול התייעלות משמעותית במטרה למזער את העלויות, ובכל מקרה משרד האוצר לא רואה כל סיבה שהתאגיד החדש לא יתחיל לשדר ב-1 בינואר 2017". 

דיון סוער 

אתמול (א') עוד קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דיון סוער בהחלטה על דחיית תחילת פעילות התאגיד, שבדיעבד - ואולי לא רק בדיעבד - נראה מעט מיותר. ח"כ כבל כבר אמר במהלך הדיון כי "ברור שה-1 באוקטובר כבר לא יהיה. אנחנו מבינים איפה הקואליציה ואיפה הדינמיקה".

ההתבטאות המעניינת ביותר הייתה שייכת לח"כ דוד ביטן מהליכוד, שאולי ביטא את רחשי ליבו של נתניהו, כשאמר בוועדה כי "בינתיים התקשורת היא כל הזמן נגד הליכוד, יכול להיות שהיא חופשית מדי".

ח"כ ד"ר נחמן שי מסר היום: "אני שמח על ההחלטה להעניק לתאגיד זמן כדי לעמוד על הרגליים. הצעת החוק שהגשתי אתמול הקדימה והציגה לוח זמנים זה, תוך מתן גמישות להנהלת התאגיד לגבי תחילת השידורים. תאריך זה הוא סופי ואחרון. להקים תאגיד שידור אינו פיתוח של פצצה אטומית. זה כבר נעשה פה. ראש הממשלה והמערכת כולה אינם יכולים להמשיך ולהתעלל בעובדי הרשות ובעובדי התאגיד. חוסר הודאות ושינויי ההחלטות שוב ושוב פוגעים באלפי עובדים, ובכלל זה המפיקים העצמאיים שמחכים לרגע הזה הרבה שנים".