בעקבות דרישת גפני: נדחתה ההצבעה על התקציב הדו-שנתי

הדחייה נועדה לאפשר לאוצר להכניס שינוי בחוק, לפיו אם יידרשו שינויים תקציביים בסוף 2017, תיאלץ הממשלה לחזור לוועדת הכספים חודש לפני השינוי

ההצבעה בוועדת הכספים על הצעת החוק לתקציב דו-שנתי נדחתה למחר על מנת לאפשר לאוצר להכניס שינויים לנוסח החוק, כך החליט יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני. השינוי המרכזי שדורש גפני מהאוצר להכניס לחוק הוא שבמקרה שהאוצר יבקש להכניס שינויים לתקציב 2018 - יהיה עליו להודיע על-כך לוועדת הכספים חודשיים מראש לפחות, על-מנת לאפשר לוועדה לקיום דיון רציני השינויים המבוקשים.

המועד האחרון להודיע על הכנסת שינויים יהיה לפיכך ה-1 לנובמבר 2017, ולא תום 2017, כפי שעולה מהנוסח הנוכחי של הצעת החוק. גפני אמר בדיון כי "התקציב הדו-שנתי הוא ברירת מחדל ואף שהדיון העקרוני בגינו כבר התקיים ויש התחייבות קואליציונית של המפלגות לתמוך בו, אנחנו פועלים להבטיח את קיומם של כמה שיותר תיקונים ובלמים לקראת 2018. זה הרע במיעוטו, לאחר שלוקחים מהכנסת את היכולת לאשר את תקציב 2018".

הצעת חוק התקציב הדו-שנתי מעגנת את ההסכמות בין שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו על העברת תקציב דו-שנתי לשנים 2017-18. לאור הסתייגות הדרגים המקצועיים באוצר ממתכונת תקציב דו-שנתי הוחלט כי תקציב 2017-18 יעוגן כהוראת שעה כלומר כשינוי זמני במתכונת הקבועה - בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון שגרס כי המעבר לתקציב דו-שנתי חייב להיות שינוי קבוע.

בתשובה לשאלה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בנושא, אמר הממונה על התקציבים אמיר לוי השיב על כך כי "הממשלה קיבלה את עמדתנו שזה בעייתי ואנחנו מדינה מאוד ייחודית בנושא הדו-שנתי ולכן הצענו ללכת לדו-שנתי כהוראת שעה, עם מנגנון ההתכנסות למנוע התבדרות במדדים הכלכליים. זאת כניסיון נוסף במקום לשנות כבר עתה את חוק היסוד".

במרכז הדיונים בוועדה עומד מנגנון ההתאמה שמאפשר לאוצר לערוך שינויים בתקציב השנה השנייה (2018) במקרה שיתברר כי הכנסות המדינה צפויות להיות נמוכות משמעותית מהתחזית שעליה נבנה תקציב 2018. מדובר בהפקת לקחים מתקציב 2011-2012 שבו תחזית ההכנסות של האוצר שהוכנה ב-2010 פספסה את ההכנסות בפועל בכתוצאה מכך נוצר גירעון תקציבי גדול שחייב את האוצר לנקוט בצעדי חירום ובהם העלאת מסים, כדי לסגור את הבור התקציבי. לוי אמר כי שסתומי הביטחון שבהם מצויד התקציב הדו-שנתי הנוכחי הם כפולים: "מחד, הנומרטור שאושר בוועדת הכספים ושקובע שהממשלה לא יכולה לקבל התחייבויות ללא מציאת מקורות שנים קדימה. ומצד שני מנגנון 'ההתכנסות' לביצוע התאמות במקרה של אי עמידה בתחזיות בסוף 2017. עושים תחזית הכנסות מעודכנת ואם יש סטיות של מעל 10 מיליארד שקל - זה יחייב את הממשלה להגיש תכנית עם צעדים למניעת ההתבדרות הזאת. הצעת החוק הנוכחית כוללת מנגנון שפותר את הבעיות שהתגלו בתקציב הדו-שנתי של 2011-2012".