מאגר הגז תמר הניב לישראמקו רווח של 73 מיליון דולר ברבעון

מחלקה היחסי של ישראמקו ניתן לגזור כי המאגר כולו הניב במחצית השנה הכנסות נטו של 654 מיליון דולר בקירוב, מהן כ-331 מיליון דולר ברבעון השני

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

שדה הגז הטבעי תמר, פרת מזומנים בחסות חברת החשמל שאחראית על 50% מהכנסות המאגר, הפך את שותפות החיפושים ישראמקו  למכונת רווחים אדירה. ישראמקו, המחזיקה 28.75% מהזכויות במאגר, רשמה במחצית הראשונה של 2016 רווח נקי של 138.2 מיליון דולר - גידול של כ-18% ביחס למחצית המקבילה. ברבעון השני רשמה השותפות זינוק משמעותי של כ-66%, לרווח נקי של כ-72.8 מיליון דולר - קצב רווחים שנתי של כמעט 300 מיליון דולר וזאת לעומת רווח של כ-267.5 מיליון דולר שרשמה בכל 2015.

בישראמקו, שבראשות חיים צוף וקובי מימון, מסבירים כי הזינוק ברווחי השותפות "נובע בעיקר מגידול בכמויות הגז שנמכרו ממאגר תמר, וזאת בעיקר עקב ביקושים גבוהים יותר לעומת התקופות המקבילות אשתקד".

מדוחות ישראמקו עולה כי ההכנסות ממכירת גז וקונדנסט (סוג של נפט גולמי הנמתקבל בתהליך הפקת הגז) על-ידי תמר, כלומר התמורה על התפוקה - בניכוי תמלוגים לבעלי עניין ולמדינה והוצאות הפקת הגז והקונדנסט שנמכרו - הניבו לה הכנסות נטו בהיקף כספי של כ-188 מיליון דולר במחצית, וסך של כ-95 מיליון דולר ברבעון השני בלבד.

מחלקה היחסי של ישראמקו במאגר תמר ניתן לגזור כי המאגר כולו הניב במחצית השנה הכנסות נטו של 654 מיליון דולר בקירוב, מהן כ-331 מיליון דולר ברבעון השני. יחידת ההשתתפות של ישראמקו עלתה מתחילת השנה ב-10% לשווי של 9.3 מיליארד שקל.

שינויים בבעלות על תמר

לפני כחודש וחצי חתמו קבוצת הביטוח והפיננסים הראל וקרן התשתיות תש"י, שבניהול ירון קסטנבאום ובבעלות חלקית של הראל, על הסכם לרכישת 3% מהזכויות במאגר הגז תמר מידי נובל אנרג'י האמריקאית - בעסקה שמשקפת למאגר תמר שווי של כ-12.3 מיליארד דולר.

בנוסף, לשותפות הייעודית של הראל ותש"י הועמדה אופציה לרכישת עד 1% נוסף לפי אותו שווי חברה. המוכרת, נובל אנרג'י האמריקאית, מתחילה בכך את דרכה לעמידה בהוראות מתווה הגז להפחתת חלקה בתמר מ-36% ל-25% לכל היותר, וזאת בשל החזקות שיש לה גם במאגר הגז לוויתן.

על פי מתווה הגז, אותו אישרה הממשלה, נובל הייתה מחויבת לדלל את החזקותיה במאגר תמר ולמכור 11% ממניות תמר בתוך שש שנים. לצד המכירה הנוספת שנובל תידרש לה, בעקבות מתווה הגז, גם בעלת הזכויות העיקרית בתמר - קבוצת דלק של יצחק תשובה המחזיקה 31.25% מהזכויות באמצעות השותפויות דלק קידוחים ואבנר - תידרש למכור את החזקותיה במאגר.

מאגר הגז הטבעי תמר ממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחופיה הצפוניים של ישראל, בעומק של 1,678 מטר, והגז הטבעי בו מופק באמצעות פלטפורמת הפקה מול חופי אשדוד. את שנת 2015 סיימו שותפויות הגז המקומיות השותפות בתמר עם רווחים עצומים, שעתה נראה שהם רק הולכים ותופחים.

כך, ב-2015 כולה רשמו דלק קידוחים ואבנר (המחזיקות 31.25% מהמאגר בחלקים שווים) רווח מצרפי של 218 מיליון דולר, בעוד השותפות ישראמקו (28.75%) רשמה רווח נקי של 267 מיליון דולר ואילו חברת אלון גז (4%) רשמה אשתקד רווח של 86 מיליון שקל.