המשקיעים רוכשים דירות ע"ש הילדים ומתחמקים ממס

"יש פרויקטים שלמים באזורי ביקוש שרשומים על שמות הילדים" ■ ובינתיים השוק רותח: היקף המשכנתאות שניתנו באוגוסט - לפחות 5.5 מיליארד שקל ■ מדריך וחישוב מס רכישה

יריד דירות / קרייג אריאב
יריד דירות / קרייג אריאב

עד לא מזמן חודש, שבו ניתנו משכנתאות בהיקף של 5 מיליארד שקל, נחשב לחודש חריג - כעת נראה כי הנתון הגבוה הזה מתחיל להתבסס כנורמה בשוק. לפי הערכות במערכת הבנקאית, חודש אוגוסט צפוי להסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל, כאשר ישנם בנקים שמעריכים כי המספר אף עשוי להתקרב לכיוון ה-6 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות הממוצע ב-12 החודשים האחרונים עמד על 5.1 מיליארד שקל, כך שמדובר בנתון הגבוה בלפחות 8% מהממוצע. "אוגוסט נחשב מסורתית לחודש חזק, כי אנשים מנצלים את החופשה למעבר דירה. אבל גם אם מנטרלים את זה, צריך לזכור שהשוק הוא חזק, וזה לא הולך להשתנות. להערכתי בחודשים הקרובים נראה נתונים גבוהים ואת שנת 2016 נסיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של יותר מ-60 מיליארד שקל", העריך גורם בכיר בשוק המשכנתאות.

בבנקים מציינים כי גם ההנחיה האחרונה של שר האוצר, משה כחלון, על מיסוי בעלי דירות של 3 נכסים ומעלה לא תצנן את השוק. "בעקבות ההנחיה הזו, אנחנו רואים עלייה בתופעה שבה משקיעים רושמים את הדירות על שם הילדים, וכך חומקים ממס רכישה, מס שבח בעת המכירה והמס החדש", אומרים בבנקים.

 

פרויקטים שלמים על שם הילדים

"יש פרויקטים שלמים באזורי ביקוש, שרשומים על שם הילדים. רואים את זה כי בעל הנכס הוא בעל הכנסה נמוכה ואילו הוריו רשומים גם כן כלווים", אומר גורם בנקאי.

עוד אומרים בבנקים, שרמת הביקושים היא עדיין גבוהה והיא ממשיכה להתחזק, בעיקר בשל פעילות של מספר מגזרים, בהם משקיעים מחו"ל, העוברים לישראל על רקע האנטישימיות, שמאפיינת לא מעט מדינות. כמו כן ישנה עלייה בביקושים במגזר החרדי והערבי, וגם כמובן הגידול הטבעי באוכלוסייה.

למרות הביקושים הגבוהים, לא בכל הבנקים מתלהבים להגדיל את החשיפה למגזר המשכנתאות. מהדוחות הכספיים שפרסמו באחרונה הבנקים עולה, כי המגמות שאיפיינו את הרבעון הראשון נמשכו גם ברבעון השני - התמתנות בפעילות של הבנקים הגדולים ועלייה בבינוניים. כך למשל, לאומי הפחית ביותר מ-40% את המשכנתאות החדשות ל-6.8 מיליארד שקל, לעומת 11.8 מיליארד שקל במחצית המקבילה. בנק הפועלים סיים את המחצית הראשונה של שנת 2016 עם משכנתאות בהיקף של 6.1 מיליארד שקל. הבנקים הגדולים מורידים רגל מהגז בפעילות המשכנתאות על רקע דרישות ההון הגבוהות של בנק ישראל (דרישות ההון של הבנקים הגדולים גבוהות יותר משאר הבנקים).

לעומת זאת, מזרחי-טפחות, שהוא גם השחקן הגדול בתחום, ממשיך להגדיל נתח שוק על חשבון הבנקים הגדולים. היקף המשכנתאות החדשות של הבנק במחצית הראשונה עמדו על 12.6 מיליארד שקל - בדומה לאלה של פועלים ולאומי ביחד. גם דיסקונט החל להרים ראש, ולהגביר פעילות. היקף המשכנתאות החדשות של הבנק במחצית הראשונה עמד על 3.3 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל בלבד במחצית המקבילה.

היקף המשכנתאות מתחילת השנה
 היקף המשכנתאות מתחילת השנה