בצל הצעת הרכש: רבעון חזק לכלכלית ירושלים עם רווח של 51 מיליון שקל

בסיכום המחצית הראשונה עמד הרווח של כלכלית על 82 מיליון שקל לעומת הפסד של 231 מיליון שקל בתקופה במקבילה ■ המנכ"ל דודו זבידה: "נמשיך למכור נכסים מחוץ לישראל ובמקביל לפתח וליזום נכסים בתוך ישראל"

דוד זבידה / צילום: תמר מצפי
דוד זבידה / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים , אותה מוביל המנכ"ל דודו זבידה, הציגה הבוקר תוצאות משופרות לרבעון השני של 2016 ולמחצית הראשונה של השנה. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח של 51.4 מיליון שקל ברבעון לעומת הפסד של 116.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

התוצאות של כלכלית ירושלים פורסמו יום לאחר הצעת רכש מפתיעה לכ-29% ממניות החברה שהוגשה על-ידי האחים עופר ונתי סיידוף, ישראלים לשעבר הפועלים בארה"ב בתחום הנדל"ן. האחים, שאינם מוכרים בשוק ההון המקומי, מציעים לרכוש את המניות תמורת סכום כולל של 533 מיליון שקל, לפי מחיר של 7.25 שקל למניה הנמוך בכ-12% ממחיר השוק. הרכישה תבוצע באמצעות חברה בשם Shayma Investments שהתאגדה לפני חודש וחצי באיי הבתולה (BVI) וההצעה מותנית בהיענות מלאה של המחזיקים לכמות המבוקשת.

נכון להיום, בעלת עניין מרכזית בכלכלית ירושלים היא חברת סאמיט של זוהר לוי, עם 19.4% מהמניות. איש העסקים דוד פורר מחזיק ב-12% מהמניות, הפניקס מחזיקה 10.3% ואלטשולר שחם 9.6%. אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם, מחזיק בכ-9.3% מהמניות ואיש העסקים משה הבא, יו"ר בזק בינלאומי לשעבר, מחזיק בכ-5%.

כלכלית עצמה היא חברת החזקות שבבעלותה 78.3% ממניות מבני תעשיה ו-100% מדרבן - המתמקדות בפעילות נדל"ן בישראל, אירופה וקנדה; כ-78% ממירלנד הפועלת ברוסיה (ונמצאת תחת הסדר חוב) ויש לה פעילות גם באוקראינה ובבלארוס באמצעות חברת סויטלנד.

בשורה העליונה הציגה החברה ירידה של 24.6% בהכנסות ברבעון בשל המשך מכירת נכסים במטרה לצמצם את היקף התחייבויותיה ואלה הסתכמו ב-336.3 מיליון שקל. בהתאם, הרווח הגולמי הצטמק ב-13% ל-218.5 מיליון שקל. הרווח התפעולי, מנגד, קפץ ב-359% ועמד על 165.7 מיליון שקל הודות לירידה חדה בשערוכי הנכסים השליליים, שהסתכמו ברבעון בכ-10 מיליון שקל בלבד לעומת ירידת ערך של כ-330 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בחצי הראשון של השנה הציגה כלכלית הכנסות של 667.1 מיליון שקל, ירידה של 29.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי עמד על כ-427 מיליון שקל, ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואילו הרווח התפעולי גדל ב-7.9% והסתכם בכ-291.5 מיליון שקל. הפעילות ברוסיה (מירלנד) הסבה לכלכלית הפסד של 59 מיליון שקל בתקופה זו לעומת הפסד של 180 מיליון שקל אשתקד ואילו הפעילות באוקראינה ובלארוס (סויטלנד) גרמה להפסד של 23 מיליון שקל לעומת הפסד של 80 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה הציגה כלכלית רווח נקי של 82 מיליון שקל בחצי הראשון לעומת הפסד של 231 מיליון שקל באותה תקופה אשתקד.

ההכנסה התפעולית הנקייה (NOI) מנכסים מניבים, בדוח המאוחד, הצטמקה ב-11% בחצי הראשון של 2016 ל-440 מיליון שקל על רקע מכירת נכסים בגרמניה, צרפת וקנדה. נכון לסוף הרבעון השני לקבוצה נדל"ן להשקעה בשווי של כ-12.5 מיליארד שקל.

על רקע גיוסי הון שהוביל זבידה בשנה האחרונה ושהזרימו לקופת החברה יותר ממיליארד שקלים, לצד השיפור בפעילות החברה, גדל ההון העצמי של כלכלית לכ-2.7 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני - לעומת כ-1.8 מיליארד שקל בסוף 2015. שווי השוק של החברה עומד על 2.1 מיליארד שקל לאחר זינוק של 50% במניית החברה בחצי השנה האחרונה.

על החברה לפרוע בשנה הקרובה התחייבויות בהיקף של כ-981 מיליון שקל לבעלי האג"ח שלה, לבנקים ולמקורות חוץ בנקאיים. בשנה שלאחריה היקף הפירעונות מצטמצם ועומד על כ-651 מיליון שקל. זבידה ציין כי "מתחילת השנה ועד למועד הדיווח הנוכחי מכרנו נכסים בשווי של 1.1 מיליארד שקל וזאת בנוסף למימושים דומים בשנים קודמות. בכוונתנו להמשיך ולממש נכסי נדל"ן מחוץ לישראל, מכיוון שמימושים אלו משפיעים באופן ישיר על הגדלת חוסנה הפיננסי של הקבוצה ומיקודה. כמו כן אנו ממשיכים לפתח וליזום נכסים נוספים בישראל תוך ניצול חוזקות הקבוצה בתכנון ובביצוע פרויקטים".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".