בואו נדבר קצת על ישראל כ"ץ

פעילותו העצמאית והמרדנית הופכת אותו בעיני רבים למנהיג. חשוב להיזכר מי הוא

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

צריך וכדאי לזכור בימים אלה כי ההתנהגות האוטוקרטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא במידה רבה פועל יוצא מהאופן שבו התייחסו אליו שרי הליכוד, ביניהם בלט מאוד ישראל כ"ץ. במשך שנים הוא ענה אמן על כל החלטה ועמדה של ראש הממשלה והרבה להופיע באמצעי התקשורת כדי להביע את תמיכתו בו. כ"ץ תמיד היה שם בשביל נתניהו; לא מתוך אונס, גם לא מתוך סתם רצון, אלא בהתלהבות ולעתים גם בהתלהמות.

השתלת עמוד שדרה?

אז מה קרה? האם שר התחבורה השתנה? האם עבר השתלה של עמוד שדרה פוליטי? ואולי פשוט התרחש אצל כ"ץ 'אירוע נתניהו': הוא הראשון שזיהה.

מה בדיוק זיהה כ"ץ? אולי הזדמנות, אולי תחילתו של תהליך, אולי ביקש לגלות מנהיגות עצמאית, לפני שאחרים במפלגתו עושים זאת?

אני לא אומר את הדברים כלפי משבר הרכבת כשלעצמו. המשבר הזה הוא פרי רוחו המסוכסכת של האדם שנתן את ההוראה להפסיק את העבודות. כ"ץ, במקרה זה, לא אחראי לתוהו ובוהו שנוצר ללא סיבה, חוץ מהסיבה של החרדות של נתניהו. אני מדבר על ההתנהלות הכללית של כ"ץ כלפי ראש הממשלה באחרונה. פתאום הוא התחיל להתחצף, לאחר שנים רבות שבהן ציית.

יקירם של המתנגדים

למה צריך להזכיר מי זה כ"ץ באמת? כי פעילותו העצמאית והמרדנית בעת האחרונה הופכת אותו בעיני רבים, גם עיתונאים, ל"מנהיג". פתאום כ"ץ מוצא עצמו יקירם של הגורמים שמתנגדים לנתניהו. זה לא דבר כל-כך רע, אלא אם כן כ"ץ יהפוך למועמד לגיטימי וראוי לרשת את ראש הממשלה. מצב שכזה יהיה מאוד לא נעים, כי נמצא עצמנו עם אדם שאינו שונה בהרבה, אם בכלל, מהאדם שאותו כ"ץ רוצה לרשת.

 

שר תחבורה טוב?

האם כ"ץ הוא שר תחבורה טוב? הוא טוען שכן. טוב מאוד, אפילו. אולי הוא צודק. יש תנופה של בניית תשתיות, כבישים, רכבות; אי-אפשר ולא צריך להתכחש לכך.

מאידך גיסא, אני לא זוכר שר תחבורה שנכשל בתפקידו. התחבורה, כמו התיירות, נחשב משרד נוח מאוד, מן הבחינה שקשה מאוד להיכשל בו. אבל בואו ניתן לכ"ץ את מה שראש הממשלה מתעקש לגזול ממנו - קרדיט על העשייה.

תפארת רדידותו

השאלה היא: אז מה? האם זה עושה את כ"ץ למתאים לתפקידים האחרים, ובמיוחד לתפקיד הבכיר ביותר? אם לשפוט על-פי התנהגותו בעבר הלא רחוק, אני מפקפק בכך. הפקפוק גובר עם כל פוסט שהוא כותב. בפוסטים הוא מתגלה בכל תפארת רדידותו.

בשורה התחתונה, אם כן: בזמן שאנחנו משבחים את כ"ץ על עמידתו על הרגליים, בל נשכח את התקופה הארוכה מאוד שבה היה על הברכיים.