הבורסה בת"א פספסה את התחזיות וצופה הפסד של כ-10 מ' ש'

בצל המאבקים הנמשכים עם עובדיה על הסכם השכר ועל חלקם בשינוי המבני, צופה הבורסה אי עמידה ביעד ההכנסות בשל המשך קיטון מחזורי המסחר במניות ובאופציות ואי עמידה ביעדי הכנסות נוספים

אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי

מצבה של הבורסה לניירות ערך בת"א צולל לשפל חדש: בתום שני שלישים משנת 2016 צופה הבורסה, בראשות היו"ר אמנון נויבך, כי תסיים את השנה הנוכחית בהפסד. זאת לאחר כ-30 שנים בהן הציגה רווחיות - מאז אמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת.

לאחר שמונת החודשים הראשונים של 2016 ולאור אומדן הביצוע ליתרת השנה, בבורסה צופים כי היא תסיים את השנה הנוכחית עם הפסד של כ-9.75 מיליון שקל. זאת למול צפי קודם, במסגרת יעדי התקציב ל-2016, לרווח של כ-6.5 מיליון שקל.

כלומר, פער של כ-16.3 מיליון שקל בין התכנון לבין הביצוע בפועל, זאת בין היתר כתוצאה מאי עמידה ביעד ההכנסות. בבורסה מייחסים את אי העמידה ביעד בעיקר ל"המשך קיטון מחזורי המסחר במניות והמירים, במק"מ ובנגזרים, שמקוזז בחלקו על-ידי גידול במחזורים באג"ח קונצרניות". עוד מציינים בבורסה כי חודש אוגוסט האחרון אף היה "החודש החמישי ברציפות בו נרשם קיטון בהכנסות מנגזרים".

מתחילת 2016 ועד סוף אוגוסט, הסתכמו הכנסות הבורסה בכ-164.9 מיליון שקל - כ-12.8 מיליון שקל מתחת ליעד התקציב, כך שהביצוע בפועל נמוך מהיעד בכ-7%. ההחמצה המרכזית של הבורסה ביחס ליעד שהציבה לעצמה הייתה בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה, שהסתכמה בפער של כ-11% מהיעד, כשבשום שורה לא נרשמו הכנסות שעלו על היעד. עיקר הקיטון בהכנסות מעמלות וסליקה מיוחס להכנסות מאופציות, שהיו מתחת ליעד החזוי בכ-24% עד 29%, בדומה לפער שלילי של כ-30% בין הביצוע לתכנון בהכנסות מסחר וסליקה במק"מים. במניות ובהמירים מדובר על החמצה של כ-15% ביחס לתקציב.

פרויקטים שלא עומדים ביעדים

אי העמידה ביעד ההכנסות נבעה גם מהיעדר הכנסות מ"פרויקט הסטריפים" (יצירת מכשיר השקעה חדש באג"ח ממשלתיות) שתוכנן ליישום החל מאפריל השנה. וכן מירידה בדמי ניהול חשבון בעקבות ירידה בשווי תיק הנכסים של חברי הבורסה, ומירידה בהכנסות מהפצת מידע - עקב צמצום מספר התחנות על-ידי מפיצי מידע וחברי בורסה.

אל שלל המכות שספגה השנה הבורסה ניתן להוסיף צפי לגידול של כ-3.7 מיליון שקל בהוצאות הפחת ביחס לתכנון. הגידול האמור בשורת הפחת מיוחס ל"פרויקט נאסד"ק" - תוכנית להקמת מיזם משותף עם בורסת הטכנולוגיה האמריקאית אשר יציע שירותי גיוס הון וחוב לחברות טכנולוגיה פרטיות, כשבמקביל תכננה הבורסה לרכוש מערכת מסחר יקרה מהנאסד"ק. כרגע השת"פ ועתידו, כך נראה, מוטל בספק.

פרויקט נוסף שלא עמד ביעדים העסקיים הוא ה-Cap Table, והבורסה אף הודיעה בסוף יולי האחרון לחברה יצרנית התוכנה על הפסקת שיתוף הפעולה. נזכיר כי הפרויקט הכושל הזה הוא מאמץ שהובילה הבורסה במטרה לפנות "לראשונה" לחברות פרטיות במסגרת "זיכיון להפצת מערכת ניהול הון לחברות היי-טק וחברות צמיחה פרטיות", כפי שהודיעה הבורסה רק ביוני 2015.

ב-2015 הסבירה הבורסה ש"זהו צעד ראשון ביישום התוכנית האסטרטגית של הבורסה שהוצגה בתחילת השנה, והכוללת, בין היתר, עידוד חברות קטנות ובינוניות להירשם למסחר בארץ", והיא נסמכה על מערכת "פרי פיתוח ישראלי של חברת Pretty Simple Solutions, שנוסדה בשנת 2009". למול זה, כך על סמך נתונים שיצאו לשוק, הבורסה צופה כי ההכנסות ממרכז הכנסים יהיו השנה מעל ליעד התקציב.

הבורסה: "המצב מחייב שינויים"

במסגרת התחזית המעודכנת של הבורסה - שחוותה טראומה לפני כשלושה חודשים עם יציאתו של המנכ"ל יוסי ביינארט לחופשת מחלה בפתאומיות - היא צופה כי הוצאות השכר ונלוות השנה יסתכמו ב-146.4 מיליון שקל וזאת למול תכנון של 149.5 מיליון שקל. גם בהוצאות אחרות כגון שיווק ודוברות, תמיכה בפיתוח שוק, מחשבים ותקשורת ומנהלה יהיו ההוצאות בפועל נמוכות מהתכנון בתקציב ל-2016.

נציין כי חלק מהתוכניות לפיתוח השוק, כמו ה-Cap Table היו בהובלת המנכ"ל שבחופשת מחלה ושמוחלף זמנית על ידי גל לנדאו-יערי, משנה למנכ"ל ומנהלת התפעול (COO) של הבורסה. זאת כפועל יוצא למחשבה של הבורסה לצמצום הוצאות בצל ההרעה בהכנסות.

המעבר להפסד מתרחש בעת שראשי הבורסה נתונים במאבק מר מול עובדי הבורסה על הסכם חדש לתנאי העסקתם של האחרונים, במקביל למו"מ על שיעור המניות שיקבלו העובדים מחברת הבורסה - כאשר זו תהפוך לחברה פרטית. ההליך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה מקודם זה זמן בשני מישורים: קביעת חלוקת הבעלות בין חברי הבורסה לבין עצמם (שכבר הושלמה) ולבין העובדים (ויכוח שטרם קרוב לסיכום), וקביעת המסגרת החוקית לשינוי (נושא שתלוי בכנסת).

נזכיר כי סך הכנסות הבורסה ב-2015 עמד על 266.7 מיליון שקל, כאשר ההכנסות מעמלות מסחר וסליקה, שהן עיקר פעילות הבורסה, נותרו ללא שינוי משמעותי ביחס ל-2014, ועמדו על 141 מיליון שקל. בסופו של יום הבורסה הציגה ב-2015 רווח נקי של כ-20.2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-9.5 מיליון שקל ב-2014 והפסד של כ-45.5 מיליון שקל ב-2013. ההפסד נבע ממחיקה של כ-92.5 מיליון שקל בגין בניין המשרדים המפואר אותו בנתה הבורסה לעצמה ברחוב אחוזת בית בת"א - פרויקט שהבורסה יזמה ותקצבה בעצמה. בעבר אף היו לבורסה שנים שהסתיימו ברווח של 60-70 מיליון שקל.

מהבורסה נמסר היום כי: "הנהלת הבורסה בוחנת כל העת דרכים לגיוון מקורות ההכנסה לצד צמצום הוצאותיה וייעול פעילותה. אין ספק כי המצב הנוכחי מחייב שינויים משמעותיים אשר יאפשרו לבורסה, בין היתר, פיתוח מקורות הכנסה חדשים, יצירת שיתופי פעולה וגמישות גדולה בביצוע התאמות בפעילותה".

הביצוע חלש בהרבה מהיעד
 הביצוע חלש בהרבה מהיעד