אושר ניהול ייצוגית נגד רויאל ג'ורדניאן: ביטלה טיסות ב"צוק איתן"

לטענת התובעים, לאחר שטיסת ההמשך מעמאן לישראל בוטלה, חברת התעופה לא סיפקה להם פתרונות חלופיים להגעה לארץ, לא פיצתה אותם ולא השיבה להם את העלויות ששילמו על פתרונות החזרה היבשתיים

אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה רויאל ג'ורדניאן בעקבות ביטולי טיסות לישראל וממנה במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014.

התובעים, שיוצגו בידי עו"ד אדי בליטשטיין, רכשו כרטיסי טיסה באמצעות החברה לתאילנד וחזרה מישראל. הטיסה תוכננה לחודש אוגוסט, ובדרכם חזרה ארצה דרך עמאן התברר לתובעים כי טיסת ההמשך לתל-אביב בוטלה, כאשר לטענתם חברת התעופה לא סיפקה להם פתרונות חלופיים לצורך הגעה לישראל, ועל כן הם ויתר הנוסעים נאלצו לצאת מנמל התעופה ולמצוא פתרונות יבשתיים, למרות ועל אף החשש הביטחוני שהתעורר בהם לאור האווירה המתוחה ששררה בירדן באותה עת.

לטענתם, חברת התעופה לא פיצתה אותם ולא השיבה להם את העלויות הכספיות ששילמו עבור פתרונות החזרה.

טענתם היא שלא הייתה סיבה מוצדקת לבטל את טיסת החזור בחודש אוגוסט, בשעה שכל חברות התעופה שביטלו טיסות במהלך התקופה, חידשו את פעילותן במהלך חודש יולי.

עוד הם טענו כי לפני שהמריאו מתאילנד הם ביררו בדלפי החברה על קיומה של טיסת החזור מעמאן לתל-אביב, שם לטענתם הובטח להם כי הטיסה יוצאת כסדרה, כאשר אם יהיה שינוי, חברת התעופה תדאג לשנע אותם באוטובוסים ממוגנים לישראל - מה שכאמור לא קרה.

התובעים תבעו פיצויים הכוללים את החזר העלויות, פיצוי בגין עוגמת-הנפש והחזר מחצית משווי כרטיס הטיסה (כ-400 דולר לכל אחד) - ובסך-הכול נזק של כ-2,000 שקל לנוסע.

מעבר לכך, התובעים טענו לביטולים חוזרים ונשנים של טיסות החברה הירדנית, ולפיכך הגדירו קבוצת תובעים נוספת - אך קבוצה זו לא הוכרה על-ידי השופטת אסתר נחליאלי-חיאט, שהתמקדה בנוסעים שחוו ביטולים במהלך מבצע "צוק איתן" מבלי שפוצו על כך. 

חברת התעופה טענה כי יש לדחות את הבקשה, משום שביטול הטיסות נבע מסיבה "ברורה מוגדרת ומובנת -שיקולי ביטחון הנוסעים". לטענתה, לא נפל פגם בהתנהלותה, כאשר היא מזכירה כי היא חברת התעופה היחידה שטסה לישראל מכיוון מזרח ובגובה אווירי נמוך יחסית, ועל כן במהלך מבצע "צוק איתן" טיסות אלה היו כרוכות בסיכונים גבוהים יותר.

עוד נטען כי בטיסה המדוברת היו 47 נוסעים בלבד, ולכן דינם צריך להתברר בתביעה פרטנית. 

כאמור, נחליאלי-חיאט קיבלה את הבקשה להכרת בתביעה כייצוגית. בפסיקתה ציינה השופטת כי היא התרשמה שאמנם היה רקע ענייני לסיבה לבטל את הטיסות במהלך ימי הלחימה, וכי חברת התעופה התאמצה לסייע לנוסעים שטיסתם בוטלה. היא מיקדה את הדיון בקבוצת הנוסעים שחוו את ביטול הטיסה בימי "צוק איתן" ולא בקבוצת נוסעים רחבה יותר.

השאלה שתעמוד במרכז הדיונים היא האם הנוסעים זכאים להחזר כספי בגין טיסות שבוטלו במהלך מבצע "צוק איתן".

במעמד זה אישרה השופטת תשלום של 8,000 שקל לתובעים ושכר-טרחה של 20,000 שקל לבא-כוחם (ת"צ: 27789-11-14).