מחלקה ראשונה בפקקים: מכוניות יוקרה לאנשים שיש להם הכול

המכונית האוטונומית עוד רחוקה? הנה כמה אופציות אטרקטיביות, לבינתיים

תעשיית הרכב ומשקיעי ההון סיכון השקיעו בשנתיים האחרונות מיליארדי דולרים בפיתוח רכב אוטונומי. מיטב הטכנולוגיות הקיימות והעתידניות נרתמות כיום כדי למצוא פתרון שיאפשר לבעלי הרכב להתרווח בנוחות מקסימלית ברכבם היקר ולקבל פטור מטרדות הנהיגה תוך ניצול אופטימלי של הזמן הממושך שנכפה עליהם בפקקים.

כרגע עתיד הטכנולוגיה הזו עדיין לא ודאי, אבל האמת היא שפתרון כזה כבר קיים מאז ראשית ימי הרכב ושמו "נהג פרטי". תמורת כמה אלפי שקלים בחודש (פלוס הפרשות סוציאליות) אפשר לקבל "מערכת נהיגה אוטונומית", שזמינה תמיד ומעניקה לבעלים של רכב היוקרה את כל הנוחות והסטטוס שבהם הוא מורגל מינוס המאמץ.

במדינות רבות, נהג פרטי או "נהג חברה" הוא כמעט חלק תקני מחוזה ההעסקה של מנהלים מעל דרג מסוים, וגם בישראל יש על-פי הערכות כמה מאות בעלי רכבי יוקרה ושרד עם נהג פרטי. לא כולל כמה עשרות שרים ובעלי תפקידים ממשלתיים בכירים שנהנים מנהג צמוד על חשבון המדינה, שלא לדבר על קציני צבא בכירים, שלרשותם מאגר של "נהגי בוס" בתנאי עבדות.

עבור הלקוחות המיוחסים ובעלי האמצעים האלה מציעה כיום תעשיית הרכב מגוון רחב של כלי רכב, שתוכננו ספציפית עבור יושב/י המושב האחורי ברכב ומקיפים אותם בפינוקים, שמוכרים יותר מעולם התעופה. הנה כמה דוגמאות עדכניות.

פורשה פנאמרה XL 2017

310 קמ"ש במושב האחורי

הביטוי "פורשה לימוזינה" נשמע עד לפני כמה שנים בלתי אפשרי, בלתי הגיוני ובלתי מוסרי בעליל. כמו כל יצרני רכבי הספורט האקזוטיים, ייצרה פורשה מכוניות חסרות פשרות עבור נהגים אנינים וטהרנים. המושב האחורי במכוניות שלה - אם בכלל היה כזה - יועד עבור מושבי תינוק או טרמפיסטים מזדמנים ואמיצי לב. אבל פורשה מכירה היטב את קהל הלקוחות הגלובלי הנוכחי ויודעת היטב שלדולר אין ריח - ולעיתים קרובות גם אין לו טעם. לפיכך, כבר הדור הקודם של הפנאמרה הוצע בגרסת "אקזקיוטיב" עם בסיס גלגלים מוארך בכעשרה סנטימטרים ועם כל האופציות המקובלות בקרב בעלי הנהגים הפרטיים.

הפנאמרה החדשה, שתגיע אלינו בקרוב, תיקח את הקונספט רחוק עוד יותר ותציע שתי אופציות מוארכות ליושבים מאחור. הראשונה תהיה מתונה, יחסית, עם בסיס גלגלים שיוארך לכמעט 3.15 מ' ותכלול אופציות כמו הדום רגליים וציוד מחשוב ותקשורת מובנה למושב האחורי. השנייה, שתוצע כנראה ספציפית עבור השוק הסיני, תהיה גרסת "אקסטרה לונג" כדת וכדין.

פורשה טוענת שלמרות הממדים, כל הגרסאות של הפנאמרה החדשה עדיין יכולות לתפקד בתור "מכוניות לנהג" עם כיול ספורטיבי של השלדה ומנועים רציניים, כולל הטורבו S שיכול לקחת את הרכב אל מעבר ל-310 קמ"ש. הגרסאות הארוכות יוצעו כנראה גם עם הגרסה ההיברידית הנטענת החדשה, שיכולה לנוע למרחק של עד כ-50 ק"מ על חשמל בלבד.

אגב, ההחלטה לייצר גרסת XL עבור השוק הסיני אינה חריגה. כמה סדנאות מתמחות (דוגמת סדנת RUFF) מציעות כיום גרסאות "אפטר מרקט" מתוחות של הפנאמרה וזוכות להצלחה לא מבוטלת בסין.

בנטלי מולסאן EWB

שמשות כהות בלחיצת כפתור

כמעט כל דגם סדאן של רולס-רויס ובנטלי שהושק במאה השנים האחרונות, תוכנן במחשבה על יושבי המושב האחורי. גם היום יכול כל דגם סדרתי של שני המותגים הללו לשמש בקלות כלימוזינה "מפס הייצור" בזכות בסיס גלגלים עצום. אכן שני המותגים הללו נהנים מהיחס הגבוה בעולם הרכב של לקוחות שלרשותם נהג פרטי.

אבל לקוחות דקדקנים במיוחד יזמינו את הגרסאות בעלות בסיס הגלגלים המוארך. דוגמה עדכנית היא הגרסה המוארכת של הבנטלי "מולסאן" החדשה, שהושקה השנה. כמה מוארכת? במקום בסיס גלגלים של 3.26 מ' "בלבד" היא מציעה 3.52 מ' ומרווח רגליים פנימי של יותר ממטר וחצי ליושבי המושב האחורי. המכונית כוללת את כל האפשרויות המתבקשות: הדום רגליים חשמלי, מצנן שמפנייה במסעד המושב האמצעי, מאות אופציות של עץ, עור ומתכת לריפוד הפנימי וכמובן מתלי אוויר, שמעניקים תחושה מוחלטת של ריחוף.

אבל ברוח התקופה מציעה בנטלי גם אופציות עדכניות בנוסח "הבית החכם". שני טאבלטים מבוססי אנדרואיד עומדים לרשות היושבים מאחור ואלה כוללים אפליקציות, שמוטמעות באופן מלא ברכב ויכולות לשלוט על אופציות נוחות שונות, להציג נתונים ממחשב המנוע וכמובן לשלוט במערכת הקול לאודיופילים שכוללת 20 רמקולים, 20 ערוצים והספק של 2200 וואט. המנוע הוא ה-V8 הבהמי של המותג, עם נפח של כמעט 7 ליטרים ומומנט של יותר מ-100 קג"מ. המנוע הזה מאיץ את הטונז' מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות בדרך ל-295 קמ"ש.

לא מספיק? התכבדו והוסיפו עוד כמה מאות אלפי יורו עבור גרסת ה"מולינר" החדשה של אותה מולסאן, שארוכה ביותר ממטר. כאן כבר מקבלים קבינה אחורית עם ארבעה מושבים בתצורה של מטוס מנהלים פרטי ואת הגאדג'ט העדכני ביותר בתעשיית רכבי היוקרה: שמשות אלקטרו-כרומטיות, שבלחיצת כפתור הופכות משקופות לאטומות ולהיפך.

וולבו XC90 "אקסלנס"

קרוס-אובר חוצה גבולות

כל פלח היוקרה העולמי נוטה כיום לעבר רכבי הכביש-שטח והקרוס-אובר, והיה זה אך צפוי שגם בעלי הנהג הפרטי ינועו לכיוון. הכלים הבכירים בפלח אולי אינם "ייצוגיים" כמו לימוזינות מסורתיות, אך הם מציעים הרבה מאוד מרחב מאחור, מתלי אוויר עם נוחות ברמה גבוהה ואופציה בטיחותית של אפשרות "לברוח" לשבילי עפר במקרה חירום, לטפס על מדרכות גבוהות ועוד תרגילים, שאי אפשר לבצע עם לימוזינה מקובלת.

ריינג' רובר כבר פונה זה זמן לקהל הייחודי הזה עם גרסאות ה"אוטוביוגרפי" הייחודיות, שמחירן הרבה מעל מיליון, וכעת מצטרפת גם וולבו למועדון עם גרסת ה"אקסלנס" של ה-XC90 במחיר "נגיש". אז מה מקבלים בתוספת של כ-100 אלף שקל לגרסת ה-T8 "הרגילה" (689 אלף)? לא מעט. שורת המושבים השלישית נעלמה לה לטובת תא מטען ענק, שבינו לבין המושב האחורי חוצצת מחיצת פלדה וזכוכית. המושב האחורי הוחלף בשתי כורסאות "טייס" נפרדות, שביניהן קונסולה מרכזית עם מגשים נפרדים, מקרר משקאות ומחזיקי כוסות קריסטל בעבודת יד (כלולות במחיר).

צג שליטה נפרד ליושבים מאחור מאפשר שליטה בפיצ'רים שונים של הרכב כולל במצב מנועי העיסוי, שמותקנים בכל אחד מהמושבים האחוריים. יש גם מערכת סינון מתקדמת לזיהום האוויר, מערכת קול משודרגת ועוד. כל העסק עטוף בעור ובעץ ברמה גבוהה ויושב על מתלי אוויר מתכווננים ועל חישוקי 21 אינץ'. להנעה אחראית המערכת ההיברידית-נטענת של גרסת ה-T8, שיכולה לנוע עד כ-45 ק"מ על חשמל בלבד.

מאייבך S600 פולמן

מושבי מחלקה ראשונה

מעט מאוד יצרני רכב מציעים "לימוזינות מתוחות", שמוכנות מראש בבית החרושת. רובם מותירים את המלאכה לסדנאות פרטיות, שמתמחות בניסור ובהארכת כלי רכב סדרתיים. אחת היצרניות הבודדות שהולכות "עד הסוף" ומציעות לימוזינה כזו מפס הייצור, עם אחריות מקורית של היצרן, היא מרצדסעם סדרת ה"פולמן".

הסדרה, שקיימת עשרות שנים, זוכה לפופולריות בקרב ממשלות, גופי ביטחון ולקוחות מהצמרת העולמית של עולם העסקים. הדור האחרון של פולמן מכונה "S600 מאייבך", ולא מדובר בגרסת בסיס גלגלים ארוך אלא בלווייתן של ממש, שנמתח לאורך 6.5 מ' - יותר ממטר בהשוואה למרצדס S קלאס "לונג" רגילה. המכונית גם גבוהה יותר בכמה סנטימטרים טובים וכל הממדים העצומים מיועדים לשישה נוסעים בלבד - שניים מלפנים וארבעה מיוחסים (או שני מיוחסים ושני מאבטחים) מאחור.

אלה נהנים מכל הפינוקים הקיימים. המושבים מאחור מתוכננים בנוסח מושבי מחלקה ראשונה במטוס עם אפשרות להטות את גב המושב בזווית של כמעט 45 מעלות וביחד עם הדום הרגליים ליצור מעין "מיטה" לנסיעות ארוכות. מקרר משקאות הוא חלק אינטגרלי מעיצוב החלק האחורי ורשימת האופציות כוללת כל ציוד בידור, תקשורת, עבודה או פנאי שקיים בתעשיית הרכב.

המנוע הוא V12 עם 520 כ"ס ומומנט אדיר וכל הטוב הזה עולה כחצי מיליון יורו. אבל אם אתם דואגים ברצינות לביטחונכם האישי - ולרוב הלקוחות ברמה הזו יש סיבות לדאוג - מוטב שתכינו עוד כ-900 אלף יורו אקסטרה עבור גרסת ה"גארד" הממוגנת, שמושקת בימים אלה.

בכסף הזה תקבלו תוספת של כמעט 3 טונות של מיגון שעומד בתקן הגרמני הגבוה ביותר. ברשימה אפשר למצוא כלוב פלדה, שמגן על המכונית ממטעני צד וממטענים חלולים בדרגה מסוימת (RPG למשל), חלונות שאמורים לבלום רובי צלפים בקוטר 0.5, מערכת אוטומטית לכיבוי אש וסינון גזים, והרשימה עוד ארוכה.