הפנסיה החדשה, הגמל וקרנות השתלמות צברו 22 מיליארד שקל

גם 2016 תתאפיין בצמיחת הכספים שזורמים למנהלי החסכונות, ללא קשר לתשואות בשוקי ההון ■ מיהם הגופים שבולטים לחיוב ולשלילה?

גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי
גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי

בשמונת החודשים הראשונים של 2016 המשיכו שוק הגמל וההשתלמות ושוק הפנסיה בצמיחתם, עם צבירה נטו חיובית, שמצביעה על כך ש-2016 צפויה להמשיך את מגמת הגידול של שווקים אלה מהשנים האחרונות, ללא קשר לתשואות בשוקי ההון.

בשמונת החודשים הראשונים של 2016 רשם שוק הפנסיה החדשה, שעיקרו נסמך על קרנות מקיפות, צבירה נטו מצרפית של כ-17.7 מיליארד שקל, בעוד ששוק הגמל לתגמולים (ששב לפסים של צמיחה, בעיקר הודות לתיקון 190) ושוק קרנות ההשתלמות (הצומחות תמיד) רשמו יחדיו צבירה נטו של יותר מ-5.7 מיליארד שקל.

במה מדובר ביחס לשנים שעברו? נתחיל בשוק הפנסיה החדשה: מדובר בצבירה נטו בקצב שנתי אדיר של כ-26.5 מיליארד שקל, שאינו משקלל עונתיות שקיימת בשוק. בשנים שקדמו דובר על צבירות נטו בפועל של כ-24.2 מיליארד שקל שנרשמו ב-2015, כ-21.2 מיליארד שקל ב-2014 וכ-18.3 מיליארד שקל ב-2013, ופחות מזה, באותה מגמה, בשנים שקדמו.

בדומה לכך, הנתונים שנרשמו בשמונת החודשים הראשונים של 2016 מצביעים על קצב צבירה נטו שנתי של כ-8.6 מיליארד שקל שיירשם ב-2016 בשוקי הגמל וההשתלמות. זאת לעומת צבירה נטו של כ-8.2 מיליארד שקל שנרשמה ב-2015, וצבירות של כ-5.4 מיליארד שקל ושל 2.8 מיליארד שקל שנרשמו ב-2014 וב-2013, בהתאמה.

הצבירה נטו היא התוצאה המשוקללת של ההפקדות שמעבירים החוסכים לניהול החברות המנהלות, בניכוי תשלומים שמועברים למקבלי קצבאות ומושכי כספים, וזאת בשקלול העברות בין הגופים המנהלים לבין עצמם (ללא משיכת הכספים על-ידי החוסכים). נתון ההפקדות משמעותי, ומייצג כספים חדשים שזורמים לניהול הגופים המנהלים, בעוד שהעברות בין הקרנות מסמנות את המעמד התחרותי של הגופים המנהלים - העברות שליליות אומרות שמדובר בגוף שמאבד כספים לטובת מתחריו.

כך, ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף אוגוסט 2016, הסתכמו ההפקדות המצרפיות בשוק הפנסיה החדשה ביותר מ-31 מיליארד שקל, שהיוו שיעור גבוה מאוד של כמעט 14% מהצבירה הממוצעת של כלל הכספים שנוהלו בקרנות אלה, כולל כל הכספים שנצברו בהן מאז הוקמו ב-1995. הגוף שאליו זורמות ההפקדות הגדולות ביותר הנו הקרן הגדולה בשוק - מבטחים החדשה של מנורה - שאליה הופקדו ב-12 החודשים האמורים כ-9 מיליארד שקל, והיא גם רושמת הצלחה בתחום ההעברות, עם העברות חיוביות של יותר מ-1.2 מיליארד שקל בתקופה זו. מולה בולטת מקפת החדשה של מגדל, עם העברות שליליות של יותר מ-900 מיליון שקל בתקופה זו.

טריטוריות לא מוכרות, באדום

בשוקי הגמל וההשתלמות הסתכמו ההפקדות בקצת יותר מ-29 מיליארד שקל, שהיוו "רק" כ-7.5% מהצבירה הכוללת הממוצעת שנוהלה בשווקים אלה ב-12 החודשים החולפים. מדובר בשני שווקים שונים באופיים: שוק ההשתלמות הנו שוק צומח, שמאופיין בכל שנה ושנה מאז 2003 בהפקדות שהולכות וגדלות משנה לשנה.

את טבלת ההפקדות בגמל מובילים בתי ההשקעות אלטשולר שחם, ואחריו פסגות ומיטב דש (שני הגדולים בשוק) וילין לפידות. כאן המקום להתעכב במקצת על השחקן השלישי בגודלו בשוקי הגמל וההשתלמות: בית ההשקעות אלטשולר שחם.

בנובמבר ובדצמבר אשתקד הועברו כספים מניהול פעילות הגמל וההשתלמות של בית ההשקעות החוצה, לגופים מנהלים אחרים. זה היה בניגוד גמור למה שהורגלנו לאורך השנים האחרונות מבית השקעות זה. עד כמה בניגוד? עלינו לחזור עד לאפריל 2011 כדי לראות את הצבע האדום בשורת העברות בפעילויות הגמל וההשתלמות של אלטשולר שחם.

בכל אופן, ברבעון הראשון השנה שבו בבית ההשקעות למחוזות מוכרים מבחינתם של העברות חיוביות, מבחוץ פנימה, של כספים לניהול. ואולם, מאז אפריל ועד אוגוסט (כולל) נרשמו חמישה חודשים רצופים של העברות שליליות של כספים מאלטשולר שחם החוצה.

זהו מחזה לא נפוץ, שנלווה לפדיונות שחווה הגוף גם בשוק קרנות הנאמנות. עם זאת, נדגיש, לאלטשולר שחם עדיין עוצמה של ממש, והוא מציג, כאמור, את ההפקדות הגבוהות ביותר בשוקי הגמל וההשתלמות ב-12 החודשים האחרונים, עם הפקדות מצטברות של יותר מ-3.2 מיליארד שקל - ורק גופים משוק הפנסיה הצומח במיוחד נמצאים מעליו.

ישנו בית השקעות נוסף ששמו הוזכר רבות בשנים האחרונות יחד עם זה של אלטשולר שחם - כצמד הגופים המצליחים והצוברים בשוק: ילין לפידות. ב-12 החודשים האחרונים, שהסתיימו באוגוסט האחרון, רשם בית ההשקעות הפקדות של כ-2.6 מיליארד שקל, קטנות רק במעט מאלה של גופים גדולים יותר, והוא אף היחיד מצמרת שוק הגמל וההשתלמות שהציג בתקופה זו שיעור דו-ספרתי של הפקדות מצבירה ממוצעת. כמו כן, הודות לכך שהוא מוביל את טבלת העברות בין הגופים בתקופה האמורה, ילין לפידות מסכם 12 חודשים חיוביים מאוד עם צבירה נטו של כ-4.1 מיליארד שקל - כמעט חמישית מסך הצבירה הממוצעת שלו, וזאת בשנה אחת בלבד.

ההפקדות והצבירות נטו בשוקי הגמל והפנסיה-אוגוסט 2016
 ההפקדות והצבירות נטו בשוקי הגמל והפנסיה-אוגוסט 2016