גיוסי שיא באג"ח קונצרניות בחודש ספטמבר - 16.5 מיליארד ש'

מדובר בהיקף הגיוסים החודשי הגדול ביותר מאז 2013 ■ מנכ"ל מידרוג: "שוק החוב דחס רבעון של הנפקות בחודש אחד ולא חיכה לאחרי החגים"

ערן היימר / צילום: תמר מצפי
ערן היימר / צילום: תמר מצפי

אחרי אתנחתא קלה בפעילות גיוסי האג"ח הקונצרניות בת"א בחודש אוגוסט, החברות חזרו לגייס חוב בשוק ההון המקומי במרץ ובסיכומו של חודש ספטמבר הגיע היקף הגיוסים לסכום שיא של כ-16.5 מיליארד שקל - היקף הגיוסים החודשי הגדול ביותר מאז 2013.

כך עולה מנתוני חברת מידרוג, שם מציינים כי בין הגורמים שהובילו לגיוסי השיא בספטמבר היו "היקף גיוסים נמוך באוגוסט בשל חופשת הקיץ וסיום פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני. זאת לצד תקופת החגים הקרבה בחודש אוקטובר והחשש מפני עליית ריבית והשפעות הבחירות בארה"ב, שהובילו את החברות להקדים את הנפקות החוב".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, הוסיף כי "שוק החוב דחס רבעון של הנפקות בחודש אחד ולא חיכה לאחרי החגים". לדבריו, "הביקושים לחובות בדירוגים גבוהים ממשיכים לתרום להמשך הגידול בהיקפי ההנפקות ויתמכו בסחירות גבוה יותר של הסדרות המונפקות".

נדל"ן: החודש הכי פורה ב-2016

עוד עולה מנתוני מידרוג כי היקף הגיוסים הנרחב בספטמבר הושפע מכמה גיוסי ענק שבוצעו במהלכו, ובהם 3.3 מיליארד שקל שגייסה חברת החשמל בניהולו של עופר בלוך, 3 מיליארד שקל שגייס בנק מזרחי-טפחות בראשות אלדד פרשר ו-1.9 מיליארד שקל שגייסה חברת בי-קומיוניקיישנס, בעלת השליטה בבזק. עוד בין המגייסות הגדולות בספטמבר, חברת הביטוח מגדל וחברת הנדל"ן שיכון ובינוי, שגייסו כ-900 מיליון שקל כל אחת; וכן אורמת טכנולוגיות, שגייסה כ-770 מיליון שקל (204 מיליון דולר) באמצעות הנפקת שתי סדרות אג"ח ברצף המוסדי.

רגע לפני סוף החודש השלים בית ההשקעות אלטשולר שחם גיוס אג"ח פרטי של 250 מיליון שקל שנהנה מביקושים גבוהים. הריבית על האג"ח, בדירוג A2 ממידרוג, נקבעה על 3.4% והגיוס שבוצע מיועד להשלמת מימון לרכישת 25% מבית ההשקעות על-ידי גילעד אלטשולר וקלמן שחם בעסקה עליה חתמו בסוף יולי האחרון לרכישת חלקה של משפחת דותן בבית ההשקעות.

במידרוג מציינים כי העלייה בהיקף ההנפקות החודשי נרשמה בכל מגזרי הפעילות, ומפילוח המגייסות ממשיכים לבלוט ענפי הפיננסים והנדל"ן, שהיו אחראיים לגיוס של יותר ממחצית הסכום החודשי, עם הנפקות בהיקף המתקרב ל-9 מיליארד שקל יחד, בחלוקה שווה (4.4 מיליארד שקל בכל ענף).

סכום זה משקף לענף הנדל"ן את החודש הפורה ביותר השנה עם כ-25 הנפקות בסקטור, שכללו בין היתר גיוס של יותר מ-600 מיליון שקל שביצעה כלכלית ירושלים וגיוסים של קרוב ל-430 מיליון שקל שביצעו חברות הנדל"ן האמריקאיות באמצעות הרחבת סדרות קיימות. בסך הכול, מספר ההנפקות החודשי הגיע לכ-40 לעומת פחות מ-20 בספטמבר 2015 וקרוב ל-30 בספטמבר 2014.

זינוק בגיוסים ב-2016

במידרוג מציינים בהתייחסות לפעילות חברות הנדל"ן כי "אלו מוסיפות לנצל את סביבת הריבית הנמוכה וביקושי היתר של המשקיעים על מנת לגייס חוב בעלויות נמוכות. ברקע לכך, יש לציין כי חלק מהבנקים מתקרבים למגבלת החשיפה הרגולטורית לענף הנדל"ן". בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016, עולה כי סך היקף הנפקות האג"ח בשוק המקומי מצטבר לסכום של כ-58 מיליארד שקל - המשקף עלייה של כ-35% ביחס להיקף הגיוסים שבוצעו בתקופה המקבילה ב-2015 וב-2014.

במידרוג מציינים כי "אגרות החוב הקונצרניות נסחרות בתשואה לפדיון נמוכה ובמרווח מאג"ח ממשלתי נמוכים בהשוואה היסטורית. נתונים אלו, מעודדים חברות לנצל את ירידת התשואות לצורך מחזור חוב במטרה להפחית את עלויות המימון ועל-מנת להאריך מח"מ, כפי שבא לידי ביטוי בגידול בהיקף ההנפקות לאורך שנת 2016 כולה ובשיא ההנפקות שנרשם בחודש ספטמבר 2016 בפרט".

גם בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה בולטים ענפי הפיננסים והנדל"ן, שגייסו יחד כ-37 מיליארד שקל (סכום המתחלק בחלקים שווים בין שני הענפים) ובכך היוו קרוב ל-65% מסך הגיוסים. הנפקות האג"ח בענף הפיננסי כוללות כ-1.6 מיליארד שקל (כ-8%) שגויסו באמצעות הנפקת כתבי התחייבות נדחים בעלי מנגנון לספיגות הפסדים (אג"ח קוקו).

במידרוג מציינים כי בעוד הפעילות בסקטור הפיננסי שמרה על יציבות, גיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן צמחו ב-12% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ומוסיפים כי "מדובר בגידול משמעותי אף יותר בקרב חברות הנדל"ן המקומיות נוכח "הקיפאון" היחסי בהנפקות של חברות נדל"ן זרות בשוק החוב המקומי במהלך שנת 2016".

בלידר הנפקות מוסיפים כי "נתון נוסף שבלט בחודש ספטמבר הינו היקף החוב המדורג מתחת לקבוצת ה-A או שאינו מדורג כלל והסתכם לכ-1.7 מיליארד שקל - הגבוה ביותר בין 2012 ל-2016. יודגש כי פרט לגיוס בהיקף של כ-120 מיליון שקל של צור שמיר, כל הגיוסים הינם של חברות מתחום הנדל"ן".

בלידר הנפקות מזכירים גם כי במהלך החודש החולף הושלמה בהצלחה הנפקת האקוויטי הראשונית (IPO) השנייה ל-2016, עם גיוס של כ-60 מיליון שקל שביצעה קרן הריט מגוריט, שהצטרפה לחברת וונטייז שגייסה ביולי כ-16 מיליון שקל.

מגייסות בולטות
 מגייסות בולטות