"בשנה הקרובה יהיה עדיף להחזיק מזומן על אג"ח"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "בסך-הכול אני לא רואה כרגע מכשולים גדולים מדי לשוק המניות. הבעיה עם שוק המניות הוא ששדה הראייה עשוי להתמלא במכשולים בכל רגע נתון, אבל כרגע נראה שהשנה תהיה חיובית"

שנת תשע"ו מאחורינו, ושוקי ההון כבר עושים את הצעדים הראשונים בשנת תשע"ז. השנה נפתחה כאשר מדד הנאסד"ק נסחר קרוב לשיא היסטורי, ובשוק מחכים במתח לתוצאות הבחירות ולהחלטות הריבית. השווקים באירופה נהנים מתמיכת הבנק המרכזי, אך משקשקים ממשבר בנקאי או דמוגרפי, ובבורסה המצטמקת של תל-אביב, כמו תמיד, מושפע המסחר ממה שקורה בשווקים הגלובליים. זה הזמן לשאול מה תביא איתה השנה הבאה. בראיון ל"גלובס" מדבר ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, על תחזיותיו לתשע"ז ומצביע על המגמות העיקריות הצפויות להשפיע על השווקים והאפיקים השונים.

אז מה צפוי לנו לדעתך בשוקי המניות בשנת תשע"ז? "בסך-הכול אני לא רואה כרגע מכשולים גדולים מדי לשוק המניות. הבעיה עם שוק המניות הוא ששדה הראייה עשוי להתמלא במכשולים בכל רגע נתון, אבל כרגע נראה שהשנה תהיה חיובית", מעריך צדוק.

הבחירות בארה"ב, אפשרות להסתבכות רוסית-אמריקאית בסוריה, העלאת הריבית הצפויה. כל אלו לא מהווים מכשול? "לגבי הבחירות בארה"ב, ישנה סטטיסטיקה על פני למעלה ממאה שנים, שמראה ששוק המניות בשנים בהן היו בחירות, הניב תשואה גבוהה משמעותית מאשר בשנים ללא בחירות. כנראה שבחירות עם כל ההבטחות והקמפיינים, מעוררות תקוות לעתיד טוב יותר וזה כמובן טוב לשוק. מצד שני, כבר מזמן לא היו מועמדים כל כך 'מוצלחים'. אז לאור המועמדים השנויים במחלוקת, שרחוקים מהקונצנזוס, הבחירות הן כנראה לא פרמטר חיובי לשוק, אבל גם לא שלילי".

"לגבי המלחמה בסוריה והאפשרות שתסתבך, גם כאן הסטטיסטיקות מראות שמלחמות טובות לשוק המניות. בדרך כלל בימים הראשונים של מלחמה יש היסטרית מכירות קלה אך מיד לאחר מכן השווקים, אם הם היו במגמת עליה, חוזרים לעלות. צריך להבין שמלחמה גורמת לחוסרים שצריך להשלים וזה מניע את גלגלי הכלכלה. איך אמר לי פעם מישהו? "אנחנו לא סופרים גופות. אנחנו סופרים כסף." משפט נורא שמגלם בתוכו את כל תורת הכלכלה במלחמה".

האם הריבית בארה"ב תעלה עד סוף שנה וכיצד זה ישפיע על השווקים?

"אם לא יהיו הפתעות שליליות בכלכלה האמריקנית, הריבית בארה"ב תעלה בעוד 0.25% עוד השנה. צריך להבין שהבנק המרכזי בארה"ב מאוד רוצה להעלות את הריבית ומנסה להכין את השווקים למציאות של העלאות ריבית מדודות, כי מצב של ריבית אפסית איננו בריא לאיש. נכון שריבית נמוכה טובה לשוק המניות, אבל לא ריבית אפסית ולא לאורך זמן. המדינה היחידה בעולם שבה המתאם בין הריבית לשוק המניות לאורך זמן הוא חיובי, כלומר שכשהריבית עולה השוק עולה וכשהריבית יורדת השוק יורד, הוא יפן, שבה גם הברוקרים הוותיקים שכחו איך נראית ריבית אמיתית".

"גם במדינות בהן המתאם שלילי, כלומר כשהריבית עולה השוק יורד, המתאם החזק יותר מתקבל כאשר שמים את הריבית שנתיים לפני השוק, כלומר במילים אחרות, לוקח לריבית שנתיים להשפיע על השוק. לכן אני חושב שבהעלאה הקרובה וגם בזו שאחריה, השוק עלול להגיב באופן שלילי בטווח של ימים ספורים לאחר מכן, אולם בהיעדר נתונים אחרים הוא צפוי לחזור לתוואי חיובי".

נייטראלי על השוק האמריקני

איזה מדינות נראות לך אטרקטיביות להשקעה בשנה הבאה?

"אנחנו מעריכים ששוק המניות האמריקני לא ימשיך את התשואות הגבוהות והעודפות שאפיינו אותו בשנים האחרונות, אבל גם אין לו סיבות לתשואת חסר, ולכן המשקל שלו בתיק ההשקעות יהיה נייטראלי. הסקטורים עליהם כדאי להסתכל בשנה הקרובה הינם הפיננסים, הטכנולוגיה והתעשייה, שמגיבים טוב יותר לתהליך של העלאת ריבית, תהליך שלהערכתנו לא יסתיים בהעלאה הקרובה, אלא ימשיך בפעימות נוספות השנה. סקטור הבריאות הוא כמובן מאוד בעייתי לאור הסיכויים לבחירת הילארי קלינטון לנשיאה וצפוי לסבול מתנודתיות גבוהה, אם כי בחירה של טראמפ יכולה להביא להתאוששות, אך זה יותר עניין של הימור בחירות לחודשיים הקרובים".

לגבי אירופה אומר מנכ"ל קרנות אביב, "יש שמצפים (או חוששים, תלוי את מי שואלים) מכך שהבנק המרכזי האירופאי יצמצם את המדיניות הפיסקלית המרחיבה. להערכתנו, למרות שכלכלת אירופה מורכבת מבנית הרבה יותר מכלכלת ארה"ב, היא צפויה לעבור תהליך דומה וגם שוק המניות האירופאי עשוי לצמצם פערים מול השוק האמריקאי. למשקיעים באירופה אנחנו ממליצים ללכת על השווקים הגדולים והחזקים, כלומר גרמניה וצרפת וגם אנגליה".

מה צפוי לקרות השנה בשוק אגרות החוב?

"שוק האג"ח ימשיך להיות לא אטרקטיבי במדינות המפותחות, אבל בעיקר בארה"ב וגם בישראל. התשואות הנמוכות אינן מצדיקות את הסיכון שגלום באג"חים, בפרט לקראת תהליך של העלאות ריבית, גם אם מדודות ולא רצופות. לגבי אירופה, נראה ששם העלאות הריבית רחוקות יותר, אבל עדיין האפיק המנייתי הרבה יותר אטרקטיבי ומגלם יחס תשואה-סיכון כדאי, בשונה משוק האג"ח. ישנם זמנים בהם מזומן עדיף מאג"ח. השנה הקרובה תהיה זמן כזה".

ולסיום, מה דעתך לגבי השוק הישראלי?

"שוק המניות הישראלי יהיה מושפע גם השנה מהשווקים הגלובליים וצפוי להיות חיובי ואטרקטיבי להשקעה, בשונה משוק האג"ח, שבו פוטנציאל התשואה איננו מצדיק את הסיכון. לאחר העלאת הריבית הקרובה בארה"ב ולקראת ההעלאה שתבוא אחריה, יתחילו לדבר גם בארץ על אפשרות העלאת ריבית ושוק האג"ח, שבחלקו מהווה בועה, עשוי להתחיל להתממש. השנה שחלפה, לאחר אירועי אי.די.בי. ופישמן וחובות נוספים ואולי הסדר חובות נוסף בצים ועוד, מדגישה לנו שוב שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות משתלמת יותר, רווחית יותר ומסוכנת פחות. אנחנו בהחלט ממליצים וקוראים למשקיעים להשקיע אך ורק בחברות שמתנהלות בהוגנות, משיקולי כדאיות כלכלית. אחר כך גם משיקולי ערכיות".