טראמפ על התפתחות בפרשת המיילים של קלינטון: "גרועה מווטרגייט"

אחרי שטען ל"הונאת בוחרים" ולכך שיריבתו הדמוקרטית רימתה בעימות ביניהם, נאם המועמד הרפובליקני בוויסקונסין והתייחס לטענות על הורדת סיווג המיילים ששלחה קלינטון מהשרת הפרטי שלה ■ לדבריו, "היא הפכה את הממשל למגרש הפרטי שלה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המועמד לנשיאות ארצות-הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, נאם הלילה בכנס בוחרים בגרין ביי שבוויסקונסין, במהלכו הגיב להתפתחות בפרשת המיילים של יריבתו הילארי קלינטון. טראמפ כינה את קלינטון "האדם המושחת ביותר שרץ אי-פעם לנשיאות ארצות-הברית" ואף אמר כי הפרשה "חמורה מפרשת ווטרגייט".

אמש אישרה הבולשת הפדרלית (FBI) כי מחלקת המדינה הציעה עסקת חליפין במטרה להפחית את רמת הסיווג בהודעות מפרשת המיילים של המועמדת הדמוקרטית. "המסמכים חשפו בדיוק איך השחיתות התבצעה. מחלקת המדינה ניסתה להסתיר את פשעיה של הילרי, ששלחה מיילים משרת פרטי שהאויבים שלנו יכולים היו לחדור", אמר טראמפ.

הוא הוסיף כי הפרשה "חושפת את ההלבנה של הילארי לגבי היעלמותם של 33 אלף מיילים ושל 13 אייפונים שנופצו בפטיש". לדבריו, "זו אחד ממקרי האי-צדק במדינה הזו. מה שקרה למשרד המשפטים ול-FBI עצוב מאוד. הם כנראה לא מאמינים לעצמם במה שקורה. אנחנו עדים לפשיעה שהפכה את הממשל שלנו למגרש המשחקים הפרטי של קלינטון. זו שחיתות פלילית ופטריק קנדי (הבכיר המעורב לכאורה בפרשה) צריך להתפטר".

מיד לאחר הפרסום צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "הונאת בוחרים!", והוסיף: "הילרי קלינטון המושחתת גם קיבלה מראש את השאלות בעימות, ואף אחד לא אמר על כך מילה. אתם יכולים לדמיין מה היה קורה לו אני הייתי מקבל אותן?".

לפי מסמכי ה-FBI, שנמסרו לגוף המפקח על הממשלה ולוועדות מודיעין בארצות-הברית, פטריק קנדי, בכיר במחלקת המדינה, ביקש מסוכן בבולשת הפדרלית לשנות את רמת הסיווג של הודעות מייל שנשלחו בידי מחלקת המדינה והוגדרו סודיות "בתמורה לפרו-בונו קל" עבור הבולשת. בראיונות נוספים שפורסמו מוקדם יותר החודש בידי ה-FBI נחשפה סדרה של טענות כי קנדי הפעיל לחץ על עובדים לשנות סיסמאות של הודעות מייל מסווגות כך שיוסתרו מהקונגרס ומהציבור, אולם קנדי הכחיש בתוקף את הטענות בחקירתו.

טראמפ המשיך לטעון בנאומו כי הוא קורבן לקונספירציה וטען כי ייתכן שאי-סדרים בבחירות אף הביאו לניצחונו של הנשיא המכהן ברק אובמה בכמה מדינות במערכת הבחירות הקודמת. כמו כן, הוא שב והזכיר את הטענות לקבלת כספים של מטה קלינטון באופן לא חוקי כתוצאה מפעולות שתדלנים במפלגה הדמוקרטית.

"התורמים הבינלאומיים שלה שולטים בכל צעד שהיא עושה. אם ניתן לקרטל קלינטון לנהל את המדינה הזו, נראה ש-2017 תתועד כשנה שבה ארצות-הברית איבדה את עצמאותה", אמר טראמפ לקול תשואות מקהל תומכיו. "הגיע הזמן לייבש את הביצה בוושינגטון הבירה. אני מציע חבילה של שדרוג אתי, שיהפוך את הממשל שלנו לישרה שוב".

הטענות האחרונות לשחיתות בפרשת המיילים של קלינטון עוררו הדים רבים בארצות-הברית. לפי גורמים בקונגרס שצוטטו ברשת "פוקס", המסמכים מהווים "אור אדום בוהק", ומעידים על אפשרות לעבירה פלילית. "בתמורה לשינוי רמות הסיווג, שני הצדדים דנו בהגדלת משימותיו של ה-FBI במבצעים מעבר לים", אמר ג'ייסון צ'ייפץ, המייצג את מדינת יוטה בקונגרס. "אני מאמין כי קיים בסיס לבדיקת הטענות ולעריכת שימוע בנושא", הוסיף. עם זאת הוא סייג את דבריו ואמר כי "על אף שהטענות הגיעו מצד עדים לכאורה, קיימות סתירות בתיעוד ה'עסקה'". ואולם, כמה שעות לאחר מכן אישרו ב-FBI את הפרטים.

"לפני שהחלה חקירת פרשת המיילים של קלינטון, התבקש ה-FBI ממחלקת המדינה לבחון את רמת הסיווג של מידע מסוים שהועבר בידיה. ה-FBI קבע כי אחד מהמיילים הוא סודי", נמסר מהבולשת. "בכיר במחלקת המדינה ביקש מחדש את המייל ואת רמת הרגישות שלו. גורם ב-FBI, שלא לקח חלק בחקירת המיילים של השרת הפרטי של קלינטון, קבע כי הסיווג היה ראוי ולא שינה אותו. לא התבצעה שום עסקת חליפין". מחלקת המדינה הכחישה גם היא את הטענות.