נחשף ב"גלובס": 1,500 עובדי בנק הפועלים יפרשו מרצון

התוכנית שתעלה 1.2 מיליארד שקל תיושם בארבע שנים, ותפנה גם לעובדים הצעירים יותר ■ בחמש השנים האחרונות עזבו את הבנקים מעל ל-5,000 עובדים

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים הודיע היום (א') על תוכנית פרישה מרצון הגדולה ביותר שלו: 1,500 עובדים יעזבו את הבנק בשנים 2017-2020, בנוסף ל-300 עובדים הצפויים לעזוב את הבנק השנה במסגרת השלמת תוכנית ההתייעלות שהושקה אשתקד. עלות התוכנית החדשה תעמוד על 1.2 מיליארד שקל, קרי כ-800 אלף שקל לעובד פורש.

נכון לסוף שנת 2015 היו בקבוצת הבנק (כולל חברות בנות) 11.9 אלף עובדים, כך שבמהלך חמש שנים (כולל שנת 2016), אמורה מצבת כוח האדם בבנק לרדת ב-15%.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, החידוש בתוכנית החדשה מלבד היקפה הגדול, הוא בכך שהיא פונה גם לעובדים הצעירים יותר, שמתחת לגילאי 50.

התוכנית בנויה בשני מסלולים. המסלול הראשון מיועד לעובדים הקרובים יחסית לגיל הפרישה, והיא כוללת פנסיית גישור עד להגעה לגיל הפנסיה. במקרים מסוימים יקבלו העובדים הצעירים יחסית בקבוצת הגיל הזו גם מענק פרישה. המסלול השני הפונה לאוכלוסיית העובדים הצעירים יותר, בני 40 פלוס, ובמקרים מסוימים אף צעירים יותר. במסגרת מסלול זה מוצעים פיצויים מוגדלים של 275%.

לפי הערכות, היקף העובדים הצעירים שאמור להשתתף בתוכנית יעמוד על 15% בלבד, קרי כ-220 עובדים, והיתר מכוון בעיקר לעובדים בני 50 פלוס.

"הסביבה התחרותית והרגולטורית מחייבת את הבנק לשאוף להתייעל על מנת לעמוד בדרישות הרגולציה", מסר היום אריק פינטו, מנכ"ל הבנק, שזו תוכנית ההתייעלות הראשונה שהוא מוביל כמנכ"ל הבנק. "הנהלת הבנק קיבלה על עצמה תוכנית התייעלות מאתגרת במיוחד. אנו דוגלים בהתייעלות כדרך חיים", הוא הוסיף.

זה למעשה הצעד המשמעותי הראשון עליו מודיע פינטו מאז נכנס לתפקידו לפני שלושה חודשים, אולם לפינטו ניסיון רב בתחום זה - הוא הוביל את תוכניות ההתייעלות הקודמות בתפקידיו הקודמים בבנק.

הקלות חשבונאיות

עלות התוכנית לבנק הפועלים היא כאמור כ-1.2 מיליארד שקל. מוקדם יותר השנה, הודיעה המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, כי על הבנקים להציג תוכניות התייעלות הכוללות רכיב של פרישה מוקדמת, ובתמורה היא תעניק הקלות חשבונאיות למימון התוכנית.

לכן, עלות התוכנית תיפרס על פני חמש שנים בפרמטר הלימות ההון של הבנק. באשר לדוח הרווח והפסד - שם היא תיפרס על פני 14 שנה החל משנת 2017, כלומר בממוצע כ-20 מיליון שקל ברבעון - סכום זניח בהוצאות הבנק.

בבנק הפועלים מציינים כי לאחר שהתוכנית תיושם במלואה (כלומר החל משנת 2021), היא תביא לחיסכון שנתי בהוצאות של 450 מיליון שקל בשנה לפני מס. הוצאות השכר של הבנק בשנת 2015 עמדו על 4.93 מיליארד שקל, כך שתוכנית זו אמורה להביא לירידה של קרוב ל-10% בהוצאות השכר.

עוד מציינים בבנק כי יחס היעילות התפעולית של הבנק (היחס בין הוצאות להכנסות) עמד אשתקד על 61%, וכי תוכנית ההתייעלות תביא לשיפור של 3% ביחס זה לרמה של 58% (במונחי ההכנסות של היום).

נציין כי בבנק הפועלים העלו בימים האחרונים עם קמפיין ששם דגש גם על השירות האנושי, וקורא ללקוחות להגיע לסניפים ולהיפגש את היועצים בתחומים השונים. אולם דווקא בתקופה זו, הבנק מבצע תהליכי התייעלות עמוקים, הכוללים גם סגירה של סניפים בקצב של 10-14 סניפים בשנה - קצב שלפי הערכות יימשך בשנים הקרובות, ושבזכותו ניתן לבצע קיצוץ משמעותי כל כך במצבת כוח האדם. יחד עם זאת, נציין כי תוכנית ההתייעלות אינה נוגעת רק לסניפים אלא גם למטה הבנק והחברות בנות, ובראשן ישראכרט.

התוכנית הנוכחית של בנק הפועלים אמנם גדולה למדי, אך היא מצטרפת לגל של תוכניות פרישה מרצון שהיו בבנק זה ובבנקים אחרים בשנים האחרונות. מבדיקת "גלובס" עולה שמאז שנת 2011 ירדה מצבת העובדים בבנקים בכ-4,400 עובדים. נתונים אלה לא כוללים את מזרחי טפחות, שהוא היחיד מבין הבנקים שדווקא צמח במצבת כוח האדם בתקופה זו ביותר ל-500 עובדים לכ-6,047 עובדים נכון לסוף שנת 2015, וזאת על רקע התרחבות הבנק, הכוללת גם פתיחת סניפים.במסגרת תוכניות ההתייעלות הנוכחיות, צפויים לעזוב את הבנקים בשנת 2016 לפחות עוד כ-1,300 עובדים (700 בלאומי, 300 בפועלים ו-3,00 בדיסקונט). בנוסף, בשנים הקרובות יעזבו את הבנקים ככל הנראה כ-2,500 עובדים. כלומר בשורה התחתונה בתוך עשור שהחל בשנת 2011, צפויים לעזוב את הבנקים כ-7,000 עובדים, המהווים קרוב ל-15% ממצבת כוח האדם.

יכולת מוגבלת

עזיבת העובדים המאסיבית נעשית על רקע יחסי היעילות החלשים של מערכת הבנקאות. ברוב הבנקים עומד יחס זה על מעל ל-70%, כלומר ההוצאות נוגסות ב-70% מההכנסות, ויותר ממחצית מההוצאות הן הוצאות שכר. במקביל, הציבור נמצא בתהליך שבו הוא עובד יותר ויותר בערוצים הדיגיטליים על חשבון ביקור בסניפים, מה שמייתר במקרים רבים חלק מכוח האדם, ומביא לתהליך של סגירת סניפים. נזכיר כי בישראל נסגרו עשרות סניפים בשנים האחרונות.

לצד הצורך להתייעל, יכולתם של הבנקים לעשות זאת מוגבלת, בשל הסכמי העבודה שאינם מאפשרים פיטורים. על כן ההתייעלות מתבצעת באמצעות תוכניות פרישה מרצון הכוללות פיצויים מוגדלים.

הבא בתור: גם הבינלאומי צפוי להציג תוכנית פרישה מרצון

אחד הנושאים המרכזיים שהמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר שמה לעצמה לקדם הוא נושא ההתייעלות בבנקים. בר לחצה על הבנקים השונים להציג לה תוכניות התייעלות, שיכללו גם פרישה מרצון.

בינתיים בנק הפועלים, לאומי ודיסקונט כבר הודיעו על תוכניות שכאלה. מזרחי טפחות מקיים בימים אלה מגעים לגיבוש הסכם שכר חדש עם ועד העובדים במקום זה שפג. הסכם השכר הקודם כלל גם תוכנית פרישה מרצון של 250 עובדים בחמש שנים. לפי הערכות, גם ההסכם הנוכחי יכלול רכיב שכזה, אולם מדובר בכמה עשרות עובדים בשנה בלבד. הסיבה לתוכנית הצנועה יחסית היא שמזרחי טפחות הוא הבנק עם יחס היעילות הטוב ביותר במערכת, ובנוסף הוא נמצא במגמת צמיחה של פתיחת סניפים וגיוס כוח אדם.

בנק נוסף שטרם דיווח על תוכנית פרישה מרצון הוא הבנק הבינלאומי, הסובל מיחס יעילות חלש. הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, עשה כמה מהלכים לשיפור יחס היעילות שלו ביניהם סגירת סניפים, איחוד החברות-הבנות יובנק ופאג"י לתוך הקבוצה, מה שהביא לקיצוץ של כ-200 משרות, צמצום במספר החטיבות וסגירת פיבי לונדון.

ל"גלובס" נודע כי הבנק מגבש בימים אלה מהלכי התייעלות נוספים, שיוצגו עד סוף השנה, ושצפויים לכלול לראשונה גם תוכנית פרישה מרצון, זאת בעוד עד היום הפרישה המוקדמת בבנק הייתה נקודתית במו"מ מול כל עובד.

לא מסכנים את המענקים

ומה באשר לבנקים שכבר הודיעו על תוכניות הפרישה מרצון? לפני ארבעה חודשים הודיע בנק לאומי על תוכנית לפרישה מוקדמת ל-700 עובדים. הביקוש לתוכנית היה גבוה במיוחד, ותוך מספר שבועות נסגרה ההרשמה. יישום התוכנית יושלם עד סוף השנה.

בחודש שעבר הודיע בנק דיסקונט על תוכנית התייעלות חדשה לצמצום מצבת כוח האדם ב-1,000 עובדים בשנים הקרובות, מהם 500 במסגרת תוכנית לפרישה מוקדמת. נראה כי הביקוש לתוכנית הפרישה בבנק טוב, וההערכות הן כי הוא ישלים פרישה של 300 עובדים עד סוף השנה כפי שתכנן.

עוד נציין כי בין הנרשמים הראשונים לתוכנית בדיסקונט הם כמה עשרות עובדים ותיקים שעלות פרישתם בתוכנית המוצעת חצתה את רף ה-2.5 מיליון שקל, שהוא הרף שנקבע בחוק שכר הבכירים. מכיוון שרק באחרונה הודיע בג"ץ כי החוק ייכנס רק בסוף השנה ולא יחול על זכויות עבר, אותם עובדים חששו מאי הוודאות ומיהרו להירשם לתוכנית על מנת שלא לסכן את מענקי הפרישה שלהם.

כך עזבו את הבנקים
 כך עזבו את הבנקים

תוכניות פרישה
 תוכניות פרישה